torsdag 16 juni 2011

Välstånd ger MacBook Air


Signaturen Bo tipsade om en underbar aktieanalys av Apple för 10 år sedan (tack!). I den får vi veta att slaget om PC:n var över och billiga och generiska windows-kloner var precis det som människor ville ha och ingenting annat. Det var nog lätt att då få uppfattningen om att detta var så det alltid skulle vara, då när även dessa datorer var ganska dyra (ville man ha en bättre windows-dator, t.ex. Dell, med extra allt, dvs bra möjligheter för dåtidens spel fick man punga ut med uppemot 30 000 kr...) och Apple endast sålde datorer.




Idag är människor mycket mer mobila och mycket mer medvetna om sin image och dess koppling till vilka prylar man bär med sig. Detta är ett av skälen till iPads och iPhones otroliga framgångar- många vill uttrycka sig genom populära, smidiga och ganska dyra prylar, precis som man uttrycker sig med sitt fordon och sina kläder, klocka och smycken.


I en sån värld ska vi kanske inte bli så värst förvånade över att Air-datorerna exploderar i försäljning medan andra laptops rasar i försäljning. I dagrammet nedan syns dess försäljningsutveckling det senaste året. Vid den senaste uppgraderingen för ett knappt år sedan blev den nästan löjligt lätt och smidig- den typ av produkt som man knappt tror är sann när man håller i den första gången. Viss kundtillströmning kan noteras...






Med tanke på att Apple fortfarande är en mycket liten spelare på "PC-marknaden", även för laptops som nu står för 75 % av Apples datorförsäljning utom iPad, finns det minst sagt utrymme för fortsatt tillväxt i många år trots att man nu har vuxit snabbare än marknaden under varje kvartal de senste fyra åren.


Den som tror att folk frivilligt väljer de 3000 kronorslaptops som säljs på Elgiganten istället för en MacBook är samma personer som tror att falla som köper en 1000 kronorsmobil frivilligt gör detta val istället för en iPhone 4. Väldigt många av dessa skulle mycket hellre vilja ha Apples produkter (och andra premiumprylar), men de har inte råd. Allt fler av dem får dock med tiden råd och då ökar Apples försäljning ännu mer.

3 kommentarer:

  1. Hej Lou,
    vill börja med att tacka för bra inlägg.

    Jag håller inte med om slutklämmen. Jag har råd att köpa både en Ipad och Iphone men jag tycker inte att det är värt den högre prisbilden. Min känsla är att man får betala väldigt mycket för varumärket och inte för funktionen. Därför har jag tex valt att köpa en billigare och i mina ögon mer prisvärd Android telefon.

    SvaraRadera
  2. Hej Ekonomikoll: tack! Glöm dock inte att jag inte skriver att väldigt många skulle vilja ha dessa premiumprodukter, det finns förstås dem som du som inte bryr dig lika mycket om det eller helt enkelt bara vill ha en telefon som fungerar. Att döma av den otroliga tillväxten för smartphones så är det dock det stora flertalet som vill ha en rikigt bra telefon om de har råd.

    SvaraRadera
  3. Ekonomikoll, gör inte misstaget att lägga iPad i facket "Premiumprodukt" riktigt än (iPhone är det förmodligen fram tills man kommer att släppa en billigare variant. Vilket kommer att hända, det har Tim Cook sagt rakt ut tom). De flesta tillverkare har fortfarande svårt att slå iPad i pris. Och då har de haft snart ett och ett halvt år på sig. Apple köper betydligt större volymer av komponenter än alla andra och kan förhandla bättre priser. Speciellt med tanke på att många komponenter är gemensamma för iPad/iPhone/iPod Touch. Alltså kommer Apple att kunna ha högre marginaler än konkurrenterna även om priset är lågt. Låter som en fantastisk konkurrensfördel i mina öron.

    Dessutom är både Macbook Air och iMac mycket vettigt prissatta för vad man får nuförtiden. Det är lite samma där. Konkurrenter som försöker släppa kopior har svårt att komma under Apples priserv visar det sig. Att Apple skulle vara svindyra är inte nödvändigtvis sant nuförtiden. Och trots detta håller man samma höga marginaler. Otroligt igentligen.

    SvaraRadera