tisdag 22 september 2009

PPM-tips

'
Med tanke på att alltfärre kommer att få försörja alltfler i framtien är mitt grundtips att man inte alls ska lita på att den statliga pensionen kommer att göra en mätt när man slutar arbeta. Jag tror inte heller att de klassiska pensionsförsäkringarna kan göra ett så värst mycket bättre jobb eftersom de förvaltas av samma placerare som nästan alltid misslyckas med att slå index och dessutom ska man betala skatt (hur hög?) den dag man får ut pengarna.

Den minsta delen av ens statliga pension är av olika skäl den som jag tror mest på, nämligen PPM-delen. Detta för att man kan placera sina pengar mycket fritt och dessutom mycket långsiktigt. Under förutsättning att man placerar dessa pengar väl kan ens insättningar motsvarande endast 2,5 % av lönen bli ens räddning om 20-30 år.

Min personliga övertygelse är som jag nämnt flera gånger tidigare att BRIC-länderna kommer att inte bara vara ett draglok, för de är de redan, i och för sig fortfarande tillsammans med USA, utan på sikt vara de nya ekonomiska stormakterna. Absolut allting talar idag för detta: de har en mycket stor, hårt arbetande (OK, Ryssland är väl ett undantag i det fallet), befolkning som till allra största delen ännu lever på en mycket låg ekonomisk nivå men förstås vill "upp". Deras styrkor är olika, Kina och Indien har enorm befolkning vars arbetskraft kommer att producera alltmer av världens BNP och dessutom med tiden konsumera allt större del. Indien har välutbildad arbetskraft att sätta i mer avancerad sysselsättning än att jobba på call centers. Brasilien har politisk stabilitet och inga regionala fiender. Ryssland har enorma naturtillgångar. Kina bekymrar sig föga om att de kopierar allting de kommer över och får även på detta oärliga sätt en snabbstart som blivande I-land.

På sikt kommer dessa länder och därmed också deras respektive näringsliv att producera mest pengar i världen och att äga en del av detta kommer utan minsta tvekan att bli mycket lönsamt. Naturligtvis kommer resan att vara mycket skakig, men eftersom PPM köper nya andelar varje höst blir förstås en del också köpt på rea, som var fallet i höstas.

Här är mina PPM-fonder:

Baring Hong Kong China Fund USD
Baring Latin America Fund USD
Nordea Rysslandsfond
Simplicity Indien

Jag valde just dessa på deras framgångar vid det tillfället. Det går förstås inte att veta hur de lyckas i framtiden, men det viktiga är ju framförallt att de opererar på rätt marknader. Sen får man utgå från att de fonder man väljer är genomsnittligt skickliga på att placera kapitalet och det tycker jag att de verkar vara än så länge. Jag kontrollerar fonderna varje år och skulle byta ut någon om de (under en längre tid) inte verkar hänga med i utvecklingen.

Under det senaste, minst sagt turbulenta året har dessa gått så här, dvs väl följt med:

Mitt PPM-sparande +12,9 %

Premiesparfonden -2,4 %

Avanza PPM Strategi +1,1 %



4 kommentarer:

  1. Helt rätt fokus- BRIC kommer att leda vägen under överskådlig tid!

    Tack för en bra blogg!! //Frans

    SvaraRadera
  2. Jag är tveksam till Kina, börsen är högt värderad. Dessutom får du en stor slagsida mot dollarn, vilket jag helst vill undvika. Men i stora drag är vi överens
    /Markus

    SvaraRadera
  3. Hej Markus.

    Jo, Kina är högt värderat nu, men detta är ju på 25-30 års sikt så jag räknar med att de på väldigt lång sikt kommer att gå mycket bra. Det är ju nån miljard människor som ska förses med dräglig och såsmåningom god levnadsstandard.

    /Magnus

    SvaraRadera
  4. Hej.

    Känner inte till KS, vad har han gjort tidigare?

    SvaraRadera