tisdag 24 januari 2017
Netflix globala ambitioner
Framtiden för Netflix är deras globala expansion som går hand i hand med deras enorma satsning på egenproducerat material (1000 timmar material 2017 mot 600 timmar 2016). Efter att ha penetrerat den amerikanska marknaden och skapat lösningar för alla väsentliga plattformar började man för några år sedan denna utrullning lustigt nog med Skandinavien och UK. Det verkar inte finnas några säkra data för hur många svenskar som prenumererar men vem som helst kan ju se att antalet är väldigt stort.
Som en läsare har berättat för mig är Netflix mjukvaruarkitektur ledande i världen och deras interna talanger i en klass för sig. Detta gör att man har en robust plattform att föra ut i sina nu ung. 200 länder och territorier, dvs hela världen. Vid en jämförelse är konkurrenten HBO i denna fråga långt efter då de t.ex. byggt HBO Nordic på en plattform man inte lyckats skala och HBO Now har byggts av extern leverantör. Detta kommer troligen att bli en avgörande skillnad nu när dessa drakar försöker göra om vad man lyckats med i USA och några andra rika länder.
Den stora frågan blir alltså hur många nya prenumeranter man lyckas locka till sig när man går in i nya länder. Jag skulle säga att vi börjar få svar på den frågan. Förra året var den största utrullningen någonsin med över 130 nya länder. Överraskningarna i Q3 och nu senast Q4 visar tydligt hur bra det går.
I tredje kvartalet ökade man antalet internationella prenumeranter med 3,2 miljoner mot två miljoner väntade av analytikerna, senaste kvartalet ökade man antalet med 5,1 miljoner mot väntade 3,75. Även Netflix egna prognoser har överträffats rejält- man guidade totalt 5,5 miljoner nya prenumeranter inkl. USA och levererade 7,05. Trenden är ganska tydlig:
Det påminner ganska mycket om Starbucks- man fortsätter trots stor marknadeprenumeration (50 miljoner hushåll) att växa även i USA samtidigt som man alltmer finner fotfäste internationellt.
En viktig skillnad att tänka på här är dock att Netflix och streamad internetbaserad TV ännu ligger i sin linda internationellt. Apple, Starbucks, H&M osv har ju redan gjort den resa som Netflix och deras konkurrenter ger sig ut på idag. Netflix har dessutom ett övertag mot den andra konkurrenten, Amazon Prime, i och med att de först nu, ett år senare, gör sin stora internationella lansering. Dessutom finns ju Netflix förinstallerat i väldigt många produkter på marknaden sedan många år vilket kommer att hjälpa dem.
Jag tror helt och fullt på att Netflix liksom en gång i tiden Starbucks m.fl. kommer att kunna se fram emot många år av fantastisk internationell tillväxt. De är precis som Starbucks m.fl. ett utmärkt skött företag och det är precis denna typ av bolag som lyckas. De vågar göra storsatsningar när det behövs, de gör dem före konkurrensen och de gör dem uppenbart bättre än dem. Bara att sitta still i båten för oss aktieägare.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Mycket bra case. Är nog en av de tjänster i samhället som står inför gigantisk tillväxt framåt.
SvaraRaderakul att det finns en svensk blogg som kollar på amerikanska företag. Tack för en bra blogg det senaste året!
SvaraRadera