måndag 8 november 2010

H&M för 174 kr! Någon intresserad?


JP Morgan Chase har börjat följa H&M fick vi veta i ett pressemeddelande förra veckan. I en otroligt oinsatt analys i en branschrapport som mig veterligen inte finns på nätet, men citeras i delar av många olika källor går analytikern lös på H&M som om företaget vore en ung uppstickare som snart skulle falla tillbaka till jorden.

I rapporten fokuserar deras analytiker Gillian Hilditch som så många andra analytiker mest på bruttomarginalen som fått press på sig p.g.a. stigande inköpspriser i Asien, vilka drabbar enbart H&M får man förmoda eftersom han däremot tydligen rekommenderar Inditex m.fl.

Företagets enormt lönsamma tillväxt verkar han inte bry sig om eller snarare inte tro på och han ger rekommendationen "underweight" och riktkursen 174 kr "with an Underweight due to input cost inflation, a maturing sales base and less internet opportunity".

Smaka på de tre faktorer som ligger bakom denna nedskrivning av ett av världens mest framgångsrika företag- input cost inflation- effekten kan tydligen inte tas ut på kunderna alls trots att alla deras konkurrenter råkar ut för samma sak och att dollarn sjunker som en sten mot kronan verkar han inte ha upptäckt, maturing sales base- har varit sant för H&M i decennier och är snarare något mycket positivt, man behöver ju inte jaga sina kunder. Sist man absolut inte minst, less internet opportunity- Internet är en mikroskopisk del av H&M:s försäljning idag, fokus ligger på nyetableringar i tilväxtregioner, något som han bara nämner förbigående.

Man kunde tro att analytikern levde kvar i IT-yran och det enda som räknades var möjlig framtida nätförsäljning, något företag gärna kunde lägga en förmögenhet på att uppnå. Det är en ofattbart stor skillnad mellan att växa utan att behöva tillföra mer än mycket begränsat kapital (se Microsoft m.fl.) och att behöva investera tungt för att nå tillväxt (se flygbolag m.fl.). H&M delar ut nästan allt man tjänar och ändå öppnar man netto 10-15 % nya butiker varje år. Bra analytiker sätter fokus på detta, inte på någon procents marginalförsämring. Somliga lär sig sakta, men andra lär sig uppenbarligen inte alls.

De mindre insatta analytiker som följer H&M är helt besatta av bruttomarginalen. Minsta dåliga nyhet som skulle kunna påverka den slås upp stort och otroliga 60 % verkar uppfattas som en konkursvarning. Han talar t.ex. om förra rapportens oväntade sänkning av marginalen som vädigt olycksbådande trots att valutakursförändringar, hedgar o.s.v. ger sådana effekter hela tiden, uppåt och nedåt, och H&M berättar om detta. H&M själva är f.ö. väldigt less på att alltid behöva diskutera marginalen.

Jag tycker inte om konspirationsfantasier, men man kan ju alltid undra lite om man verkligen får skriva en så kritisk analys om ett företag som den egna arbetsgivaren är fjärde största ägare i. Visst, JPM är jättestort och H&M är förstås bara ett av en massa innehav, men amerikanska analytiker är ökända för att aldrig skriva ned företag, hur dåligt de än går, eftersom deras arbetsgivare inte vill riskera att förlora pengar genom intäktsbortfall, sänkta kurser o.s.v. Märkligt är det i vilket fall.

Det finns knappas någon gräns för hur mycket jag skulle vara beredd att investera i H&M till kursen 174 kr. Även utan någon vinstökning alls efter 2010, vilket såvitt jag vet bara hänt en gång (1999) i modern tid, men förutspås i denna analys för nästa år, skulle investeringen med runt 10 kr i trolig utdelning ge 6 % ränta på pengarna.

Det är synd att man inte är väldigt rik. Tänk att få sitta som Larry Wildman i "Wall Street" när falska rykten cirkulerar om ett företag och säga till sin mäklare: Buy lightly on its way down. When the stock hits 18 dollars you buy it all!

10 kommentarer:

  1. Det är väl bara att tacka och ta emot, höjda rekar ger ofta höjda kurser vilket jag sällan ser som positivt då jag hellre ser att man kan köpa utdelningar till ett lågt pris.

    SvaraRadera
  2. Här kan du läsa lite mer:
    http://www.realtid.se/ArticlePages/201011/05/20101105110042_Realtid339/20101105110042_Realtid339.dbp.asp

    SvaraRadera
  3. Instämmer.Många analytiker har helt snöat in på marginalen som om det vore helt avgörande.
    Allt under ca 62% anses svagt utan att se på helheten.

    Mvh. H.C.

    SvaraRadera
  4. Vore underbart...om kursen dippar ner mot(och gärna under) 200 :-) I keep my thumbs.

    SvaraRadera
  5. Analytikern tillhör solklart typen som alltid handlat sina egna kläder på Jermyn Street (säkert på Hilditch & Key med tanke på hans eget efternamn) och som ser H&M som skräp där man på sin höjd köper kalsonger. Dessa typer kan bara inte greppa attraktionskraften i H&Ms kläder hur hårt de än försöker och därför avskriver de hela affärsidén som en någon sorts icke-hållbar modefluga. Synd för honom och synd för JP Morgan att de satt en sådan typ som ansvarig för att analysera H&M.. Kunderna som säljer sina H&M på hans rekommendation är nog inte så glada om några år, men då har väl Mr Hilditch gått vidare till någon konkurrent som betalar högre bonus, so who cares?

    Själv spenderade jag en kvart på lunchen med att inspektera H&M på Hamngatan. Full ruljans som vanligt med massor av nya plagg och köer till kassorna trots full bemanning. Kunderna bestod som vanlig av allt från turister och småbarnföräldrar till unga tjejer, affärsmän och "fashionistas".

    Det är nästan det bästa med att äga H&M: det är så otroligt lättförståeligt och konkret hur vinsterna skapas - det är bara att knalla in i en butik och iaktta kommersen och se pengarna rulla in minut för minut.

    SvaraRadera
  6. 174kr, mums.. :P Jag skulle slicka i mig så mycket jag kunde.

    SvaraRadera
  7. Appropå "if it's too good to be true", this would be too good to be true. So don't belive it!

    SvaraRadera
  8. Högst osannolikt, men hamnar vi på den kursen köper jag för allt jag äger och har!

    SvaraRadera
  9. Att tro att kläder kommer säljas till stor del över internet är riktigt naivt. Det finns kläder, eller snarare främst accessoar som redan nu men även framöver kommer säljas på nätet. Men kläder är något som behöver provas. Storlek och så. Och att vara i butiken ger merförsäljningar.

    Internet kommer inte bli mer dominerande än postorder var. Dessa två är samma marknad och har inte påverkat H&M mer än marginellt. Men H&M har en webshop (de hade väl postorder också tidigare?), så om det skulle vara lönsamt kommer de nog satsa mer på den, men jag tvivlar.

    SvaraRadera
  10. Hade HM kostat 174 idag hade jag köpt för allt jag hade på banken, ordnat en garageloppis, belånat portföljen till max och kanske till och med sålt min vigselring och sagt till frugan att jag tappat den på badhuset.

    SvaraRadera