måndag 29 oktober 2012

Apple förra veckan


Det är något extremt ironiskt över att Apple som världens mest bevakade företag också troligen är det mest missförstådda. Jag har tidigare skrivit om hur det missförstås i grunden, och ska här bara ta upp det som berör förra veckans tillkännagivanden och utomståendes reaktioner på detta.

iPad: Apples försäljning på 14 miljoner var en "besvikelse" säger väldigt många. Visst är det mindre än förra kvartalets 17 miljoner men lite djupare bör man leta om man vill finna sanningar bakom siffror.

Dels är Q2 alltid det starkaste kvartalet för köp till utbildningssektorn, men mycket mer betydelsefullt är det faktum att Apple drog ned leveranserna "into the channel" som vanligt när man ska komma med nyheter. Asymco visar hur detta gör att det som rapporterades bara vara en 26 % ökning från förra året i själva verket var en försäljningsökning på 44 %, vilket förstås är mycket bra när ryktena surrar om en ny modell, uppgradering av existerande osv.

iPhone: försäljningen var ung. som förra kvartalet och ingen verkade vara vare sig nöjd eller besviken, men här vilar en sovande drake. Mycket mer intressant att titta på är hur försäljningen gått i ett land där man släppte iPhone 5 först, framförallt förstås USA. Trots att detta var kvartalet då "alla" förstod att en ny modell var på väg så ökade aktiveringstakten med nästan 100 % hos de stora operatörerna och överallt där tillgången har funnits så har den sålt vansinnigt snabbt.

Det är kvartalskapitalismen som visar sitt fula tryne när marknaden hänger upp sig på tillfälliga slutförsäljningar istället för att inse att detta är ett tydligt tecken på något mycket positivt- trots enorm uppskalning av produktionen säljer Apple ändå mer än man kan tillverka.

Marginalerna: Apples bruttomarginal sjönk något (40 % mot förmodade 41,4 %, för ett halvår sedan var den ofattbara 47 %), men framförallt guidade man långt under förväntningarna för nästa kvartal (36 %). Ett stort antal analytiker och marknaden i stort tog detta som intäkt för att tesen att Apples marginal kommer att eroderas av den ökande konkurrensen.

Det är bara ett problem med en sån slusats, nämligen att den är fel. Hade Apples marginal sjunkit pga att man varit tvungen att sänka priserna i den hårda konkurrensen så hade denna slutsats varit sann. Problemet är att Apple inte har sänkt några priser utan tvärtemot behållit sin premiumprissättning på samtliga produkter.

Vad som däremot har hänt är att Apple har kraftigt höjt sin investeringstakt pga att man skapat två helt nya produkter- iphone5, nya iMac, MacBook Pro och iPad mini. Dessa kräver en enorm investering i produktionsutrustning (Apple bekostar denna åt sina leverantörer) eftersom formaten och därmed processen är annorlunda mot tidigare. Detta leder förstås till enorma ökningar av avskrivningarna och därmed sänkt marginal.

Apples marginal sjönk rejält när iPhone 4 kom sommaren 2010, men tack vare den enorma försäljningen repade den sig inom ett halvår och steg sedan. Apples genialitet i att behålla en oförändrad profil på iPhone 4S gjorde att marginalen förbättrades ännu mer för att toppa strax under 50 % i våras. Sen kom nya iPad och alla produkter i förra stycket.

Alla dessa nya produkter kommer att sälja som vatten i öknen, vilket också stöds av ledningens kommentarer ang. försäljningsutsikter, och med hög marginal och hög försäljning inom ett halvår/ett år så kommer vi att få se en mycket kraftig ökning av Apples vinst.

Det är som om många som följer Apple intensivt inte kan se trenderna och förstå hur både försäljning och marginaler naturligt varierar över tiden, men att riktningen är brant uppåt över tiden. Har något försämrats den senaste tiden måste det bero på att något negativt har inträffat. Den vinstökning som ligger i korten idag kommer snart, var så säker. Apples många kritiker kommer inte att inse att detta kommer att hända förrän det s.a.s. är för sent, men det är så det kommer att bli.


“Key take aways: Innovation at Apple is over… Just incremental improvements, nothing ground breaking. The best is over for Apple. iPad mini is playing catch up to Google Android, probably will have a mediocre customer adoption.”

                                      Trip Chowdhry, Global Equities, 23 October 2012


26 kommentarer:

  1. vill kopa Apple men frågan är vad jag ska sälja... gillar mina innehav starkt men Boliden kanske det får bli. Har också Swedbank stort innehav och kabe samt betsson och HM. Något förslag?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Svårt att ge råd om sånt. Jag har själv börjat sälja lite Boliden (sålde en tiondel på 123 kr i våras) men jag kommer bara att göra det om den fortsätter uppåt och kanske sälja hälften (totalt) om den når 140 kr igen. Jag har inte velat sälja aktier i i mitt tycke undervärderade företag för att köpa något annat så jag har bara sålt MSAB och ett par småinnehav (chansposter) och i övrigt lånat en del pengar som jag nu betalar av.

      Radera
    2. Lån är ett alternativ men jag säljer nog hellre av något som är mindre billigt än jag anser Apple är. Synd att hoppa runt men tills jag har ett stort kassaflöde så får det bli så.
      "more ideas than money" som Buffett sa en gång om sina tidiga dagar sålde och köpte mycket. =)

      Radera
  2. "Det är något extremt ironiskt över att Apple som världens mest bevakade företag också troligen är det mest missförstådda."

    Det är inte utan att man imponeras av ditt självförtroende.

    Låt mig summera:
    * Du är alltså inte särskilt ung
    * Du är mycket junior (2009 var det du på allvar tog upp detta?) vad det gäller stockpicking
    * Du kan inte säga att du är särskilt rik
    * Utöver att du är ganska ny med detta gör du detta lite vid sidan av
    * Du är, mig veterligen, inte dokumenterat världsklass i något annat gebit

    Jag kan absolut förstå och sympatisera med det värde du tycker dig se i Apple men steget till att ställa sig på en piedestal och utropa sig till något slags fullständigt unikt stockpicking-orakel ter sig ganska långt.

    Hur försätter man sig i ett sådant mental tillstånd? Överdoserar man Mia Törnbloms böcker?



    Det krävs en del självförtroende, som svensk hobbystockpicker, för att skriva något sådant.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som vanligt har jag mycket svårt att förstå vad du vill få fram. Jag har ALDRIG sagt att jag är "något slags fullständigt unikt stockpicking-orakel".

      Du verkar bli väldigt provocerad av att jag 1) öppet redovisar hur min förvaltning går alt. snarare provocerad av att den går mycket bra och 2) att jag uttrycker att jag är mycket säker på vissa saker. Okej... varför då?

      Att påstå att Apple är ett av världens mest missförstådda företag (och argumentera varför med exempel) är väl ingenting någon borde bli provocerad av. Håll med eller inte och diskutera sakfrågan istället för person, varför påstå att jag pga ålder eller liknande inte ska uttala mig säkert? Det är ganska patetiskt som argument.

      Som du kan läsa (vilket du tydligen inte gjort) i min profil, "Om mig" i vänstermarginalen, är jag över 40 år, har investerat sedan 1980 och i aktier av och till sedan 1986, men de tio senaste åren mer koncentrerat. Att jag började blogga 2009 är en helt annan sak. Jag är alltså inte alls ny på börsen, vilket du verkar vara.

      Om det är viktigt för dig att veta så är jag för att vara svensk privatperson att anse som rik, dvs de allra översta procenten vad gäller disponibel förmögenhet, vilket gör att jag snart kommer att lämna Avanza, något som du säkert kommer att vilja tolka som att jag slutat redovisa i det gamla formatet (Avanzas graf) för att det går dåligt bla bla bla. Detta är pengar som jag skapat genom lyckade investeringar.

      Något säger mig att du inte har lyckats särskilt bra på börsen.

      Radera
    2. Lou. Som jag har upptäckt själv dom senaste åren så får man alltmer vänja sig vi att i olika sammanhang vara beredd på personliga attacker snarare än vettig diskussion och argument som går att förhålla sig till när Apple och AAPL kommer på tal. Faktiskt till och med på Ekonomibloggar där folk säger sig vara intresserad av aktieinvesteringar och anser sig kunniga i ämnet. Det verkar som det finns otrolgt få som ens orkar sig sätta sig in i Apple som bolag eller investering. Annat än att konstatera att Apple är "slut" och att spendera osunt mycket tid i diverse forum för att tala om hur vansinnigt korkade folk är som gillar Apple och dess produkter.

      Synnerligen en masspsykos av något slag som är betydligt besynnerligare som fenomen än att Apple säljer produkter till kunder som gillar dem även efter de köpt dem...

      Om du brukar besöka Engadget så kan man beskåda vansinnet på när håll just nu när den positiva recensionen av iPad Mini inte möttes av något direkt medhåll från 95% av de som valt att kommentera. Moderatorerna har fullt sjå att ta bort kommentarer med direkta hot mot recensenterna och referenser till Nazityskland och annat otyg.

      Att som du även sticka ut hakan ordentligt resulterar uppenbarligen i kommentarer som den ovan. Vilket vi inte sett så mycket av efter att du stoppade möjligheten att kommentera anonymt. Men det skulle väl hända förr eller senare...

      Åter till aktien! Forward P/E är väl nere på under tio nu va? Jag var lite het på gröten att köpa mer på lite högre nivåer men nu tror jag inte att det dippar mer.

      På callen varnade faktiskt Cook i Guidance för kvartal 1 för lägre marginaler eftersom man uppenbarligen fröväntar sig att sälja många Mini som har lägre marginaler. Det var ju en av anledningarna till att analytikerna ansåg att guidance var "disappointing" trots förväntad revenue på $52 miljarder.

      Samtidigt som Amazon fortsätter att göra förlust, har ett P/E i stratosfären och inte har några pronoser alls när man kan tänkas tjäna pengar och ändå belönas med stigande aktie efter rapport!

      Radera
  3. Detta kanske är läsvärt:
    http://seekingalpha.com/article/958701-apple-is-sandbagging-more-than-you-think

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för en mycket bra länk. Horace Dediu hade bra kommentrarer ang. deferred revenue i hans senaste podcast förra veckan (5 by 5, The Critical path #60) ang. dess betydelse för ett snabbväxande företag. Före 2009 var denna del av iphoneförstäljningen groteskt stor men den regel som krävde så stor avsättning ändrades och resultaten räknades om för de senaste åren för att inte förstöra jämförelsen.

      Deras avsättning för skatt var dock en nyhet för mig, mycket intressant med tanke på den stora summan och det är ju ännu en anledning till att Apples kassa växer så mycket snabbare än de behållna vinstmedlen.

      Radera
    2. Tack för en mycket bra länk. Jag kände inte heller till avsättning för skatt.

      Apple tar verkligen att vara konservativ till en helt ny nivå.

      Radera
  4. Jag ser AAPL som en mycket intressant aktie med earnings yield och cash som ar ytterst frestande. Jag ser dock inte bolaget som nagot man kan aga under en 10 ars period utan att ha tvingats salja pg. av skiftande marknadsforhollanden. Min poang ar att de det ar svart att ha en durable competitive moat inom teknologi/kommunicationsindustrin. Fraga Nokia och de har aven networks. Nokia var storst i europa for nagra ar sedan. Apple ar storst i USA nu.Vi talar inte Apple och Gumboots. The law of big numbers kan verkligen borja motverka. Hur stor marknadandel kan man ha - 110%? Massor med konkurrenter saliverar over vinsterna. Kommer Samsung att vara mer populart om nagra ar och eller kommer vi att kommunicera med en ny teknologi om 10 ar?
    Hur manga hits i rad kan Apple fa?
    Min asikt ar att vi far se upp for - Euphoriaaaaaaaaa! &o))

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ta inte detta som något negativt, jag säger det i all välmening.

      Vad Du precis gjorde är ett väldigt vanligt sätt att missförstå Apple. Du låter vaga och/eller väldigt generellt hållna "argument" styra ett investeringsbeslut. T.ex. Apple har haft många lyckade lanseringar i rad, snart kör bolaget i diket. Eller "law of big numbers", nu kan Apple inte växa mer. Det är inga argument, det är ogrundad rädsla.

      Försök istället konkretisera Dina farhågor, jag lovar Dig, det är verkligen inte lätt.

      Doug Kass har varit väldigt negativt inställd till Apple ända sedan 2007 då aktien handlades runt $100. Han har under denna tiden samlat argument för varför Apple kommer köra i diket. Jag läser mycket om Apple dagligen och har inte hittat bättre argument än honom. Här är hans tiopunktslista: http://www.thestreet.com/story/11726716/1/kass-more-bruises-on-apple.html.

      Inget av hans argument stör mig. Argumenten, om de nu kan kallas argument, är ofta väldigt vaga, generaliseringar som egentligen bara visar på kunskapsbrist hos författaren eller rena missuppfattningar.

      Sammantaget talar väldigt mycket för Apple och väldigt lite mot bolaget. Dessutom får man runt nuvarande nivåer (PEG runt 0,2-0,3) stor marginal om man råkar ha gjort en felbedömning.

      Radera
    2. This time it is different... a new era has dawned...

      Radera
    3. Owen: Det finns faktiskt ingen "law of big numbers", det är en myt, däremot finns law of diminishing returns, om man blir större och större blir det svårare att öka vinsten. Det finns dock ingen lag som säger att man inte kan växa förbi en viss storlek osv som många verkar tyda in i den påstådda lagen om stora tal. Tänk på att Apple trots att de tar nästan alla vinster inom mobiltelefonin har klart under 10 % av försäljningen, inom plattdatorer dominerar man men den produkten kommer ju att växa i många år till. inom PC har man en liten andel men växer sedan sex år snabbare än de andra så det är ju troligt att man kommer att ta marknadsandelar. Inom PC tar man troligen en mycket stor del av den samlade vinsten i segmentet och inom plattdatorer tar man alla vinster (liksom i det nu ganska lilla musikspelarsegmentet). Apple kan alltså om de sköter sig som tidigare fortsätta att växa länge till.

      Radera
    4. Apple kan absolut fortsatta att vaxa lange till OM de skoter sig som tidigare och OM konkurrensen in racker till och Om, om , om.
      Om saker hander som ar negativa ser jag inte hur bolaget
      har murar och vallgravar som ar effektiva.
      Men de kanske inte behovs langre?
      Apple kan absolut vara mycket vinstgivande i framtiden, men det ar att det ar viktigt att inse att det kan svanga snabbt.

      Radera
    5. Ingenting är säkert- dvs saknar "om". Även mycket stabila företag som coca-cola och H&M kan ställa till det rejält för sig eller utsättas för snabb och oväntad konkurrens. Sannolikheten är olika förstås, men potentialen i Apple är rejält annorlunda mot dem som tuffar på år efter år utan några större gupp.

      Apple leder utvecklingen sedan länge, denna förmåga är deras verkliga vallgrav och jag ser inte att detta verkar minska, snarare öka när nästan ingen annan tjänar pengar i de branscher där Apple verkar (mp3-spelare, PC, plattdatorer och mobiltelefoner).

      Radera
  5. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  6. Tack för ännu en bra aapl-post. Jag är liksom du väldigt "bullish" om Apple framöver och ligger tungt i aktien, men jag kände att jag ville få möjlighet till ännu bättre avkastning (mot högre risk då givetvis) så jag har sålt av lite apple-aktier och lagt i optioner och "call spreads" istället (löptider till Apr-13 och Jan-14) för att få lite "hävstångseffekt". Är det något du funderat på också? Jag hittade ingen svensk nätmäklare där man kan handla med amerikanska optioner så jag öppnade konto hos optionsXpress och det är riktigt smidigt. Dom har ett UK-konto man kan skicka pengarna till så blir det inga avgifter alls och pengarna är framme på 2-3 dagar. En nackdel är givetvis dock att man inte kan ha optionerna i en ISK. T.ex. kan man med dagens kurs få 106% avkastning om man tror aktien står i över $600 i April 2013 om man köper $590-$600 call spreaden (kostar $485/st) eller 269% avkastning om man tror den är över $750 i Jan 2014 med $700-$750 spreaden ($1356/st), bara som exempel. Givetvis inget man lägger någon större del av innehavet i men kan ju vara lite spännande krydda i portföljen om man är väldigt optimistisk över aktien.

    SvaraRadera
  7. Att Apple har en tillbakagång är inte så konstigt när man tittar på hur starkt den utvecklats. Jag la själv upp några charts i ett av mina första inlägg härom dagen.

    Det enda jag vill tillföra diskussionen om Apple är att jag märkt i omgivningen att Apple inte längre är lika självklart överlägsen sina konkurrenter längre. Allt fler säger att Android och andra lösningar är minst lika bra.

    En annan reflektion jag gjort är att Apples vallgrav kanske inte är riktigt så bred som tidigare. Om jag går till mig själv så skulle jag idag lätt kunna byta från iPhone till Galaxy. Förut var itunes kärnan i hela min mediekonsumtion. Nu använder jag knappt det längre. Med Spotify strömmar jag musik och via podcasterappar kan jag strömma det jag vill lyssna på. Och de flesta appar jag har i telefonen är gratis eller kostar inte mycket alls.

    Jag tror strömningstjänsterna är ett stort hot mot Apple på lång sikt. Jag får där intrycket att man i USA fortfarande använder itunes mycket mer än i Sverige. Som jag ser det har itunes varit centralt att få folk att bara välja Apple. Så var det för mig i alla fall. Jag är dock fortfarande kund, men jag skulle kunna byta direkt utan att bekymra mig om att något går förlorat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är utan tvekan betydligt större värde investerat i appar i dagens iOS-enheter än musik. Musiken har de flesta ändå laddat ned gratis, men appar har man som genomsnittlig Apple-kund satsat en hel del på, vilket alltsammans går förlorat inkl. data osv om man skulle byta till Android. iOS-användare är mycket mer trogna än de som f.n. använder Android. Det gör att över längre tid strömmar det över mot iOS. Att sedan en väldig massa människor inte vill lägga några pengar (i alla fall inte än) på sin smartphone gör att lågprislösningar, vilket Android i de allra flesta fall är, är ett populärt alternativ.

      Radera
    2. Moaten är väl fortfarande som den varit de senaste tio åren eller så, ekosystemet (appar, innehåll, tillbehör, Airplay, allt funkar tillsammans) samt att det uppenbarligen finns folk som fortfarande vill betala för byggkvalitet, "känsla" samt design.

      Detta kommer att vara lönsamt länge än. Jag har extremt svårt att tänka mig att ALLA köpbeslut när det gäller konsumentelektronik från och med nu i första hand baseras på pris och i andra hand allt annat...

      Jag var lite skeptisk till iPad mini men blev förstås lite kär när jag faktiskt var och kände på en. Även om jag inte har nån större anledning att byta ut min iPad 2 som jag är väldigt nöjd med så ryckte det rejält i prylnerven. *Det* är fortfarande Apples moat!

      Radera
    3. Ar detta en manadsmoat, arsmoat, decenniemoat?
      Om du betalar 10 ganger ttm maste kusen springa ganska langt innan du har fatt igen pengarna. Men du kan ju alltid kasta ruttna applen nar horden anfaller!
      Jag gillar verkligen Apples produkter och angrar verkligen att jag inte hoppade pa kusen pa nittiotalet nar en kollega inte kunde sluta beromma Apple. Min familj har ett par Iphone 4s, en Mac desktop. Airport Express Wi-fi och skriver detta pa en nyligen lagad Macbook Air. Idag kopte jag min fru en ny Ipad. Kan inte sluta leka med den, Apple Store hade en mycket sot,trevlig och kunnig kvinnlig medarbetare. Men detta ar inte en jarnvag vi talar om eller Fort Knox, det ar ett teknik foretag. Om jag erinrar mig om mina teknikinkop under de senaste decennierna ar det manga ganger da jag bytt marke eller teknik.
      This time is different...

      Radera
    4. "Min familj har ett par Iphone 4s, en Mac desktop. Airport Express Wi-fi och skriver detta pa en nyligen lagad Macbook Air. Idag kopte jag min fru en ny Ipad. Kan inte sluta leka med den, Apple Store hade en mycket sot,trevlig och kunnig kvinnlig medarbetare."

      Jag tycker det ovanstående säger en hel del om Apples vallgrav/moat. En sådan enorm popularitet som bestått i många, många år är ingenting som försvinner över natten. Ingenting är säkert, Coca-Cola kan också falla i popularitet, men troligt är det inte.

      Radera
  8. Hindret till att byta till en Samsung ar inte sa stort.
    Personligen tycker jag att de har vissa fordelar.
    Lanserar de eller nagot annat foretag en battre produkt, byter vi. Det ar inte fragan om om, utan nar det kommer att handa. Kan nagon namna ett marke/bolag inom en snabbt utvecklande teknik bransch som har bibehallit en stor ledning under 20 ars tid?
    Att bygga upp KO's globala logistik nat och marketing tar artionden.
    Som konkurrent ar det svart att fa shelfspace t.ex.
    We're talking Apples and Fanta - pun intended!

    SvaraRadera
    Svar
    1. När 93 % av iphone-användarna i senaste mätningen jag läste igår säger att deras nästa mobil blir en iphone så är det steget mycket stort. Det är som med BMW-ägarna, man byter inte när man väl har börjat, dessutom vore det lättare för mig att byta bilmärke då jag inte har någon investering i "BMW-prylar" att tala om som skulle bli värdelösa.

      Den som tror att man inte kan hålla sig kvar på toppen kan ju se hur utvecklingen varit inom mp3-spelare (Apple leder sedan 11 år and counting) eller klassiska PC (Apple tar nästan alla vinster idag och är det självklara valet för allt fler.

      Tror du att någon kommer att putta undan iPod eller MacBook Air från listorna. Visst är Mac-datorerna en minioritet, men de är de som som sagt har marginaler som visat sig uthålliga och de växer mer än marknaden sedan många år.

      Apple byggde upp just denna logistik, image, trohet under många långa år och den rubbas inte i första taget. Att jag som iMac-ägare skulle byta till t.ex. en Dell (som jag har på jobbet) är FULLSTÄNDIGT otänkbart, nästan en löjlig tanke.

      Androidanvändare (liksom Win-PC-användare) byter till Apple, inte tvärtom.

      Radera
    2. Forhoppningsvis arbetar Apple pa att framstalla en bojlig telefon ocksa....annars hoppar nagon over vallgraven. Visst ar det val en betydlig skillnad pa KO's logistik natverk och Apples?

      Radera
  9. Takten som it och kommunikations teknologin utvecklas ar i en annan dimension an transport industrin.
    Lat saga att du hade en BMW pa 70-talet och att bil industrin utvecklades likt mobil industrin utvecklats sa hade du haft ett personligt flygande tefat idag utveckat at JETSON INDUSTRIES NEPTUNE INC. Inom en snar framtid ar kanske detta bolag forsatt i konkurs pga den nya transporter teknologin utveckat av STAR TREK AB, SVEG.

    SvaraRadera