onsdag 22 juni 2011

H&M på kort sikt


Är det något som gör det lärorikt att följa H&M intensivt så är det att se vilken stor påverkan kortsiktiga förändringar, de flesta av dem helt utanför företagets kontroll kan ha på jättebolag.

H&M:s rapport var ganska trevlig läsning förutom vad gäller vinsten, men eftersom H&M växer i grunden väldigt lönsamt så är det som vanligt försäljningen vi ska titta på. Bomullspriser och valutor kommer alltid att fluktuera och en vacker dag är kronen 20 % mindre värd mot dollarn.

Utmaningen är som alltid att se om vinstminskningar (och -ökningar) beror på fel (styrkor) i företaget, t.ex. tappade marknadsandelar eller om det beror på övergående problem (eller tillfällig tur). Marknaden behandlar oftast alla vinstminskningar ungefär lika, men det kan man inte göra om man ska slå marknaden.

Att kalla 2011 ett förlorar år vilket tydligen många s.k. analytiker gör är att helt missa skogen för träden. 250 nya butiker, framförallt på sina mest lovande marknader (Kina, USA, UK) är inte förlorad tid!

I de blindas rike är den enögde kung.

1 kommentar:

  1. Likt de gamla stoikerna tror jag det ligger mycket i att sortera ut (som du säger) vad som ligger inom företagets kontroll, och vad som ligger utanför företagets kontroll.

    SvaraRadera