måndag 30 januari 2017

Starbucks rapport


Starbucks rapport i torsdags var bra på alla punkter förutom den mycket viktiga "same store sales", dvs förändringen i försäljning i enheter som varit öppna under hela det senaste året. Försäljning rensat för den tillväxt som kommer från nyöppnade enheter m.a.o.  Denna har brukat vara oerhört stark för Starbucks- medan konkurrenter har varit glada för ett par procent, inte minst nu när trafiken i köpcentra i USA pga onlinehandeln har minskat drastiskt, har Starbucks i åratal haft 5 % eller mer, både i USA och världen i övrigt. 

Nu lyckades man med detta bara i Kina medan USA och världen gav 3 % och när man går in på detaljerna ser man en minskning på en procent antalet besökare, dock kompenserat av att dessa köper mer per besök så att totalen blir +3 %.



Detta kan förstås vara början på sämre tider eller så är det bara naturliga fluktationer. Jag blir mer oroad för aktien än för företaget- Kina är mycket mer framtiden för Starbucks än USA och EMEA och det vore mer oroande om Kina visade svaghet. Dock ska vi inte glömma att SBUX-aktien gjorde en djupdykning våren-sommaren 2012 (vilket var orsaken till min ingång i aktien) just på ett par svaga rapporter och om detta fortsätter så kan aktien ta betydligt mer stryk än de 4 % den föll i fredags. Se mitt första inlägg här, notera dock att aktiepriset måste delas med två pga split sedan dess.

Ingen anledning till panik med andra ord, min tro långsiktigt på Starbucks är helt orubbad, men det finns skäl att noga hålla ögonen på utvecklingen. 

Starbucks drabbas även av den mycket snabba uppgången för dollarn under kvartalet, vilket sänker värdet på all utländsk försäljning. Detta kommer även att drabba Apple som rapporterar i morgon. Detta påverkar förstås inte företagens stora amerikanska försäljning men Apple har nästan 2/3 av försäljningen utanför USA så för dem har det stor påverkan även om den säkert minskar tack vare terminssäkringarna. 

Just "jämförbara butiker" slutade H&M att rapportera för något år sedan för att kunna dölja att man inte längre växer utan köper sig tillväxt genom att öppna nya butiker. Detta och mycket annat döljer H&M för oss, vilket Hurricane Capital lyfte fram med stor tydlighet igår. Jämför man med allt som Starbucks rapporterar varje kvartal om var och hur man säljer, inte minst detaljerna kring online, "mobile order and pay" och "pre loaded på kort" är det en extrem skillnad mot H&M.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar