måndag 14 september 2009

Swedbanks emissionsvillkor klara

'
Nu är Swedbanks nyemissionsvillkor klara och precis som jag trodde går man på 1:2 och en emissionskurs på 39 kr. Jag tycker detta är en utmärkt medelväg- man har ju ingen anledning i dagsläget att sockra budet för mycket och därmed indirekt säga marknaden att vi anser att vi inte kan ta mer för aktien än t.ex. 30 eller 20 kr.

Samtidigt får vi som tror på Swedbank och är och har varit beredda att satsa våra egna pengar på Wolfs och övriga personalens förmåga att reda upp problemen och komma styrkta ur detta också större möjlighet att tjäna pengar på lång sikt, dvs utan alltför stor utspädning men ändå med runt 40 % rabatt på dagskursen efter avskiljningen.

Även om det svider lite i kassan, vilket det utan tvekan gör för mig nu när jag ska täcka emissionen utan att sälja övriga aktier kommer detta med stor sannolikhet att bli en mycket bra affär på sikt. Man får bara hoppas för mindre intresserade aktieägare att de inte (som vanligt) missar att utnyttja erbjudandet och antingen teckna eller sälja sina rätter som ju annars tas om hand av de investmentbanker som garanterar nyemissionen.

Teckna fullt eller om möjligt för ännu mer (genom att köpa rätter) är mitt bestämda råd.

Här är pressmeddelandets hela text.

'

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar