fredag 28 augusti 2009

Återigen felprissatt Swedbank A/pref

'
Som jag skrev om tidigare är det ett marknadsfel att prissätta Swedbank A högre än preferensaktien.

Vi såg ju att skillnaden försvann när det blev augusti och man kunde lösa in sina (samtliga) preferensaktier mot A-aktier men när månaden nu lider mot sitt slut och dörren stängs för omvandling kommer felet tillbaka och just nu är det 1,50 kr, en ökning av spreaden (eller vad man nu ska kalla det i detta fall) på 1,25 på bara ett par dagar.

Ja, vad ska man säga, det är fel, fel och återigen fel. Eftersom jag fortfarande har en del A-akter kvar som jag förstås vill byta mot preferensaktier via börsen kan jag nu när spreaden kommit tillbaka, eller rättare preferensaktien har tappat mot A-aktien, sälja dessa och få några hundra aktier på köpet (jag har dem förstås i kapitalförsäkring så det blir ingen skatteeffekt). Förmodligen ökar spreaden några ören till den 1 september och då är det läge att slå till. Det ska bli skönt att bli av med dem.

'

3 kommentarer:

  1. Hej Magnus
    Vill börja med att säga att du har en väldigt trevlig site! Jag är inne här några gånger om dagen:)och tittar runt. Sitter med 50/50 i Swedbank A/Pref och siktar också på att ha övervikt i Pref.
    1. Jag har helt missat att det varit en bytes möjlighet från Pref till A under Aug och undrar bara, varför de haft detta erbjudande?
    2. Tror du det finns en möjlighet att fylla på fler Pref under 70kr innan emissionen?
    3. Har du koll på några intressanta objekt i USA som du kan dela med dej av eller det är "hemma plan" som gäller? Jag har själv AIG och Citicorp och var även ägare till Colonial Bank i 1 V innan den "försvann" ha,ha. Allt är inte guld som glimmar.
    mvh
    Bosse

    SvaraRadera
  2. Hej Bosse.

    Kul att du tycker om att läsa min blogg. Försöker svara på dina frågor nedan:

    1. Det finns som jag ser det ingen anledning att föredra a-aktien före pref, eftersom pref är bättre. Swedbank vill förstås lösa in de potentiellt dyrare (mer utdelning att betala i vissa scenarier) prefernsaktierna och har därför ett stående erbjudande att lösa in ens samtliga preferensaktier varje augusti och februari fram till inlösandet, senast 2013. Se deras meddelande för mer info: www.swedbank.se/sst/inf/out/infOutWww1/0,,2700_m109_m44_672371,00.html

    2. Ingen aning faktiskt. Uppenbarligen har många hoppat på aktien nu inför avskiljningen och det har drivit upp kursen. Det verkar i så fall mer troligt att den sjunker (förutom det som är förorsakat av avskiljningen) efter avskiljningen eftersom just detta incitament att äga aktien då försvinner. Så har det varit i många andra aktier vid nyemission, men Swedbanks NE har ju tagits emot bra av marknaden så det kanske inte blir lika mycket så här.

    3. Det är hemmaplan för min del, inte för att jag skulle tveka att köpa usa-aktier om det fanns nåt som var attraktivt prissatt, men det är oerhört mycket svårare att hitta nåt i USA pga att deras marknad är bevakad av så enormt många fler investerare (och mycket kunnigare folk än vad fallet är på den svenska marknaden).

    /Magnus

    SvaraRadera
  3. Hej igen Magnus
    Jag förstår att du inte kan ha svar på Pref under 70 men det är kul att höra din åsikt.
    Tack för svaren!
    mvh
    Bosse

    SvaraRadera