onsdag 25 oktober 2017

Kommentar till LEO:s rapport och förvärv



LeoVegas visade med all tydlighet hur lönsam deras marknadsföring är. Korrelationen är mycket god mellan satsad krona och nya kunder och deponeringar. Analytikerkonferensen som just avslutats andades enorm tillförsikt och man berättade att man ytterligare kommer att öka reklamen inför den intensiva semesterperioden. 


Jag hade som jag skrev igår trott på minskad spend när sommaren var slut men så blev det inte, vilket jag som jag också nämnde igår är glad för. Den dag man drar ned på marknadskostnadernas andel av nettointäkterna så kommer vinsten att stiga rejält.


Förvärvet av Royal Panda är att döma av vad man hittills berättat en fullträff. Företaget köps relativt billigt givet den mikroskopiska kapitalkostnaden men framförallt när man ser till EBITDA-bidraget. Man betonade på analytikerkonferensen att Royal Panda har varit väldigt framgångsrika i Storbritannien och att man kommer att kunna lära sig av dem samt att förvärvet, förstås, kommer att ge många ytterligare synergier.





Om om inte detta vore nog så antydde man mer än lite att man siktar på fler förvärv varför man tagit så stor kredit samt att man i början av 2018 kommer att lista om sig till MidCap, något man skjutit på pga förvärvet. 

Extra bonus var utvecklingen hittills i oktober:



Jag är glad att jag ökade i LEO före rapport förstås och känner mig tämligen säker på att estimaten kommer att höjas och aktien fortsätta uppåt på dessa nyheter. Nästa år är det dessutom Fotbolls-VM och Vinter-OS...

1 kommentar:

  1. Är inte sportboken relativt nyöppnad och en väldigt liten del av verksamheten? Är det således inte naivt att spekulera kring sportevents bidrag till resultatet nästa år?

    Vidare finns det belägg för att nuvarande marknadsföringskostnad ger effekt på längre sikt? Jag funderar över om kostnaden för marknadsföring inte kommer att kunna krympas utan att omsättningen samtidigt går ner. Således kommer inte resultatet kunna ökas på det sätt du beskriver genom att sänka marknadsföringskostnader.

    Äger Leo sedan IPO men tycker att du drar lite för långtgående slutsatser kring en del samband, vilket väl går an i dagens klimat på marknaden.

    SvaraRadera