onsdag 9 september 2009

Långsiktighet lönar sig

'
Diamyd Medical faller som väntat efter toppnoteringarna efter förra veckans goda nyheter. Som alltid (nästan) ska alla dessa spekulanter hoppa av efter att ha gjort sina 10-20 % på en aktie. Glädjen att kunna skriva på Börssnack om att man har tjänat några tusenlappar för det tydligen värt att hoppa av en aktie som kan bli en enorm framgång. Jag läste samma inlägg när folk hade lyckats sälja sina nyinköpta Swedbank "över 20 kr" i mars...
Hur kan man få för sig att sälja sina aktier när utsikterna för det bakomliggande bolaget har förbättrats?! Hur logiskt är det? Hur orkar man att sitta och se hur aktien sedan stiger och man har missat denna uppgång och bara kunna komma in på en högre kurs.

Jag klagar absolut inte på detta! Jag älskar denna kortsiktigthet. Det är tack vare den som vi långsiktiga kan tjäna våra förmögenheter (!!!) bara på att vara kallare och ha mer tålamod.
Eftersom jag gick in väl försiktigt i Diamyd 2007 ochutsikterna nu är betydligt bättre så tänker jag flerdubbla mitt innehav så snart jag får råd, helst förstås på de nivåer som var innan nyheterna förra veckan så att jag kan gå från 2 % till i alla fall 6-7 % av portföljen, mer vore nog dumt med tanke på att det fortfarande är mycket som ska falla på plats innan vi är i mål.
Dessvärre :-) måste jag som sagt nu få fram en rejäl summa för att täcka min del av nyemissionen i Swedbank och jag nu börjat sälja grejer på Tradera m.m. så jag ska slippa sälja aktier...

Kanske ska jag också finansiera en del genom att sälja mina warrants i PA Resources som jag lyckades köpa när de stod som lägst på 20 öre i mars. Jag tror som sagt inte på någon snabb uppgång för "Pare" och dessa kommer dessutom att förfalla i höst. Inte så dålig utveckling hursomhelst:



'

2 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera