torsdag 22 oktober 2009

Ericsson...

'
Som jag tidigare har skrivit har jag mycket svårt att de någon som helst anledning för en privatperson att köpa Ericsson. Aktien är förmodligen väldigt korrekt värderad med tanke på hur många som äger den och hur många som analyserar minsta detalj av den.


Dessutom, och det är det fundamentala "felet", har ett på sin marknad så dominant företag som Ericsson mycket svårt att växa. Detta kommer med all sannolikhet att bli ännu svårare när man nu får alltmer kinesisk konkurrens. Jag tror att Ericsson på sikt istället kommer att förlora marknadsandelar.

Jag ägde Ericsson ett tag när den föll under fem kronor efter avskiljningen vid nyemissionen, dvs när de höll på att gå omkull för jag bedömde att ägarna till varje pris skulle rädda företaget. Jag sålde sedan för tidigt p.g.a. en renovering som skulle finansieras, men å andra sidan hade jag ingen lust att äga ett sånt jätteföretag längre än tills aktien repade sig. Idag skulle jag aldrig köpa aktien.

'

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar