måndag 14 september 2009

Hur kommer börsen att gå?

'
Ju fler som vet om att man håller på mycket med aktier desto fler är det som ställer den i och för sig vanliga men också helt galna frågan: hur tror du att börsen (eller en viss aktie) kommer att gå den närmaste tiden?

Rätt svar (eller i alla fall det det ärliga) är förstås "Ingen aning!". Eller bättre: "På kort sikt är det omöjligt att säga, men på längre sikt tror jag ...."

Warren Buffett är ju en outtömlig citatkälla. När börsen rusade på 60-talet blev hans "partners" i hans dåvarande "partnership" rädda för det stora raset varje gång börsen sjönk några dagar i sträck. Några av dem skrev till honom sedan Dow Jones hade sjunkit i ett par månader och krävde att han sålde aktier för börsen höll ju uppenbarligen på att rasa. Han svarade:

1) Om ni visste redan i februari att Dow skulle sjunka från 970 till 830 borde ni ju ha hört av er redan då.
2) Om ni inte visste att börsen skulle sjunka då kan man ju undra hur ni vet att den kommer att sjunka nu.

Avslutningsvis: Please call us when you can see clearly what will happen in the next few months, or even the next few hours.
Hjärnan hatar oordning och vill att man ska kunna förutsäga den omedelbara framtiden. Det är därför nästan smärtsamt att övertyga sig själv att man faktiskt inte har en aning hur börsen kommer att värdera ens favoritaktier på kort sikt.

Det är svårt, men mycket skönt, när man har lärt sig att koppla av denna stressiga reflex och kan koncentrera sig på att försöka hitta morgondagens succéer. Jag fick i princip samma fråga av absolut alla jag talade med både när jag rekommenderade Boliden, SSAB och "Pare" i höstas/vintras och Swedbank i februari-maj

"Men tänk om den faller mer och hur vet du att den kommer att gå upp?!"

Jag hoppas att jag verkade övertygande när jag sa att det spelar ingen roll om den faller mer (det är t.o.m. bra för då kan du köpa fler) men eftersom detta är en fullständigt felaktig värdering är det mycket, mycket sannolikt att den kommer att stiga när paniken har lagt sig. En del köpte i alla fall har jag fått veta senare så några måste jag ha övertygat.

'
(OMX Stockholm PI idag: 282)

3 kommentarer:

  1. Hej Magnus, jag är i Kuala Lumpur nu och har svårt att föja börsen på heltid. Men vad tror du om de warranter jag köpt på sistone, Nokia, SSAB och Volvo. Jag vet inte hur man räknar på warranter, men vad är rimligt att tro att dessa warranter kan bli värda om de når lösenpris? I synnerhet är jag intresserad av att veta vad Nokia och SSAB-warranten kan bli värda. Kan alla warranter komma upp i 2-3 kronor?

    Tacksam för svar!

    SvaraRadera
  2. Hej.

    Hoppas att ni har det bra därborta!

    Köpwarrants fungerar så att du har en rätt att köpa en del (!) av en aktie till ett visst förutbestämt pris en viss dag i framtiden.

    Hur stor del av rätten till en aktie du har får du fram av pariteten som finns angiven för warranten. Dina warrants har följande paritet:

    SSAB: 10
    Nokia: 20
    Volvo: 10

    Detta betyder t.ex. för SSA0K150SWE att du för varje warrant har rätt att teckna en tiondels aktie till 15 kr när den löper ut.

    Om aktien ligger på eller under 150 kr detta datum så är din warrant förstås värdelös, men om kursen är högre börjar det hända grejer. Om den t.ex. säljs för 160 kr detta datum är din warrant värd en kr (en tiondel av det som överskrider 150 kr) o.s.v.

    Värdet idag kan räknas ut med Black Scholes-formel men det är komplicerat och kräver att man har tillgång till volatiliteten. Avanza, m.fl. gör dock denna beräkning.

    Det är mycket enklare med köpturbowarrants som alltid är "in the money" genom att de slås ut om de faller under en viss nivå och slutvärdet utbetalas kontant om detta händer. T.ex. min Pare-turboköpwarrant TL PAR9K 8CAR som har ett lösenpris på 8 kr men en knock out-nivå på 10 kr och därför hela tiden är enkel att räkna ut priset på (en tjugondel av aktievärdet över 8 kr), dvs just nu lite drygt en krona.

    SvaraRadera
  3. Supertack Magnus, Pariteten kände jag till, men inte resten.

    Hälsningar
    /Nils

    SvaraRadera