fredag 31 juli 2009

Förhoppningar och "group think"

Jag investerar nästan uteslutande i fundamentalt motiverade aktier med stark fokusering på dem som jag bedömer ha bäst potential, t.ex. idag mycket mer i Swedbank än i SSAB. Kanske 10 % lägger jag dock i förhoppningsbolag.

Förhoppningsbolag är som jag ser det företag som idag kanske är hyfsat korrekt värderade, men de kan också bli mycket mer värda OM de t.ex. lyckas finna olja eller hitta kunder till sin innovativa produkt. De går oftast, men inte alltid med förlust, i extrema fall saknar de helt intäkter och de drivs i regel av grundarna som är fast förvissade om att de kommer att lyckas.

Intressanta förhoppningsbolag som jag ser det är Diamyd, Obducat, PA Resources, Micro Systemation (som dock är väletablerade och absolut inte kommer att gå i konkurs men har en enorm potential) och ett par till som jag fortfarande tycker är för dyra.

Oerhört viktigt att komma ihåg enligt min erfarenhet är att de allra flesta förhoppningsbolag inte kommer att lyckas och yterligare några kommer att överleva men med mycket lägre vinster och medföljande aktiekurser än vad man hade hoppats på.

Det är livsfarligt för ens ekonomi, framförallt om man är galen nog att belåna sina aktier, att satsa alla sina pengar på ett enda förhoppningsbolag. Det påminner lite om Warren Buffetts analogi med rysk roulette- det spelar ingen roll hur låg sannolikheten är att det skall vara en kula i loppet eller hur mycket pengar jag får om jag trycker av en gång, jag kommer ändå inte att ta en sådan risk. Risk/reward är alltså i grunden fel om man satsar allt man har eller ännu mer på någonting som är osannolikt att inträffa.

Det finns ett intressant fenomen inom psykologin som heter "group think". När en grupp av personer bara talar inbördes om någonting som intresserar dem börjar de att omedvetet övertyga varandra, utesluta information som man inte tycker om och med tiden får gruppen en egen åsikt som gruppmedlemmarna uppfattar som sanningen själv. Ett berömt exempel på detta är president Johnsons regering under upptrappningen av Vietnamkriget.

Group think är tror jag mcyket vanligt bland spekulativt lagda placerare. Titta bara på chattsidorna (Börssnack, Avanza-chatten o.s.v.). Här kan man hitta hur många som helst som uppenbarligen tror alldeles för mycket på sitt företags potential och satsar allt på detta. Bra exempel är de otaliga inläggen i Avanza-chatten av ett fåtal signaturer under åratal för ett hopplöst förhoppningsbolag som Countermine visar hur man även för ett företag som idag för den utomstående helt uppenbart saknar framtid om inte ett mirakel inträffar kan måla upp bilden av potential och gröna skogar.

Även om jag inte hänger på chattsidorna, utan bara läser ibland för att hitta intressant information så har jag sett alldeles för många berätta om hur de har satsat allt bara för att vid nedgången helt sluta att skriva, förmodligen panka och less på allt vad aktier heter.

Ett bra förhoppningsbolag blir du inte övertygad av någon annan att köpa, utan det syns lång väg hur bra det är och vilken enorm potential det har.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar