fredag 18 september 2009

En bild säger mer än tusen ord...

'

Som alla läsare av denna blogg vet har jag så svårt att ta Dagens Industi på allvar. Jag tycker den saknar analys, stryker alla populära VD:ar och företag medhårs och publicerar under buller och bång vilka "nyheter" som helst. Jag var på en middag förra sommaren och satt bredvid en kvinna vars jobb det var att få in "budskap" från företag i tidningar, framförallt DI. Hon sa att DI var både bäst ur spridningssynpunkt och enklast bland de stora tidningarna. Om man läser tidningen vilken dag som helst ser man också att man helt okritiskt låter en massa företag få in precis det budksap de har velat plantera i tidningen.


Ett annat problem med DI är som jag tidigare har skrivit att man är så sensationalistisk. Goda nyheter ska trummas upp och dåliga ska smälla högst. Företag som Swedbank skulle sedan länge ha gått i graven om DI:s skriverier om deras "katastrofer" hade varit sanna.

Två exempel från det senate dygnet...


Igår kväll lade DI in följande rubrik på nätet:


Swedbanks låneklipp


Nyheten förstärkt med länken "Stämman godkänner nyemissionen" under texten och bild på en glad Michael Wolf




Klockan 10:18 idag kom man p.g.a. att Ukraina går dåligt med följande rubrik:

Ny smäll för Swedbank


Denna gång förstärker man den dåliga nyheten med länkarna "Aktiespararna: Det går rätt risigt" och "Experten: Se upp med Swedbank" samt en bild på en allvarlig och till synes pressad Michael Wolf (uppenbarligen tagen vid samma tillfälle som den glada bilden):




Ja, ja man ska inte klaga, allt som skrivs som förstärker marknadsreaktionerna upp och är förstås bra eftersom man kan utnyttja det när man köper och säljer, men journalistik är det inte.

'

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar