Snabba teknikförändringar skapar som bekant både vinnare och förlorare, vanligen fler förlorare än vinnare. De stora förlorarna är oftast de företag som har haft stora succéer och tjänat en massa pengar på det och sedan slutar vara innovativa och snabbfotade där de sitter dästa och feta av sin framgång och inbillade storhet. Här följer tre utmärkta exempel på detta, uppräknade i den ordning de kommer att gå under om de inte snabbt och effektivt gör en heroisk uppryckning, vilket förstås för varje dag blir mindre troligt.
Efter att ha testat en BlackBerry Torch 9860 i tre veckor så är det bara att konstatera- RIM har förlorat. Att idag lansera en iPhone-kopia i samma prisklass som iPhone 4 som är så här dålig visar bara det vi som hängt med i företagets utveckling det senaste året egentligen redan visste: RIM har pga företagets totala oförmåga att i tid svara på Apples (och senare Googles som började kopiera i tid) "disruptive innovation" med iPhone tappat greppet om utvecklingen och faller därför som en sten till marken. Den som slutar komma med nya, innovativa produkter och istället kör på i gamla hjulspår dör och i en så snabbrörlig bransch som denna dör man mycket snabbt.
Efter att ha testat en BlackBerry Torch 9860 i tre veckor så är det bara att konstatera- RIM har förlorat. Att idag lansera en iPhone-kopia i samma prisklass som iPhone 4 som är så här dålig visar bara det vi som hängt med i företagets utveckling det senaste året egentligen redan visste: RIM har pga företagets totala oförmåga att i tid svara på Apples (och senare Googles som började kopiera i tid) "disruptive innovation" med iPhone tappat greppet om utvecklingen och faller därför som en sten till marken. Den som slutar komma med nya, innovativa produkter och istället kör på i gamla hjulspår dör och i en så snabbrörlig bransch som denna dör man mycket snabbt.
Istället för att använda högkvalitativt glas lyckas man skapa ett fult plasthölje som fullkomligt drar till sig fett och måste torkas av hela tiden. På en normal web-sida kan man bara klicka på stora länkar med fingret, små länkar och knappar regerar inte alls, utan man måste använda den lilla knappen för att styra en pil till det man vill klicka på. OTROLIGT föråldrat år 2011!!! Responsen på fingerrörelserna är inte ens i närheten av iPhones och allt är småryckigt och allmänt oskönt. Appar? Jo, på nåt sätt är nog det möjligt, men efter att ha läst vad de bjuder på är det ingenting bryr mig om (vilket jag förstås skulle göra om det vore min telefon), alla de tjänster som iOS idag bjuder en på lyser med sin frånvaro, det jag saknar mest är förstås iTunes. Detta är en telefon som ingen upplyst människa skulle kunna köpa och att de inte har förlorat kunder ännu snabbare beror förstås på de tvååriga cykler som nästan alla mobiler köps med.
Eftersom RIM:s ledning så uppenbart dessutom fyller säljkanalerna över hela världen och hela tiden ändå tvingas sänka sina prognoser, inte på länge än har sitt nya operativsystem klart, inte har kringtjänster eller appar att sälja sina telefoner med så är företagets enda chans till överlevnad idag att man köps av någon annan. Med tanke på hur dumma Microsoft är numera skulle det inte förvåna mig om ryktena talar sanning och de hostar upp ett antal miljarder för även detta företag. I annat fall är det kört för RIM, de har inte hängt med och kunderna stannar inte kvar för att man säger att man kommer att lansera en ny, jättebra telefon nästa år. Även om de någon gång i framtiden skulle göra det så kommer det inte att vända trenden, det är för sent och ingen kommer då att bry sig. Visst är det farligt att blanka ett företag som kan köpas upp, men det är inte helt galet att göra det heller med tanke på hur snabbt det går åt pipan för RIM just nu. RIM står och faller med att kunna sälja dyra mobiler, nu kan de varken ta ut premiumpris eller behålla sina tidigare så trogna kunder. De kommer att lämna ett stort hål som till största delen sannolikt kommer att fyllas av Apple.
Apropå att sitta och mjölka sina gamla succéer istället för att leda utvecklingen så leds tankarna osökt till Nokia. Nokia har idag över 100 modeller på marknaden. Bara det säger massor om företagets numera totala brist på verklighetsförankring. Hur konkurrerar ett företag med 100+ halvdana till bra mobiler med ett företag som har tre väldigt bra och galet populära modeller på marknaden? Inte är det genom att ha flera olika operativsystem och satsa sin framtid på Microsofts innovationsförmåga i varje fall. Nokia har missat tåget och bara ett under kan vända trenden och de lyckas få en vettig marknadsandel av den framtida hundraprocentiga smarta mobilmarknaden. Vad har de annars att leva på? Den extremt konkurrensutsatta systemmarknaden där kineserna blir bara bättre och bättre? Att hitta på nya, svårslagna produkter? Yeah, right!
Dagens tredje blankningskandidat är föga förvånande just Microsoft. De sitter fast i PC-träsket som en älg i en kvicksandsgrop. Precis som Intel har stora problem trots sin stora kassa och lysande historia men missade att ta fram lågvoltsprocessorer och ser sig förbisprungna av ARM på den mobila datormarknaden har Microsoft i mer än 10 år nu missat varje chans att styra utvecklingen. Vad gör man nu åt detta? Jo, Microsoft försöker övertyga oss om att alla nya tokmobila apparater i själva verket är perifera apparater till Windows-PC:n som visserligen kan göra någon enstaka sak bra men inte mer samt att plattdatorer i själva verket är en ny form av PC-datorer och inget annat. Windows 8 sägs vara framtiden, men allt färre uppdaterar idag sina operativsystem och datorer byts mycket mera sällan mot för 10 år sedan. Att Åttan har mobil inriktning är förstås en utmärkt idé men alldeles för sent för att kunna ta den ledning som betydligt mer snabbfotade Apple idag har.
Wintel-PC:ns försäljning är idag i fritt fall ansatt från två håll: MacBook Air och, i betydligt större grad, av iPad. Det gör inte att ett företag som säljer väldigt många licenser samt tjänar en massa på Office och andra program (Xbox sägs de inte tjäna något på) kommer att dö snabbt, men de är lika långsamt döende som en gammal ek. En enorm ansträngning krävs och det finns ingenting idag som tyder på att gamla trötta Microsoft är kapabelt till det som jag ser det. Ingen risk för att någon kommer att köpa upp dem heller så att blanka dem i takt med att alltfler inser att deras bästa dagar ligger långt bakom dem är inte alls fel.
Att de gamla vinnarna tappar fart och blir omsprungna av dem som kan anpassa sig är ingen nyhet, näringslivshistorien är full av gamla vrak. Egentligen är det samma sak som hände med de ursprungliga dinosaurierna. De var födda vinnare i en värld med mycket föda och varmt klimat men så kom asteroiden och de dog ut, inte för att de var dinosaurier utan för att de inte kunde anpassa sig till den nya verkligheten.
Att de gamla vinnarna tappar fart och blir omsprungna av dem som kan anpassa sig är ingen nyhet, näringslivshistorien är full av gamla vrak. Egentligen är det samma sak som hände med de ursprungliga dinosaurierna. De var födda vinnare i en värld med mycket föda och varmt klimat men så kom asteroiden och de dog ut, inte för att de var dinosaurier utan för att de inte kunde anpassa sig till den nya verkligheten.
.
Jag skulle inte blanka MicroSoft. Företaget har en intjäning om 22-23 miljarder dollar årligen med en tredjedel från Windows, Office och Servers var. Windows och Servers ser jag som säkra framtidsbranscher, lönsamheten i Office möjligen sämre framöver.
SvaraRaderaBing tar i USA in på Google. X-Box 4 utgör en möjlighet för MicroSoft att etablera sig som TV-leverantör på samma sätt som Apple hoppas gå in på denna marknad.
WP8 skall inte underskattas. Satsar Samsung tillsammans med Nokia på detta system så kan WP8 plötsligt bli det ledande systemet inom mobila-OS. Glöm inte heller att MicroSoft tjänar mellan 5-10 dollar per såld Android-telefon i licensintäkter. Om Android om 3 år säljs i 1 miljard telefoner om året så innebär det fortfarande att MicroSoft erhåller 5-10 miljarder dollar per år!
MicroSoft bygger en fin årlig kassa om 20 miljarder dollar som kan användas för expansion. Senaste Skype där MicroSoft fick en kunddatabas om 700 miljoner användare. MicroSoft sammarbetar nu tätt med FaceBook via Skype och äger ju därtill cirka 2 % av bolaget.
MicroSoft är alldeles för tidiga att räkna ut. MicrSoft har fortfarande 90 % av marknaden men sämre lönsamhet än Apple.
Det är väl just entiteter med mörka moln hängande över sig som brukar vara rätt ok case och som riktiga värdeinvesterare gärna köper in sig i.
SvaraRaderaTa t.ex. Joel Greenblatts magic formula som genom backtesting visat sig slå börsen med råge och vars poäng är att hitta just hårt baissade företag men som egentligen bara kan överraska positivt.
Tittar du historiskt så är det ju just tillväxtcase som kroniskt underpresterat - Altria, den bästa largecapaktien de sista 50 åren, är ett lysande exempel på detta. "Cigarretter är ingen framtidsbransch!" - Nä, men jävlar vad de tjänade (och delade ut) pengar.
Vems nedsida tycker du är mest begränsad - Microsofts eller Apples på dagens nivåer?
/Tarzan
Anonym (skriv ett namn nästa gång!)
SvaraRaderaProblemet är att den stora intjäningen inte ersätts med nya kassakor i takt med att de gamla succéerna sjunker i intjäning. Både Office och Windows kommer utan tvekan att falla rejält nu när alla redan har bra fungerande PC, Mac ökar snabbt, men ffa går utvecklingen mot plattor och smartphones och både Windows och Office har redan provats rejält i många år och misslyckats spektakulärt i dessa apparater.
Bing och Xbox kan inte ersätta detta intäktsbortfall och MS ovana att slänga ut en massa pengar på dåliga företagsförvärv istället för att innovera själva säger mycket om deras framtid.
Tarzan: det räcker inte att ha låg värdering, för att vara intressant måste företaget dessutom, som Apple, ha en troligen mycket god, dvs ökande, intjäning.
SvaraRaderaApples PE på de senaste 12 månaderna kommer troligen efter det nyss avslutade kvartalet att ligga på drygt 11 om man istället räknar, som brukligt är, på kommande 12 så hamnar man med "bara" 50 % ökning på typ 7-8 och drar man dessutom av kassan sjunker det ned mot drygt 5. För ett företagsform växer med 50-100 % per år sedan flera år!
Normalt när ett företag värderas lågt beror det ju på att man ser sjunkande vinster framöver som troliga. Så jag undrar hur länge marknaden kommer att hålla fast vid sin skeptiska framtidssyn på Apple och vad som skulle kunna få marknaden på andra tankar. Själv ser jag inget problem i den låga värderingen så länge framgångarna består, den gör ju fallhöjden lägre. Aktien får gärna vänta med att lyfta tills Apple börjar dela ut, då värderingen nått typ PE 2 eller 0,5 borträknat kassan på GAV kursen i år. Vid den tidpunkten (inte många år bort) har vinsten per aktie ökat så pass att direktavkastningen (som är ett starkare incitament att behålla en aktie än värdeökningen) kan sväva iväg på höjder man bara kan drömma om. Därför bör man äga Appleaktier.
SvaraRaderaJag är kommentar nr 1.
SvaraRaderaEnligt DI.se kommer iPhone 5 inte förän senhösten 2012. Samsung Galaxy S3 kommer i februari! Lumia 900 i mars 2012. Däremellan flera top-notch mobiler från SE, Motorola under Q2 2012.
Apple håller på att tappa sitt försprång ...
"Tarzan: det räcker inte att ha låg värdering, för att vara intressant måste företaget dessutom, som Apple, ha en troligen mycket god, dvs ökande, intjäning."
SvaraRaderaFör att vara intressant för dig kanske du ska tillägga.
Historiskt har man betalat för mycket för tillväxthistorier (relativt "domedags"historier).
Köper du Astra där konsensus är att alla patent snart går ut och inget är i pipen är det inte så mycket som kan överraska negativt medan du har omvänd effekt när man som du köper Diamyd med förhoppningen om ett Eldorado runt hörnet.
Det summerar ju väldigt bra hur vi är lagda som människor.
/Tarzan
Kommentar nr 1 del 2: Det där har man sagt hela tiden, sök på ordet "iphonedödare" på Google (http://www.google.com/search?client=safari&rls=en&q=iphonedödare&ie=UTF-8&oe=UTF-8) så får du 1 580 000 resultat.
SvaraRaderaSamtidigt fortsätter den att vara den i särklass mest populära telefonen i världen och den senaste som ju bara var en mindre uppdatering sålde mer på kortare tid (fyra milj. på tre dagar) än någon annan elektronikpryl någonsin sålt.
Tarzan: nej, det är en allmän sanning. Lågt pris i förhållande till nuvarande vinst är bara intressant om man till skillnad från marknaden har räknat ut att vinsten kommer att stiga med tiden.
SvaraRaderaDet är f.ö. det som mer än något annat gjort Buffett rik.
:O) Såg just att den artikel som kommer högst på listan i googlesökningen visar upp den groteskt dåliga SE X1 som jag själv haft som potentiell iPhonedödare när den kom.
SvaraRaderaEtt par artiklar ned kommer följande fantastiska citat: Kin är Microsofts svar på Iphone. Det som skiljer är att Kin är byggd runt sociala medier och riktar sig till en yngre publik
Fler höjdare:
"Google släpper iPhonedödare" (2008)
"Googles iPhonedödare gör skäl för namnet (2010)"
"Facebooks iPhone-dödare snart här (våren 2011)"
"Apples in absurdum hypade mobiltelefon får internationella tillverkare att dra öronen åt sig. Att telefonen släpps i USA innan andra marknader ger konkurrenterna en chans att utveckla alternativ och greppa marknaden innan iPhone kommer till byn." (sommaren 2007)
"Nokias iPhonedödare är här!" (2008)
Håhåjaja...
"Tarzan: nej, det är en allmän sanning. Lågt pris i förhållande till nuvarande vinst är bara intressant om man till skillnad från marknaden har räknat ut att vinsten kommer att stiga med tiden."
SvaraRaderaDet var sannerligen ett svindlande uttalande.
Tänk dig följande situation Lou:
Företag X tjänar 10 miljarder i år och vinsten uppskattas sjunka med 10% årligen. Man delar ut hela vinsten. Bolaget värderas till 20 spänn.
Företag Y tjänar 10 miljarder och vinsten förväntas stiga 10% årligen. Man delar inte ut en krona. Bolaget värderas till 200 miljarder.
Vilket av bolagen lägger du helst bud på?
Tarzan
Tarzan: förstår inte vad om är "svindlande" med det. Det är grunden för värdeinvestering att hitta bolag om är värda (dvs kommer att tjäna mer) än marknaden värderar det till.
SvaraRaderaDina två exempel går inte att jämföra då du inte ger samma info om bolagen (vpa för det ena och total vinst för det andra). Det är inte utdelande bolag i sig som värdeinvesterare söker efter.
Du skriver uttryckligen att ett företag vars vinst är fallande är ointressant som investeringsobjekt oavsett vad du får köpa aktien för. Jag menar att det inte stämmer.
SvaraRaderaBlankningskandidater ?
SvaraRaderaRIM har ett P/E på 3.7, och risken för ett uppköp gör att det är livsfarligt att blanka just nu.
Microsoft har levererat en stabil vinst i årtionden
Nokia var en köpkandidat när den stog i 100+ enligt dig, nu runt 30+ vill du blanka ? Precis som RIM har aktien fallit för mycket för att det ska vara bra läge att blanka.
Bättre att blanka Amazon med dess sjukt höga P/E värde på 90+. Eller möjligtvis groupon eller sirius.
Kan dock hålla med om att apple är ett bra köp.
/J
Anonym 12:18. Det skriver jag inte alls. Vad jag skriver är att för en värdeinvesterare är det intressanta att hitta företag som är värda mer än priset på börsen.
SvaraRaderaJ: Jag tar ju upp precis det du säger ang. uppköprisken och det får man ta i beaktande. Dock ska man tycker jag inte titta för mycket på PE på dåliga företag, det gör bara att de ser billiga ut när de i själva verket kanske är ett uselt köp och egentligen borde värderas mycket lägre.
SvaraRaderaJag var försiktigt positiv till Nokia för länge sedan, men som du kanske vet köpte jag den aldrig och insåg med tiden att även om de var väldigt väl positionerade i Indien och Kina så kom smartphonevågen snabbare än nog de flesta kunnat ana. Därav mitt intresse för Apple o.s.v.
Jag tror att RIM snart slutar tjäna pengar och med så stor verksamhet är det då högst troligt att de snabbt tömmer sin kassa och sen är det slut.
Fundamental Analys,
SvaraRaderaKolla in nedanstående blogg inlägg om Apple postat dec 30e 2011:
http://communities-dominate.blogs.com/brands/2011/12/smartphone-form-book-2012-part-2-for-apple-it-is-splitwatch.html
Apple har sedan 2009 gått misste om en enorm marknadspotential. Apple kunde i år sålt 80 miljoner fler iPhones än vad man defacto gör...
Intressant om RIMM, jag blev nyligen ombedd att titta på dem av en amerikansk vän som tyckte att de fallit lite väl mycket.
SvaraRaderaNär man frågar svenskar vad de tycker om RIMM så har många inte hört talas om dem, men i USA och Canada har de varit stora. De är nu nere i värderingar som Graham kanske hade gillat med likvida medel som täcker halva aktievärdet och tillgångar till nästan dubbla aktievärdet. Dock bådar det inte gott för dem om de inte lyckas behålla sina trogna kunder. Själv har jag aldrig ägt en Blackberry, så det var bra att få en åsikt av någon som testat den.
Jag håller inte med om att ett företag måste ha stigande vinster för att det ska vara intressant för en värdeinvesterare. Det är värdet av kassaflödet som räknas, och den kan vara avtagande och ändå vara prisvärd. MSFT går därmed inte räkna ut än, de behöver inte tjäna mer än de gör idag för att vara lågt värderade.
Förresten, på tal om RIMM, så skrevs det i en artikel nyligen att deras omsättning är mindre än Apples App försäljning, endast apparna alltså.
Len
"Anonym 12:18. Det skriver jag inte alls. Vad jag skriver är att för en värdeinvesterare är det intressanta att hitta företag som är värda mer än priset på börsen."
SvaraRaderaReally?
"Tarzan: nej, det är en allmän sanning. Lågt pris i förhållande till nuvarande vinst är bara intressant om man till skillnad från marknaden har räknat ut att vinsten kommer att stiga med tiden."
Ovan står det väl ganska tydligt att lågt pris bara är intressant om man räknat ut, till skillnad från marknaden, att vinsten kommer STIGA med tiden.
Du har alltså skrivit fel?
/Tarzan