onsdag 23 januari 2013

Kvällens rapport från Apple


Som alla som följer Apple vet har det blivit svårare att förutsäga företagets resultat och försäljningssiffror på senare tid. Detta för att uppgraderingscyklerna för särskilt smartphones har blivit kortare och den tid det tar för trendkänsliga konsumenter att anse en produkt gammal har kortats ned.

Detta påverkar andra tillverkare betydligt mer än Apple, men även de fick se sin försäljning börja sjunka redan 7-8 månader efter iPhone 4S introduktion. Detta var inte alls fallet för iPhone 4 som ju inte ersattes förrän efter 15 månader (dock lät man försena den vita versionen med tio månader för att hålla uppe intresset).

Därtill kommer att Apples investeringar har skjutit upp i stratosfären vilket gör att avskrivningarna tynger betydligt mer på vissa kvartals resultat än andra, bra exempel är den fantastiska marginal man uppnådde för ett år sedan när man bara gjorde mindre förändringar på iPhone (4S) och sparade en massa i tillverkningskostnader.

Det är därför mycket svårare mot när jag var ganska nära resultaten våren och sommaren 2011 att idag bedöma utvecklingen. Vissa saker känns dock väldigt säkra:

1. Iphone säljer idag väldigt bra. Som jag tvittrade för någon vecka sedan vågar jag t.o.m. tro att man kommer över 60 miljoner exemplar, även om detta förstås är optimistiskt och förutsätter att produktionsunderskottet inte var alltför stort för "Femman" under kvartalet.

2. iPad säljer också väldigt bra och framförallt "minin" är en fullskalig succé. Då det känns som lagerhållningsproblemen började bli mer hanterbara i mitten av kvartalet och iPhone 4, som ju helt hamnade i skuggan av lillebror, också precis introducerats så står jag fast vid min tidigare uppskattning om 30 miljoner sålda.



3. Mac har sålt väl under julhandeln i vanlig ordning, men drabbas förstås av minskad PC-försäljning pga ipad precis som andra tillverkare.

4. iPod, som är nästan betydelselös för resultatet har troligen sålt mycket bra tack vare storsatsningen på nya modeller, likaså för Apple TV som så smått börjar få betydelse för resultatet.



5. Marginalen trycks tillfälligt ned av alla nyheterna, men hamnar över 40 % ändå tror jag.

Jag skrev tidigare att jag tror på en vinst på 17 dollar per aktie, vilket är långt, långt över vad analytikerna tror, detta förutsätter förstås både anständig marginal och försäljning i stil med vad jag skrev ovan. Det kanske är lite väl optimistiskt men närmare sanningen än analytikernas snitt på 13,4 dollar detta kvartal. Vad jag känner mig helt säker på är alltså att man med råge slår analytikernas uppskattning.

Den som tycker detta är helt absurt ska tänka på att analytikerna för ett år sedan förutspådde drygt 10 dollar per aktie medan resultatet blev 13,8. Min uppskattning verkade nog väldigt optimistisk den gången också.



2 kommentarer:

  1. Ja det är väldigt svårt denna gång. Jag är nöjd med 15 i EPS och 55 miljoner iPhones. Dock oroar jag mig för att det kan bli lägre EPS, inte för alla larviga rykten och "rapporter" om minskad efterfrågan, utan för den myriad av anledningar som Oppenheimer senast gav för att marginalen kommer sänkas detta kvartal rätt rejält jmf med ett år sedan. Hatten av till dig och skål ikväll om din prognos infrias!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, jag tar i lite eftersom jag tycker att tecknen på mycket god försäljning finns mest överallt, sedan har förstås marginalen mycket stor betydelse. 15 dollar vore förstås ett mycket bra resultat och rejält över vad marknaden som helhet just nu tror att döma av värderingen.

      Radera