torsdag 23 februari 2017

Kort kommentar till Kopparbergs rapport


Kopparbergs drabbades i Q4 som tidigare av GBP-fallet mot kronan. Det enda som överraskade var kraften i fallet denna gång men det beror med all sannolikhet på att valutasäkringar har löpt ut och detta gör förstås att det blir fördröjningar innan effekten kommer på allvar. Dessvärre har vi ingen som helst insyn i dessa hedgar och måste bara acceptera valutarisken i ett så exportberoende företag. Trevligt är förstås att pundet visat tendenser till återhämtning mot kronan. 

Som jag skrev i förrgår är valutan inte det väsentliga utan försäljningsutvecklingen. Av allt att döma går det mesta Kopparbergs väg nu och hade vi inte haft Brexit-omröstningen hade uppenbarligen detta kvartal varit mycket starkt. Ledningen är de som vet allt vi inte vet och de höjer utdelningen rejält från 4,40 till 5,90. 

Bättre guidning än så kan vi inte få. 


9 kommentarer:

  1. Ja, höjningen av utdelningen borde indikera att ledningen tror att nästa år blir bättre. På den positiva sidan ligger försäljningsökningen med 9% på dom brittiska öarna och återintroduktionen av Sparkling Rose som jag tror blir en hit med hög marginal.
    I den negativa vågskålen ligger tappad försäljning i Sverige (hur mycket?). Sofiero är ju inte längre bäst säljande öl i Sve. Visserligen ingen högmarginalprodukt men ändå, negativt. Tycker vidare inte att pundet har varit så jättesvagt mot Sek att vinsten borde fallit så mycket som den gjort och på Irland har dom ju Euro som ju är stark mot Sek. Även Aus dollarn är stark mot Sek. Tycker överlag att resultatet skulle kommit in bättre än det gjorde. Jag väljer ändå att sitta kvar med mina aktier. Tror på ledning och företag även om mer info, speciellt om hur företaget ser på framtiden, hade varit mycket välkommet

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja inte är de pratsamma precis, men de levererar och det är ju det viktiga.

      Radera
  2. Hur tänker du kring mättning i Storbritannien & Irland? Trots allt överlägsen marknadsandel inom fruktcider som där totalmarknaden visar tecken på stagnation.

    Vi ser i systembolagets statistik att de tappar marknadsandelar kontinuerligt i Sverige så nog ingen tillväxtmotor framgent.

    Vi ser i segmentsrapportering att de inte riktigt fått ett genombrott på internationella marknader ex. UK - räkna baklänges från UK siffrorna i dotterbolagets rapporter så ser vi att tillväxten senaste 10 åren till absolut största del varit drivet av UK.

    Om detta är normaliserad intjäning med avseende på pundet kan man ju inte kalla det billigt på 230. Är du oenig?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Deras expansion på fat till pubar är ännu bara i sin början och det finns tiotusentals pubar, nya produkter i UK osv. Finns mkt att ge.

      Nej, men bra närvaro och omsättning i framtiden också.

      Nej men de skyndar långsamt, vi får se hur det går med inbev.
      Tror de har sina bästa dagar framför sig. Fantastiskt kassaflöde, fin tillväxt osv. 230 billigt tycker jag.

      Radera
  3. Köper/ökar du på dessa nivåer? (230kr) eller avvaktar du?

    SvaraRadera
    Svar
    1. KOBR är mitt näst största innehav så jag sitter lugnt i båten. Ganska lagom exponering.

      Radera
    2. Med min ledning så hade firman nu kikat på förvärv med inriktning på relativt nystartade mikrobryggerier med lokal premiumstämpel.
      Exvis Ängöl i Kalmar. Finns på samtliga pubar lokalt och är sjukt dyr. Men en Ängöl i ena handen och en iphone i andra så är du redo att visa upp dig. Precis fått en löpmeter hylla på systembolag i Malmö och mer lär komma.
      Det är nu jag skulle öppna kassan.

      Radera
  4. Vad ska man anse om bolagets RoC (return on invested capital)? Jag räknar på EBIT och investeringar i årsrapporten och får RoC till "endast" 2.9. Jag är nybörjare när det kommer till fundamentalanalys så jag kan ha räknat fel. Kan inte 2.9 anses vara lite? I min bevakningslista har jag bolag som har RoC på både 6.1 och 13.7.
    Tacksam för svar.

    SvaraRadera
  5. Pundet återhämtat sig? Snittkurs vid stängning föregående kvartal var 11.25 och innevarande kvartal 11.08. Det är först nu det verkligen står klart vilken enorm valutahävstång det är i Kopparbergs. VD har kommunicerat det tidigare, många verkar ha ignorerat detta faktum. Givet Kopparbergs otroligt fina organiska tillväxt, så är det bara att ta position om pundet vänder upp.

    10% pundförstärkning ger 100 miljoner sek extra på sista raden på årsbasis?

    Tror man kommer att kunna plocka upp Kopparbergs för en bit under tvåhundringen inom några veckor eller i alla fall när rapporten för q1:an släppts.

    SvaraRadera