fredag 15 januari 2010

Att förstå vad företaget gör


Jag har fått många frågor i kommentarerna om vad jag framförallt tittar på när jag värderar företag och frågorna handlar nästan alltid om "siffror". Som jag har skrivit tidigare tycker jag att siffror är viktiga men man får aldrig glömma att de bara är ett sätt att besrkiva verkligheten, inte verkligheten själv.

Det absolut viktigaste som jag ser det när man för första gången försöker analysera ett företag för att se om man vill köpa aktien är vad företaget håller på med. Förstår jag vad de håller på med och, framförallt, förstår jag hur den marknaden fungerar? Om så inte är fallet så är det bara att lägga ned på en gång. Det finns många andra bolag att undersöka. Det finns inte en chans i världen att hitta fynd om man inte förstår vad hur ett företags vinst skapas och varför man tror att den kommer att växa. Då måste man lita på andra och därmed försvinner ens "edge".

Väldigt många verkar köpa aktier bara för att VD (eller nån analytiker) har sagt att nu minsann kommer vinsterna att stiga. Säger inte alla deras konkurrenter samma sak idag? Vad behövs för att jag ska kunna se igenom retoriken och hitta fyndaktien? Jo, naturligtvis att jag förstår företaget och branschen. Sen får jag förstås läsa en massa mer om vad det nu är, men grunden är förståelsen.

Jag förstår precis vad Boliden, Swedbank, MSAB m.fl. håller på med, men kan alldels för lite om fordons-, IT-, och livsmedelsbranschen m.m. för att med framgång kunna analysera sådana företag så jag håller mig borta från dem.

Kommer ett IT-konsultbolag att vinna markandsandelar? Ingen aning! Sandvik? Ingen aning!

Kommer MSAB att göra det? Ja, deras produkter kommer att efterfrågas av allt fler polismyndigheter i takt med att hela världen går över till mobiltelefoni. Jag förstår vad de gör, förstår tillräckligt hur marknaden ser ut och vad som gör att MSAB sannolikt kommer att öka sin vinst på sikt.

Det är som med allt annat- har man inte kunskap och intresse för nåt så lyckas man dåligt.

5 kommentarer:

  1. Som vanligt ett bra inlägg! Vad tror du om Elanders - bolaget verkar vara mycket lågt värderat.

    SvaraRadera
  2. köper du obligationer när du anser marknaden vara övervärderad eller har du pengar likvida?

    SvaraRadera
  3. Hej Anonym 1.

    Elanders är ett rätt bra bolag som jag har lite erfarenhet av genom jobbet, med storägare som har visat sig villiga att skjuta till pengar för nyinvesteringar. De är inte högt värderade men deras intäkter jag ju en tendens att sjunka som en sten när marknaden sjunker och jag kan inte bedöma om de har möjlighet att öka intäkterna idag. Jag kan helt enkelt för lite om branschen de verkar i så jag skulle inte köpa dem.

    SvaraRadera
  4. Hej Anonym 2.

    Jag har aldrig brytt mig om att köpa obligationer, men det är utan tvekan rationellt eftersom de ger en viss förräntning.

    Jag har dock haft generellt för lite kontanter över tiden mot vad jag vill (i snitt 25 %, ingenting när börsen står lågt, mer när den står högt och värderingarna börjar bli skakiga).

    SvaraRadera
  5. ok, tack.
    Anonym 2

    SvaraRadera