tisdag 18 augusti 2009

"Läget har förbättrats!"

'
Jag häpnar ständigt av att så många tycker att det är nåt fantastiskt över "vändpunkten" i ekonomin. Den rapporteras nästan dagligen.

Om ekonomin mycket snabbt faller ihop med som i Sverige 6 % vore det ju väldigt konstigt, för att inte säga katastrofalt, om det inte bottnade där och sedan, i och med att företag och privatpersoner blir tvungna att handla igen, börjar stiga från denna MYCKET LÅGA nivå.

Att tycka att detta är underligt är som om man skulle studera en vän som bröt benet idag och förstås fick kraftigt försämrad rörelseförmåga och tycka att det är konstigt att han nästa vecka börjar kunna röra sig lite snabbare än idag och fascineras över det faktum att han nog faktiskt kommer att kunna gå som vanligt igen en vacker dag.

Ingenting är beständigt och framförallt passerar tillfälliga toppar och dippar mycket snabbt. Den som tänker sitta still med sina pengar på banken tills alla andra har kommit in på börsen kommer, som alltid, att missa uppgången men få uppleva nedgången.

Detta eftersom börsen värderar de förväntade vinsterna, inte de vinster som redovisas idag. Om man sitter still och väntar på att dessa vinster redovisats av företagen missar man uppgången eftersom andra med bättre förmåga att bedöma framtida lönsamhet och större riskaptit att har tagit ut den i förväg och redan handlat upp kursen. "Än har inte mycket hänt med resultatet" är därför ett väldigt enfaldigt påstående om man ifrågasätter en akties höjda värdering.


When there is blood in the streets, buy real estate.

/Baron Rothschild

2 kommentarer:

  1. Magnus, jag har en fråga gällande Swedbank till dig. Som bekant har jag ett mycket stort innehav i banken och har inte råd att fullteckna mig vid nyemissionen. Skulle du ta hem lite vinster i dagsläget och gardera dig så att du kan gå med fullt ut, eller skulle du hellre sitta med alla akiter, hoppas på kursuppgång, för att sedan sälja rätterna istället? Hur skulle du resonera om du var jag?

    SvaraRadera
  2. Hej Nils.

    Två saker tycker jag spelar in:
    1) du är uppenbarligen för tung i aktien när du inte kan lösgöra kapital på annat sätt än att sälja befintliga aktier i detta företag
    2) aktien har på kort tid rusat

    Eftersom det ofta blir en backlash när en aktie har stigit så kraftigt under en förhållandevis kort tid och eftersom du ju hursomhelst inte kan gå med i hela emissionen skulle jag minska mitt innehav nu, uppenbarligen emd rejäl vinst som jag antar är skattefri (i kapitalförsäkring) om jag vore du.

    Om du sitter kvar med samtliga aktier och får dina teckningsrätter blir du ju helt beroende av rätternas förmodligen mycket volatila kursutveckling (beror ju på både aktiekursutvecklingen och hur de är konstruerade, men helt säkert mer volatila än aktien).

    Visst, de kan stiga i värde, men tänk om aktien under rätternas handelsperiod börjar sjunka och rätterna, som vid förra emissionen blir i princip värdelösa eller tappar 50 % i värde då sitter du väldigt illa till och måste betala emissionen med de nu mindre värda aktierna.

    Att ta denna risk är att göra det ack så vanliga felet att riskera pengar som man måste ha för att försöka vinna pengar som man inte behöver. Att ta den typen av risker är ganska oansvarigt.

    Själv har jag ju många andra aktier men ska försöka skrapa ihop pengar till emissionen från annat håll (lön och försäljning av onödiga grejer) men om det inte räcker så säljer jag en aktie med mindre potential, förmodligen en del av mina SSAB.

    /Magnus

    SvaraRadera