torsdag 2 februari 2017

The Fingerprint dream


Drömmen om Fingerprint, så många gånger upprepad av de som trott religiöst på företaget, var att företaget, trots all empiri från andra liknande företag, skulle behålla sin dominerande marknadsställning och marginal samt snabbt bygga ut verksamheten till andra stora produktkategorier (framförallt smarta kort) än smartphones. Oavsett vad man tror om Fingerprints prognoser för detta år och deras möjligheter att på sikt lansera andra storsäljare så är det bara att konstatera att dröm och verklighet inte blev samma sak.

Försäljningen är i fritt fall och därmed också vinsten. Inte nog med att fjärde kvartalet var ännu svagare än man trott, man guidar för ett rejält omsättningsfall under nuvarande kvartal. Ledningen beslutar ändå om utdelning på 2 kr (3,7 % direktavkastning före börsens öppning idag) och ger en oförändrad prognos för helåret. 

Det går inte att dra någon annan slutsats än att man försöker rädda aktien från total kollaps med dessa åtgärder. Man behöver inte vara något geni för att inse att denna prognos troligen kommer att revideras ned och att riskpremien är alldeles för låg i Fingerprints kurs idag. Den som är ute efter utdelning hittar komiskt mycket mer säker sådan hos t.ex. storbankerna som ger dubbla direktavkastningen och en tiondel av bolagsrisken. 



Oavsett hur detta år kommer att sluta för FING så är det idag ett teknikbolag med väldigt osäkra utsikter- omsättningen sjunker drastiskt, konkurrensen ökar snabbt och det finns ingenting som tyder på att man är på väg att snabbt bredda verksamheten. Ingången hos "PC Samsung" (ett annat företag än Samsung Electronics med visserligen olika korsäganden, men inte samma företag) kommer inte att leda till några vinster att tala om, det har även ledningen meddelat. Se mina tidigare inlägg här: 1, 2, 3, 4, 5.

Jag anser att Fingerprint är ungefär dubbelt så högt värderat mot vad som vore rimligt. Ett PE runt 5 och direktavkastning uppåt 10 % är rimligt med så stor risk. Då har man vettig uppsida och begränsad nedsida om utvecklingen skulle fortsätta som idag. Aktien hålls dock fortfarande uppe (vid börsens stängning igår 53,50) av orealistiska förhoppningar, tro inget annat, men i takt men om förhoppningarna grusas i nuvarande takt så kommer den att sjunka.


Den drömmen som aldrig besannats, som dröm var den vacker att få...

Gustaf Fröding

9 kommentarer:

  1. Jag kan nog tycka att P/B är en mer relevant parameter än P/E i det här fallet. Ingenjörerna på FPC har uppenbarligen lagt ned ett gediget arbete och att kopiera det arbetet kan om FPC spelat sina kort rätt kosta minst lika mycket som FPC har lagt ned.

    Frågan är bara hur många bolag som finns kvar när branschen mognar. Grafik och processorer är mycket lönsamma oligopol för marknadsledarna men jag har i mina inlägg alltid lutat åt att fingeravtrycksläsare är en komponent där produktägaren nöjer sig med "good enough" med marginalpress som följd.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi kan vara helt säkra på att det inte blir bara FPC som finns kvar dock. Så länge det finns vinster att hämta så kommer det att finnas intressenter och några av dem är oerhört mycket större företag än Fingerprint.

      Radera
    2. Som med andra teknikområden lär det bli en oligopolmarknad då utvecklingskostnaden är så pass mycket högre än produktionskostnaden.

      Om utvecklingstakten är hög kan det blir lönsamt men jag är som sagt rädd för att även om det blir ett oligopol blir priserna pressade då utbytbarheten är stor. Inom grafik och processorer finns stora värden i att erbjuda den senaste generationens teknik och jag tror inte att fingeravtryck har samma potential för det utan att telefontillverkarna kan välja mellan både leverantörer och produktgenerationer baserat på pris.

      Storleken på bolag är jag däremot inte särskilt orolig för. Ett litet team i en hälsosam arbetsmiljö har goda förutsättningar att konkurrera med större företag där fingeravtrycksavdelningen bara är en liten del av helheten.

      Radera
    3. Ja jag tror inte att Fingerprint som bolag ligger tidigt till. Min kritik har varit mot värdering och extremt haussig ledning. De finns troligen kvar som företag eller del av ett uppköpande bolag om fem år.

      Radera
  2. Lou,

    Fel forum, men vad tror du om att investera i förnyelsebar energi, tex solceller? Kommer ju komma starkt de närmaste åren.

    Sen kan jag även tipsa om Bredband2. Jag är i fiberbranschen.

    Med vänlig hälsning, Alex

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Alex!

      Det är ingenting jag vågar mig på då jag inte kan någonting om det. Såg ett solcellsbolag som var jättehett för typ 10 år sedan gå åt skogen för en kollega som satsat massor i det och det gjorde intryck.

      /Magnus

      Radera
  3. Hej

    Vad är det som gör att du orkar återkomma med långa inlägg kring fingerprint gång efter gång? Mer crappy skött bolag får man leta efter.
    Själv lägger jag 0 minuter på bolag som inte ens finns på bevakningslista..
    Letar efter nyanser till mitt case i Tesla. Ser en sak där. Någon mer som ser det / ser ngt annat?

    Jerker

    SvaraRadera
    Svar
    1. Därför att jag tycker fenomenet Fingerprint är intressant såklart. Jag vill inte enbart skriva om de få bolag jag äger.

      Radera
  4. Vettiga tankar men lite för mycket bearish och det är därför kursen har blivit överdrivet pressad också. Människor är oftast svarta eller vita. Bearish eller Bullish. Själv är jag ganska grå när det kommer till Fingerprint.

    I skrivande stund så tar värderingen redan hänsyn till VPA-tapp och omsättningstapp och dessutom så räknar man inte alls med att några nya vertikaler kommer bidra till omsättningen.

    Allt detta kan mycket väl stämma men jag TROR att det finns en hyfsat stor chans att man fortsätter leverera bra försäljningssiffror inom nuvarande segment samtidigt som att nya vertikaler kan ta fart 2018.

    Med detta sagt är detta inte en no-brainer investering utan ser det som en high Risk/Reward placering. Men det går inte att förneka att bolaget är lågt värderat sett till historisk tillväxt och intjäningsförmåga. Vet att det inte har något med framtidsutsikterna att göra.

    Mina tankar kring bolaget:
    http://fuckyoufonden.blogspot.se/2017/02/bokslutskommunike-fingerprint-cards.html

    SvaraRadera