måndag 3 augusti 2009

Månadsrapport augusti

Det slog mig att det nog vore en bra idé att lägga upp en månatlig rapport för min portfölj, dvs min kapitalförsäkring (detta är alltså inte Sverigeportföljen som jag har hand om för en klients räkning). På det sättet kan alla se hur det verkligen går i min huvudsakliga förvaltning och inte bara vilka aktier jag rekommenderar och meddelar att jag har köpt själv.

Så här långt ser det ut att bli ett bra år:




I år är jag +153 % att jämföra med index som "bara" är runt +30 %. Den allra bästa "sverigefonden" (alla kategorier) idag är Tangent som är drygt + 70 % sedan årsskiftet, tvåan och trean ligger på ung. +50 %.

Observera att jag låg fullinvesterad vid årsskiftet och bara har kunnat tillföra nytt "vanligt" sparkapital att köpa aktier för (små summor i förhållande till portföljens storlek) samt förstås sälja befintliga aktier för att köpa andra med bättre potential, vilket huvudsakligen har inneburit en ökad viktning mot Swedbank sedan mars. Ingen belåning förekommer.

Utöver detta har jag i min vanliga depå pare-warrants som är ung. +250 % men det är en förhållandevis liten post.

Oavsett hur det går under resten av året så tror jag att jag törs utgå från att det kommer att bli ett bättre år än 2008.

Uppdatering följer om en månad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar