måndag 24 augusti 2009

Insiders köper Swedbank

'
Att insiders köper aktier (till skillnad från när de säljer) är ett mycket bra tecken på att aktien är köpvärd. Att sälja kan man ju göra av många skäl- behöva pengar för att lösa lån, vilja diversifiera sin portfölj o.s.v. Varför köpa någonting som man inte känner sig väldigt säker på kommer att stiga? Därför är korrelationen mellan insiders som "köper- köpvärd" mycket mer pålitlig än "säljer- säljvärd".

De som följde med de insiders i Boliden som köpte när aktien stod vid 30 kr fick visserligen vara med på en resa nedåt till 15 kr som ingen kunde ha förutspått, men fick köpa ett mycket bra företag till extremt reapris, vilket deras insiders naturligtvis förstod.

Nu köper ledningen för Swedbank aktien i stor omfattning. Detta är rimligen för att de vill delta med så mycket som möjligt i nyemissionen och enda vettiga anledningen till detta måste ju vara ett de anser att dessa priser är mycket attraktiva.

Det är bra att följa med, själv gör jag det nu pga mitt stora innehav i Swedbank inte genom att köpa fler aktier, utan genom att delta fullt ut i nyemissonen. Detta kräver ett par mycket sparsamma månader framöver och, i värsta fall, att jag säljer av lite av mitt innehav i SSAB som har lägre potential än Swedbank.

Om inget oförutsett inträffar så kommer jag att ha kvar alla eller nästan alla mina Swedbank om fem år. Med lite tur kan jag en dag sälja dem med i alla fall 1 000 % förräntning om jag anser aktien vara övervärderad eller ha kvar dem och få lika mycket årlig utdelning som nyemisionen kostar mig idag.

2 kommentarer:

  1. Skepp o hoj!

    Du glömmer det faktum att många ledande befattningshavare får lån ifrån bolaget för sina akitköp. De kan också mer eller mindre bli tvingande i ett följa-jon mönster att köpa aktier i egna bolaget. Dessutom om nu alla dessa ledare i Swed privat tycker det är en så bra investering, det är ju konstigt att alla kommit fram till att rätt tid att investera var samma dag? Nä, jag är övertygad om att detta är en bricka i P/D-spelet Swedbank.

    SvaraRadera
  2. Hej och tack för din kommentar!

    Tänk dock på att det var den första dag som de FICK investera, de hade ju inte kunnat köpa innan man gick ut med nyheten och de misstänkte nog (på goda grunder) att aktien skulle stiga på beskedet att nyemissionen var garanterad och för att många ville komma in i aktien inför NE.

    Jag menar inte att det ensamt är ett skäl att köpa att de har köpt, men det visar på ett förtroende för företaget från ledningen att de köper så förhållandevis stora poster.

    SvaraRadera