fredag 9 oktober 2009

Fredagstragik

'
Jag har märkt att väldigt många daytraders som är hyperaktiva på Börssnack och Avanzachatten plötligt bara försvinner, ofta efter börsfall eller efter att ha haft totalt fel i en aktie som de förmoligen belånar eller i värsta fall blankar. Det är säkert i många fall så att de till sist går i konkurs och vill glömma allt vad aktier heter.

Jag provade nyss att göra en helt (!) ovetenskaplig undersökning av detta. Jag letade reda på tre användare som 1) hade varit med några år, dvs inget tillfälligt användarnamn 2) uppenbarligen daytradar och 3) var bland dem som skrev ned Swedbank mest i februari/maris i år. Det sista kriteriet var för att hitta sådana som uppenbarligen inte hade en aning om fundamentas betydelse och dessutom nu i och med Swedbanks fall hade hittat en aktie som måste ha blivit väldigt farlig för dem om de blankade.

Jag hittade användarna "jast" (medlem sedan 1999), "denm" (2005) och "poiiop" (1999).

Denm skrev den 12 mars bl.a. följande tänkvärda inlägg:

Synd om alla småsparare som "går in i" Swedbank nu ! Swedbanks dagar är räknade...tyvärr ! Förlorarna blir alla aktieägare. Fusion med annan storbank är nära och enda räddningen ! Sorry men våga se sanningen i vitögat !

poiiop var arg, han, jättearg (6:e mars):

Häxjakt? Det är fakta som presenteras! Ja, läget är kritiskt för banken med stora risker i Batikum, Ukraina, etc! Jag sålde inte alla mina avskyvärda aktier i Swed-bank i onsdags pga. av skriveri i DI utan därför att jag verkligen kände den stora risken och faran att ha kvar denna aktie! Läget är kritiskt och det är dumt (tycker jag) att ha denna aktie. Jag skrev i onsdags när kursen tillfälligt gick upp att "jag sålde allt, tog mina pengar och sprang!). Jag kommer inte att gå i närheten av denna aktie, inte ens om den går under en tia!

och tre dagar senare:

Jo, ni kommer att tjäna jätte mycket pengar på denna skit-aktie!Så, köp mer, köp mer! Stackars jag som sålde mina på 22.4 och nu är jag jätte ledsen för att jag inte kommer att tjäna lika mycket pengar som ni som har/kommer att köpa mera SWEd-bank aktier! Skämt åsido, jag håller med #4."ta era pengar och stick från banken, fort som f-n"!

men mest lärorikt och tragiskt var nog dessa inlägg från "jast" 5/3-09:

Swedbanksäventyret blev ett dyrt sådant.... Minus en kvarts mille på två veckor....ack ack....Satans helvetes djävlar!!!
Så....då var det ur kroppen....


han fick frågan vad han gjort och svarade:

Fan vet..köpte o sålde hela vägen från 30. Sålde allt idag på 20,7. Summa -250K

Efter nästan 9000 inloggningar under åren slutade "jast" enligt BS att logga in i juli i år, "Denm" slutade den 18 juni och "poiiop" är visserligen fortfarande med men han som var enormt aktiv i våras med inlägg varje dag har knappt varit inne sedan juni och inte alls loggat in den senaste veckan.

Marknaden känns ibland som en del av evolutionen. De som inte håller måttet rensas ut. Man får bara hoppas för deras del att de inte förlorar bostad eller ställer till det för sina familjer som så väldigt många gjorde under IT-ytan. Daytrading är för privatpersoner att arbeta med oddsen emot sig och oddsen hinner alltid i kapp en.


'

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar