tisdag 24 oktober 2017

Inför LeoVegas rapport


LEO rapporterar på onsdag och jag tror på en stabil uppvisning. Som vanligt är det framförallt tillväxten och marknadsföringskostnaderna som avgör resultatet. 

Omsättningen/tillväxten får vi i vanlig ordning en uppfattning om genom att titta på första månadens omsättning i kommande kvartal i den förra rapporten. För juli var den 18,3 MEUR vilket skulle ge 55 miljoner om vi bara multiplicerar. Historiskt har ”första månaden gånger tre” givit några procent för lågt resultat mot utfallet, och analytikernas estimat om 56 miljoner  känns som att man har räknat med ett visst påslag. Jag tror själv man hamnar ungefär där.

Långt mer avgörande än den exakta omsättningen blir troligen om man likt i fjol kört hårt med reklamen på våren inför semestertiderna och sedan drar ned på den under hösten. Rent anekdotiskt har jag själv sett långt mindre reklam för LeoVegas nu i höst än i våras då de hade pelare över hela stan. Då målet är en EBITDA-marginal om (runt) 15 % för nästa år och man legat bara å dryga 12 hittills i år medan man uppnådde 15 % i fjol tack vare lägre marknadsföringskostnader på hösten så kanske detta också talar för det.



När jag räknar igenom de olika posterna och utgår från 56 miljoner i intäkter (konsensus) samt går på samma marknadskostnader som i Q2 samt rimliga påslag för ökade personalkostnader, spelskatter och övriga kostnader så blir jag lite fundersam hur analytikerna har räknat. Om man når 56 miljoner i nettointäkter så bör man rimligen slå konsensus vad gäller EBITDA (7,6), EBIT (6,9) och VPA (0,6) om man inte ska använda både hängslen och livrem.

Jag tror alltså att LEO levererar in line på översta raden men sedan slår förväntningarna med EBITDA över åtta miljoner och VPA på i alla fall 0,8 euro. Skulle man ha sänkt marknadsföringskostnaderna detta kvartal så skulle man slå även fjolårets fina siffror som alltså blev så höga av låga reklamkostnader.

I morgon kl. 8 vet vi svaret. Observera att jag tycker det är bra om LEO sänker sitt resultat kortsiktigt om detta är opportunt för att bygga på kundbasen. Utan tvekan satsar man idag inför nästa år som innehåller betydligt fler stora sportevenemang. Jag har ökat mitt innehav i veckan då jag tycker kursen känns svag givet förutsättningarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar