onsdag 16 februari 2011

Fortunes profetior


Häromdagen köpte jag pad-versionen av Fortunes sista nummer 2010, det kan varmt rekommenderas, framförallt för de tio aktietipsen. Tips är naturligtvis ingenting man köper på, men de är alltid bra att ha för att sedan kunna göra sin egen bedömning och förhoppningsvis för att de innehåller intressant info om företaget. Eftersom jag har börjat intressera mig för amerikanska aktier så smått men saknar någon större kunskap om de allra flesta företagen känner jag att jag behöver insatta artiklar om intressanta företag.

Jag blev väldigt imponerad. Det är så här värdeanalys ser ut! Klara, mycket pålästa och logiska resonemang rakt igenom utan att fastna i siffrorna och börsutvecklingen hittills talar sitt eget språk.

När jag gick igenom (det finns en länk på varje sida) vilken kurs de stod i idag jämfört vid publiceringen den 1 december tre mindre än 20 % upp och bara en under börsutvecklingen. Naturligtvis en mycket kort tidsperiod, men när nio av tio kraftigt slår börsutvecklingen så säger det nog en del.

Roligast att läsa för den Apple-frälste var förstås tipset att köpa Apple. "...sales of the already hot iPhone and the iPad are set to go stratospheric."

Mosaic (+22 %), Agrium (20 %), Dow Chem (23 %), Transocean (21 %), Shell (20 %), Lennar (40 %), East West Bancorp (41 %), Royal Caribbean (16 %), Entropic (8 %), Apple (15 %).

Som jämförelse är S&P 500 upp precis 10 % sedan dess.

4 kommentarer:

  1. Vad är dina tankar kring den nuvarande dollarkursen och att göra investeringar med svenska kronor som bas?

    Det är ju naturligtvis helt omöjligt att spå framtida valutarörelser, men visst adderar det ytterligare behov till säkerhetsmarginal (även om vi i nuläget kanske har marginalen på vår sida)?

    //Glad amatör

    SvaraRadera
  2. Kan det inte vara så att Fortunes rekomendationer är kursdrivande?

    SvaraRadera
  3. Glad amatör: Ja, det stämmer, men det är som jag ser det viktigt att man inte därav drar slutsatsen att man inte ska investera i utländska aktier. Valutorna har ju som bekant en tendens att gå både upp och ned. Just nu med en historiskt låg dollar- och eurokurs är väl valutan förmodligen en extra säkerhetsmarginal eftersom valutorna en dag lär stiga mot kronan.

    SvaraRadera
  4. Aninym: i Sverige rukar sånt vara snabbt övergående och framförallt gälla mindre företag så jag tror inte det har någon märkbar inverkan i detta fall.

    SvaraRadera