How did you go bankrupt, Bill asked?
Two ways, Mike said. Gradually, then suddenly.
Earnest Hemingway, The Sun Also Rises (1926).
Läsare av den här bloggen genom åren vet hur mycket jag tyckte om H&M för några år sedan och det är och förblir ett fantastiskt företag på många sätt, men eftersom bolag värderas på framtiden och inte gamla meriter så har aktieägarna idag ett problem- H&M säljer för lite och jag är glad att jag först minskade för ett par år sedan och i våras lämnade aktien helt.
H&M:s månadsrapporter ska alltid tas med en nypa salt då vädret och mycket annat påverkar enstaka månader och jämförelsetalet ett år innan kan göra det svårt eller enkelt att visa fina siffror. Om vi ser på utvecklingen de senaste åren så växte H&M (rensat från valutaeffekter) med 14 % år 2014, 11 % år 2015 och 7 % 2016.
Om man tittar lite på månadsjämförelserna blir bilden än tydligare. År 2014 fanns det bara en månad med ensiffrig tillväxt, 2015 fanns det två månader och senaste året fanns det åtta (de fyra övriga var 10 %, helt borta är de 15-20 %-månader som förekom tidigare).
Detta är förstås usla tillväxttal när man ökar antalet butiker med över över 10 % per år (10,6 % senaste 12 mån.) och dagens rapporterade 6 % (december-december) är helt i linje med utvecklingen på senare tid.
Jag har redogjort tidigare (1, 2, 3) för vad jag tror är H&M:s problem (i korthet att man inte längre har sin komparativa fördel med enorm butiksnärvaro i en värld som alltmer handlar online) och jag tycker siffrorna bekräftar detta.
Vi som har hoppat av tåget löper den uppenbara risken att H&M plötsligt börjar leverera ett par kvartalsrapporter med bättre siffror och kommunicerar att nu minsann ser det bättre ut. H&M har fortfarande fint anseende på marknaden och skulle snabbt värderas upp motsvarande flera årsvinster på sådana nyheter. Jag blir dock alltmer skeptisk till att någon riktig vändning kommer och försäljningen börjar växa som förr om åren.
Om H&M fortsätter på denna bana och trots dyr butiksexpansion inte alls kan hålla försäljningsökningen på mer än några få procent eller t.o.m. börjar redovisa försäljningstapp så kommer marknaden att tappa tålamodet och börja vädera H&M i linje med andra mogna och inte alltför spännande storbolag med PE runt 15 istället för 22-25 som hittills varit fallet. För företag är det inte vackrast när det skymmer.
Tycker också att trenden börjar bli lite väl oroande med så många svaga resultat under 2016. Tror och hoppas dock att de investeringar som har gjorts de senaste åren i butiker och e-handel ska ge resultat de kommande två åren, om inte annat i att lägre investeringskostnader ger högre vinstmarginal.
SvaraRaderaJa, men det tror jag att marknaden redan har räknat in och om det inte kommer så faller aktien allt annat lika.
RaderaSom aktieägare hoppas jag på något ovanligt - att skymningen redan är inpressad i kursen och att vi därefter går direkt till soluppgången. Den som lever får se som det brukar heta.
SvaraRaderaDin analys är klok och välskriven. Tack.
Mvh
Egon
Tack för det!
RaderaJag man kan ju hoppas för aktieägarna att det är så men jag är som sagt skeptisk. Jag tycker att de har haft gott om tid på sig att fixa till sina problem. Alla företag råkar ju ut för det ena eller andra men om det inte blir bättre med tiden så tyder ju det på mer grundläggande problem.
Är inte riktigt helt säker på att horisonten är så klar i det här fallet. HM har saker som talar emot sig och dom har saker som talar för sig. I viss mån så påminner HMs situation i nån mån om apples, gott om konkurrenter med liknande produkter och teknik. En lång historia av hög lönsamhet och någorlunda välkapitaliserade. Höga investeringar och stora möjligheter att skaffa sig flera ben att stå på men huvudnäringen är i en marknad som inte kan växa oändligt från bra marknadsandelar.
SvaraRaderaStora investeringar brukar ge bra utväxling om det görs klokt, HM har senare år kämpat i motvind emot en stigande dollar, förutsatt att man kan utnyttja medvinden fullt ut av en sjunkande dito som vår gode Donald bör borga för så borde förutsättningarna vara på vag ner för backen nu från att under lång tid ha kämpat sig upp för backen, men det saknas inte risker vilka du klokt redovisar för.
Jag tror inte man ska räkna så mycket med valutan, den kommer att gå både upp och ned över tiden. Skillnaden mot Apple är ju att de har betydligt starkare varumärke, även om H&M har gott anseende så är ju folk där för att köpa prisvärt/billigt, inte för att få H&M-logga eller liknande på sina grejer. Det andra är förstås att Apple bara säljer högmarginalprodukter med stark "pricing power". Dvs motsatsen till H&M, även om deras bruttovinst är fortsatt god så har de ju inte möjlighet att öka priset under eget varumärke.
Radera