tisdag 25 januari 2011

Apple II


Eftersom det är verkligheten som skapar rapportsiffrorna och inte tvärtom så tänker jag som vanligt börja med att gå igenom Apple av idag och varför de kommer att fortsätta kraftigt öka sin vinst i framtiden.

Apple redovisar förstås inte mer än man behöver men man går i rapporterna igenom försäljningen av Mac, iPhone, iPod och nu också iPad. Alla utom iPod skjuter just nu upp som rakteter.

Det gamla Apple finns på sätt och vis kvar i Mac-datorerna. Dessa sålde drygt 4 miljoner i senaste kvartalet, upp 23 %, men det är oundvikligt i ett företag som nu är mycket mer ett mediebolag än ett IT-bolag att denna del står i skymundan. Rimligen lär väl Mac-försäljningen fortsätta stiga i takt med att ekonomin förbättras och den alldeles nya "Mac store" för nedladdning av Mac-program kommer säkert att öka intäkterna än mer.

iPhone är trots att den funnits i 3,5 år fortfarande en allt större succé. Under 2010 lanserades svindyra iPhone 4 med retina-skärm (dvs den har mer än 300 pixlar per tum, vilket betyder att den är skarpare än ett normalt öga kan uppfatta på normalt avstånd). Försäljningstillväxten var nästan 90 % (!!!) på årsbasis och man sålde mer än 16 miljoner senaste kvartalet. Riktigt goda nyheter för dess största enskilda marknad är att man snart börjar sälja en uppgraderad version genom operatören Verizon (i USA säljs mobiler i princip bara via operatörer) så att man inte längre bara säljer genom AT&T som tydligen har ett nät som alla hatar pga de ständiga avbrotten i trafiken. Verizon är störst, något större än AT&T med drygt 93 miljoner kunder i USA...

Verizon kommer förstås att ge en fin skjuts till iPhone-försäljningen, men en ytterligare står för dörren eftersom iPhone 5 kommer att lanseras i år, enligt ryktena med flera ytterligare förbättringar (surprise!). Allt annat än en fortsatt stark försäljningsökning vore en sensation som jag ser det. Dessutom, även om Apple förstås inte meddelar hur mycket marginal man har på sina produkter måste man rimligen ha en rejäl markup på iPhone att döma av priset. Denna lär inte sjunka, utan snarare lär detta tillsammans med att allt fler i BRIC-länderna o.s.v. vilja köpa den med tiden, vilket kommer att ge en explosionsartad vinstökning för segmentet. En kollega var i Singapore nyligen och berättade att absolut alla som inte redan hade ville ha en iPhone där.

iPad kommer som jag skrev igår att bli en enorm succé (sju miljoner sålda bara senaste kvartalet) och utan tvekan öka sin försäljning exponentiellt i och med att folk börjar inse att de också "måste" ha en och, inte minst, när företag börjar använda den i sin verksamhet. Om jag utan att vara någon totalnerd närmast känner abstinens utan min och redan har bestämt mig för att skaffa en till så snart det kommer en som har tillräckliga förbättringar (retinaskärm, usb, kortplats t.ex.) trots att jag tycker att min nuvarande överträffar alla förväntningar så säger det en del om dess dragningskraft. Dessutom har iPad en ballhetsfaktor, den som sitter med sin laptop ser bara ut som en arbetsmyra. iPad 2 som står för dörren kommer förstås att ge ännu mer lyftkraft för produkten. Konkurrensen är obefintlig inom segmentet- Galaxy Tab är ett skämt (obs att jag är hängiven Samsung-användare för TV m.m.)- en dyr, uppblåst telefon med Android operativ som t.o.m. Google säger ännu inte är lämpligt för "plattor".

Grunden till det nya Apple lades förstås med iPoden 2004. Trots att det fanns gott om mp3-spelare på marknaden sopade Apple banan med konkurrensen och lyckades tack vara enkelheten i processen göra det "omöjliga"- ta betalt för digital musik. Idag säljs den mesta musiken digitalt, iTunes har sålt över 10 miljarder låtar och är förstås störst utan minsta konkurrens, iPod är var mans egendom och det finns knappt en enda tillverkare av hifi-apparater som inte har någon form av iPod-docka till nästan all sin utrustning.

Kanske är det bara naturligt med tanke på den enorma försäljningsökningen för iPhone och iPad som i viss mån förstås konkurrerar med iPod och det faktum att det inte är lika "viktigt" att ha senaste iPoden för folk att försäljningen sjönk med sju procent. Nåja, nästan 20 miljoner sålda i kvartalet är ju inte såååå illa och denna försäljning tillsammans med iTunes och olika licensavtal kommer med all sannolikhet att fortsätta vara enormt lönsamt för Apple. Både iPad och iPod kommer troligen att även de få en rejäl skjuts i och med att allt fler människor i världen har råd att köpa originalet. Viljan att vara den som har ikoniska västerländska produkter brukar det ju inte vara något fel på i dessa länder eftersom detta är ett så tydligt mått på framgång.


Klicka diagrammet för artikel

Sammanfattningsvis har Apple en enormt stark portfölj av varor och tjänster och en för IT-bolag (vilket man som sagt inte riktigt är längre) mycket säker intjänandeförmåga i dagsläget. Trots otrolig vinstökning och mycket ljusa framtidsutsikter har marknaden dock bara börjat att inse vart Apple är på väg, varför värderingen trots en rejäl uppgång 2010 fortfarande är nästan bisarrt låg idag. Analys av detta följer i morgon.



12 kommentarer:

  1. Expansionspotentialen även från denna nivå är så stor på så många affärsområden så man blir alldeles vimmelkantig när man tittar lite nogrannare. Man kan spalta upp massor av punkter som redan omnämns i kvartalsrapporterna men sen har man också stora saker på gång som Apple inte pratar om än. Som tex vad man skall använda sin gigantiska nybyggda serverhall i North Carolina till. Där har man också nyligen köpt lika mycket land till för expansion. En annat område som jag tror Apple skulle kunna dominera är TV. En förbättrad AppleTV inbyggd i en premium-TV är en no-brainer och skulle man inte vara fullt upptagen med annat så hade det säkert redan hänt. Appar på TV'n är ju den uppenbara applikationen där...

    När det gäller aktien så är väl den största risken (förutom dollarn för oss svenskar) att investerare fortsätter att tvivla på att Apple kan fortsätta i denna takt och att man därmed fortsätter att grovt underskatta genom att "ta ut riskpremien i förskott". Men även med detta inräknat borde det ändå vara en mycket bra investering på 1-3 års sikt. Nu har ju även de mest konservativa analytikerna riktkurser på över $400 på 12 månader...

    SvaraRadera
  2. Ta gärna upp hur du ser på att köpa aktien genom en KF eller aktiekonto i analysen imorgon. Ska bli trevlig läsning!

    SvaraRadera
  3. Det här kan ju vara en möjlig arbetsuppgift för stora serverhallar. Ytterligare en gigantiskt marknad som Apple kan ta en stor kaka av med tanke på hur många telefoner som kommer att finnas deployade om 5 år...

    http://www.appleinsider.com/articles/11/01/25/apple_finalizing_wireless_e_wallet_for_iphone_5_ipad_2_report.html

    SvaraRadera
  4. Fast samtidigt skall man vara medveten om hur snabbt det kan vända för ett teknikföretag. Intuitivt blir jag själv rätt misstänksam när alla höjer företaget till skyarna, och i.o.m. att teknikföretag kan försvinna över en natt håller jag mig borta.

    Förvisso, det stämmer nog att Apple är en stjärna de närmaste 12 - 24 månaderna, men med dagens innovationstakt är kanske det att säga för mycket?

    Tror att det finns betydligt säkrare företag att investera i, även om Apple (eller Steve Jobs?) skall ha en eloge för den vändning lyckats med.

    SvaraRadera
  5. Låter rimligt att ett så välbevakat skulle vara gravt felvärderat.
    Att felvärderingen på detta hysteriskt populära och hajpade företag dessutom skulle vara åt det nedre hållet förefaller också sannolikt.
    Inte heller otroligt att en random svensk snubbe ser genom detta och levererar en unik analys som öppnar ögonen på oss som hittils blundat.

    Bra jobbat Lou, 6 getingar av 5.

    /Stinsen

    SvaraRadera
  6. Till anonym (och uppenbarligen också något bitter). Tror inte du greppat riktigt vad som är kärnan i ansatsen att Apple är undervärderat. Det kan fortsätta att vara undervärderat och ändå bli en fantastiskt investering på kort sikt eftersom det växer som det gör. Det kan ju finnas en anledning till varför Apple skall handlas till en negativ premium jämfört med en hel bunt andra teknik- och mediabolag på NASDAQ även om ingen verkar veta riktigt vad den anledningen är. Det spännande är ju ifall marknaden skulle få för sig att helt plötsligt värdera Apple med samma P/E som tex Amazon som jag tror ligger kring 68. Då skulle hävstången bli fullkomligt enorm.

    Du verkar redan från början ha bestämt dig för att Apple är ett skitföretag så man undrar varför du ens bemödar dig att kommentera...

    SvaraRadera
  7. Karl, skilj på bra bolag och bra aktier. Bra bolag är sällan bra aktier. Apple är ett bra bolag, men samma hype som råder kring produkterna, verkar råda kring aktien. Kreti och pleti köper apple-aktier, eftersom "iphone är populär". Att du talar om P/E nära 70 låter som rena vansinnet. Om värderingen var P/E 25 på SCA skulle hävstången vara enorm. Du måste också ta med sannolikheten att Apple värderas så högt med i dina beräkningar.

    SvaraRadera
  8. Hur kommer det sig att apple inte sågs förrän nu? Hade ni sett denna aktie 2008 när allt föll hade ni tjänat 300% på 2 år. Anlysera först företaget och gör en värdering, titta SEN på priset...

    SvaraRadera
  9. Intressant att de som sågar Apple som investering inte grundar det på mer än allmänna sanningar om IT-bolag och inte på hårda fakta, t.ex. att deras p/e är högt, att iPhone/iPad mfl har börjat tappa i försäljning. Obestridligt sant är t.ex. att företaget värderas till p/e 18 på 2010 års vinst, vilket är mycket lågt historiskt, samtidigt som försäljningen slår absolut alla rekord.

    Om Apple t.ex. värderades till p/e 50 idag vore det en annan sak, men så är som sagt inte fallet.

    SvaraRadera
  10. Stinsen: om du istället för att vara spydig skulle ta och läsa vad massor av välkända amerikanska analytiker skriver om Apple idag så skulle du i alla fall inte påstå att det bara är jag som anser att aktien är felvärderad.

    SvaraRadera
  11. Må så vara att jag baserar en stor del av min värdering på sanningar inom IT-branschen, och jag tycker definitivt att man ska ha det i åtanke, istället för att enbart titta på P/E tal, och då historiska sådana.

    Trotsallt, historik är aldrig en garanti för framtiden.

    Fundamentala nyckeltal har sin plats, men så också branschkännedom. IT branschen har sina unika sidor, liksom alla andra branscher har sina.

    SvaraRadera
  12. Anonym

    Så det du säger är att din branchkännedom och "sanningar inom IT-branchen" i allmänhet är det som ger så enorm risk att man bör avstå, oavsett tidsperspektiv?

    Skulle du vilja använda dig av denna branchkännedom och "sanningar" och kanske ge oss några siffror som ger stöd för din argumentation?

    SvaraRadera