onsdag 19 augusti 2009

Håller Pare, och vad händer i framtiden?

'

Analytikerkåren visade återigen att de gör lika mycket nytta som Arbetsförmedlingen när de spådde ett kvartalsresultat efter skatt för Pare på alltifrån -101 miljoner till 66 miljoner i vinst medan det verkliga resultatet blev 152 miljoner i vinst.

Som vanligt förundras jag över att folk med såna resultat kan behålla jobbet. Tänk om en flygledare eller kirurg skulle göra bedömningar liknande dessa.

Nåväl, Pare utvecklas tydligen ungefär som jag har trott. Tack vare en mer avskalad verksamhet och fortsatt träffsäkerhet över genomsnittet för oljebolag vad gäller var man ska producera har man lyckats vända den olyckliga trenden och ska väl nu äntligen kunna sluta späda ut värdet per aktie med ständiga nyemissioner.

Dock hänger precis allting på oljepriset, även med en fortsatt volymökning är detta det helt avgörande för företaget. Förmodligen kommer det att fortsätta stiga på sikt men frågan är hur mycket Pare kan lyckas tjäna och för oss aktieägare (jag själv iofs bara warrants) är frågan hur högt p/e-värdet kan stiga.

Pare tjänade andra kvartalet 50 öre per aktie, men enligt Löparn (denne evige försvarare av allt Pare gör f.ö., men här har han säkert rätt) är detta före konvertibelutspädningen vilket sänker med mer än 10 öre enligt samma källa. Detta ger alltså en årsvinst på mellan en och två kronor i dagsläget att ställa mot ett pris på runt 30 kr- knappast den rejält undervärderade aktie man söker efter som fundamentalanalytiker. Detta särskilt eftersom företaget är så beroende av saker som man bara delvis kan påverka själv; oljepriset är ju omöjligt att påverka och produktionen kan man inte styra över till 100 % eftersom väder, oljetryck, mängd olja som man verkligen kan få upp o.s.v. påverkas även av utomstående faktorer.

Det är inte rimligt att på kort sikt tro att Pare kommer att värderas så värst mycket högre, även om man förstås hoppas det. Ett kraftigt höjt oljepris, vilket inte känns så troligt i dagsläget, eller en fantastisk nyhet kan ändra detta men detta är bara förhoppningar, inte analys!

Pare behöver komma upp i långt över sina ständigt utlovade 20 000 fat per dag och ligga stadigt på denna nivå, eller förstås ännu hellre stadigt ökande nivå, för att kunna öka vinsten till nivåer som kommer att få marknaden att värdera företaget betydligt högre. Det finns absolut INGENTING som tyder på att så kommer att ske- tvärtom tyder all historik på att ägarna kommer att bli grymt besvikna.

Jag ser mitt pyttelilla innehav av Pare idag som en lottsedel som kan ge några kronor för mig, fokus är och förblir i dagsläget fundamentalt undervärderade aktier som Swedbank, Boliden m.fl.

4 kommentarer:

  1. Vad tror du om denna: BOL9I 85SHB. Jag har köpt på mig av denna. Kan vi nå över 80 inom kort på Boliden borde den kunna sticka antar jag...

    SvaraRadera
  2. Helt rätt att köpa warrants när aktien har sjunkit och att välja en med lång löptid, men lite farligt också när Boliden ju faktiskt har stigit så mycket på senare tid.

    Vad jag har sagt om långiktighet gäller inte för warrants, i alla fall inte om man har investerat en större summa. Jag köpte t.ex. Pare-warrants för 5000 kr i vintras så det spelar ju ingen roll hur det går (det går f.ö. utmärkt), men jag känner personer som har satsat stora summor på extremt volatila optioner/warrants och sedan inte sålt (alt. sålt av delar) när de har hoppat upp i stratosfären) och sedan sett allting (!) försvinna på en dålig nyhet.

    SvaraRadera
  3. Okej, den här har ju inte så lång löptid... men jag anser att det kan funka ändå eftersom Boliden rasat mer än metallpriserna motiverar och därför kanske kan rekylera inom kort. Några dagars uppgång i Kina och vi borde vara tillbaka på över 80kr för boliden. Det är möjligt att den asiatiska svansen blir klämd, därför ska man kanske sikta in sig på att kliva av innan lösen dock. Köpte också en Volvo-warrant med löptid till november 2010 och lösen på 80 kr. Den tror jag kan vara "in the money" om bara världens oro släpper...

    SvaraRadera
  4. Hoppsan, tyckte det stod 18 december, inte september. I så fall är det ju betydligt mer riskfullt om aktien skulle sjunka på lägre råvarupriser under den kommande månaden.

    Du bör nog hoppa av i tid om den skulle stiga.

    SvaraRadera