måndag 9 oktober 2017

Turer i CTM


Catena Media, mitt idag tredje största innehav, meddelade i förra veckan att man sparkat VD och ersatt honom med storägaren Optimizer Invests grundare. Detta var ytterligare ett meddelande som marknaden inte tyckte om men precis som icke-nyheten att Optimizer sålde en liten del av sitt innehav nyligen. Personligen tror jag att beslutet är bra då den tidigare VD:n inte riktigt kändes som en börs-VD och Ekdahl är väl insatt i företaget samt hans förmåga att driva bolag står ju utom allt tvivel så något tapp lär det inte bli under övergångsperioden tills det finns en permanent VD på plats.

Man måste skilja på nyheter som troligen påverkar ett företags framtida intjäning negativt och sådana som mer påverkar företagets framtoning på marknaden och liknande. Dessa två nyheter var som sagt av det senare slaget. Ingen spelare väljer att avstå att besöka Catenas portaler och sidor för att VD fick gå eller pga förändringar bland storägarna.

Detta betyder inte att Catena inte har utmaningar och de behöver verkligen visa större öppenhet i rapporterna, vilket man lovat att göra från Q3-rapporten då fler datapunkter ska redovisas. Den organiska tillväxten har tidigare meddelats vara "ungefär en tredjedel" av den totala tillväxten, vilket vore väldigt imponerande, men man har inte givit någon ytterligare information om detta. Likaså behöver man förklara bättre "varifrån" intäkterna kommer, vilka kostnader man har osv. Idag är man fortfarande spm H&M- man redovisar ingenting man inte måste visa.

Catenas business verkar dock på alla sätt tuffa på. Alla mätningar av trafiken till deras "sidor" som jag har tagit del av är mycket lovande och jag tror inte det minsta på farhågorna på senare tid om att deras belåning börjar bli för hög. Eftersom CTM har vuxit så snabbt blir vissa mätetal skeva när man räknar på "senaste 12 månaderna". Detta är för mer normala företag ett bra sätt att räkna men när man börjar titta på dagens skuld och sätter det i relation till senaste årets intäkter blir det förstås skevt.



CTM-aktien har tappat rejält från den väldigt tillfälliga toppen före Q1:an på 113 kr till idag mellan 75 och 80 kr. Att observera är dock att detta skett utan att några egentliga dåliga nyheter presenterats. Som jag skrivit om tidigare, hade Catena inte börjat omläggningen mot revshare på Paid Media i år hade man fått en del av sina intäkter tidigare. Intäkterna totalt över tid hade dock blivit lägre. 

Hade man haft kvar den gamla modellen hade dock aktien garanterat stått mycket högre idag eftersom vinsten hade ökat ung. som förra året. Nu svänger det tillbaka och man kan skörda frukterna av den försäljning man haft tidigare i år. Detta kommer att påverka resultatet klart positivt i höst. Ännu större betydelse får det nästa år då man kommer att dra nytta av Fotbolls-VM och andra evenemang.

Ryktena och de många gånger oerhört okunniga påståendena om Catena och spelaffiliateindustrin kommer dock att fortsätta tills Catenas rapporter blir starkare igen. Den som vill tro att affiliatesverksamhet inte är långsiktigt hållbart i en högmarginalsektor kan tro det bäst de vill. De har fel men de lär inte ändra sin åsikt oavsett hur mycket pengar CTM och deras konkurrenter (bra exempel här: XL-Media) drar in samt oavsett hur mycket pengar spelbolagen meddelar att de lägger på affiliatesmarknadsföring.

Jag tror att Catena på några år kommer att bli ett betydligt större företag med en bredare intjäning än idag. De breddar sig med förvärv redan idag mot den asiatiska marknaden samt mot e-sport och i framtiden säkert också mot helt andra verksamheter, precis som XL Media har gjort. 

Affiliatesverksamhet är en stor del av vad som har gjort Amazon, Google och Facebook till vad de är idag och den kommer inte att minska i betydelse för onlineekonomin i framtiden.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar