fredag 3 februari 2012

Dagens mobilmarknad

'
Det viktiga är ju som bekant inte vilken marknadsandel man har utan vilken vinst man gör. Ingen går i konkurs för att marknadsandelen sjunker, utan för att vinsterna som ett resultat bl.a. sjunkande marknadsandel har rasat. Det går t.ex. alldeles utmärkt för vissa lyxmärken att ha en mycket liten del av en marknad men genom sin marginal ändå göra en fin vinst. 

Eftersom de olika aktörerna slåss om vinsterna på en viss marknadn är det rimligt att se det som att det finns en viss mängd vinst som fördelas mellan de konkurrernande företagen vid en given tidpunkt. Just nu har iPhone 9 % av de sålda enheterna, 36 % av intäkterna och inte mindre än 74 % av vinsterna.

Intäkterna på den totala mobilmarknaden fördelas just nu på detta sätt. Vissa trender är ganska tydliga...



Medan vinsterna fördelas på detta sätt:



Apple håller som synes på att ta hand om hela kakan. Den praktiska betydelsen av detta blir förstås en nedläggning av mobiltillverkningen inom några år för de företag som inte lyckas vända trenden. RIM söker köpare, Sony Ericsson togs nyligen över av Sony, HTC har mycket snabbt gått från en vinstökningsmaskin till katastrofresultat och Nokia har ju precis meddelat ett resultat som bara de mest inbitna fanatikerna kan skönmåla.

Detta är ett skolexempel av disruptive innovation- en ny tillverkare kommer med en ny teknik (pekskärm-smartphone) som i början inte tas på allvar men tar sakta men säkert över marknaden medan konkurrenterna sent om sider, för sent ska det visa sig, försöker härma produkten och till sist går konkurrenterna i konkurs eller slutar med produktkategorin.



11 kommentarer:

  1. 1) Jag försöker alltid hålla mig borta från att köpa en aktie som alla älskar. Populariteten/optimismen lagras i aktiens pris, och det blir därför svårt att få ett pris som är rättfärdigat.

    2) Sluta skriv om Apple hela tiden :P

    SvaraRadera
  2. Vanderay:

    1) Du läste inlägget, kollade på graferna och *det* är din slutsats?

    Sedan 2003 har Apples marknadsvärde ökat med knappt 20 ggr samtidigt som vinsten har ökat med närmare 300 ggr. Apple har 44% bruttomarginal på en omsättning som nästan dubblar varje år (med ökande vinst). Men det enda som händer med aktien är att P/E trycks ihop. Nu den lägsta sedan finanskrisen på under 13. Exklusive kassa förmodligen närmare 8. Samtidigt har Amazon fått väldigt mycket uppmärksamhet för sin "iPad-dödare" Kindle Fire som *ryktas* sälja miljoner. Ingen vet dock eftersom Amazon inte avslöjar några säljsiffror. Och bra är väl det eftersom man valt en strategi där man *förlorar* pengar på varje sålt ex. Amazons julkvartal var dock rätt bedrövligt med en bruttomarginal på kring 1 % och 58% lägre vinst. Apple tjänade nästan lika mycket på en dag förra kvartalet som Amazon gjorde på alla tre månaderna. Amazons aktieägare är just nu villiga att betala P/E 130 för det.

    Vilken aktie känns övervärderad?

    Jag vet i alla fall vilket papper jag hellre äger.

    2) Att starta en egen blogg och skriva om dina favoritbolag kanske är aningen mer konstruktivt än att bestämma vad Lou skall skriva på sin?

    SvaraRadera
  3. jag tror att Vanderey menade att "Lou" skulle skriva om andra bolag också, inte "bara" om Apple. Jag håller med... jag minns de "good old times" när man kunde få en bra översikt om flera bolag och börsen i helhet på den här blog.. saknar dina inläg om Boliden HM Swedbank etc...

    SvaraRadera
  4. Amazon är såklart sinnesjukt övervärderat - en bubbla som väntar på att spricka, precis om Netflix till slut gjorde. Men ENBART för det så behöver ju inte det betyda att Apple är undervärderat, visst ser siffrorna jäkligt lovande ut - det kan man ju inte förneka - men marknaden "vågar" väl helt enkelt värdera upp det, då de inte är helt 100 på att de kommer kunna spotta ur sig fler vinnande produkter (de måste ju i princip öka takten de gör det också, exponentiell tillväxt osv.) och rädslan för att för att företaget blir för svårt å överblicka för ledningen finns väl alltid.

    SvaraRadera
  5. Snygg analys. Och kreativ i mina ögon.
    Läser din blogg med stort intresse och behållning. Hittade den för något år sedan då jag läste på om HM, vilket nu är ca 1/4 av min portfölj. Köpte mina första Apple I början av januari och sitter och funderar på att köpa fler. Är inte "Apple frälst" även om jag gillar min iPad (fast jag just nu sitter och svär över inmatningsfunktionen). Är i Beijing under några månader och känslan man får här är att Apple- produkter är superhett, såg bland annat "upploppet" vid Apple Store på Sunlitun då hundratals besvikna människor i alla åldrar höll på att storma butiken.

    Har en fråga: har du (eller någon annan som läser) något annat bolag under luppen (som inte nämns i bloggen)? Min investeringsprofil är långsiktighet (pensionen 2029 :-) ), stabila bolag, ...

    SvaraRadera
  6. Vanderay, Pista, Anders: Jag skriver helt enkelt om det som jag tycker är mest intressant just nu och om tio år kommer man att se tillbaka på de här åren som den tid då världen (i bokstavlig bemärkelse) förändrades genom den mobila revolutionen. Apple är helt enkelt ett exceptionellt företag, det finns inget större bolag som är ens i närheten av dem. De produkter de säljer är i en annan dimension än konkurrensen. Min svindyra jobblaptop (Dell) är ett skämt mot den MacBook Air jag skriver detta på. ETT SKÄMT!!! En jämförelse är bara löjlig, liksom jämförelser mellan iPhone, iPad och iPod och deras s.k. konkurrenter.

    Den som läser bloggen vet att jag skrev oerhört mycket om Swedbank under den period då den var som mest undervärderad. Det fick jag mycket (!) kritik för min köprekommendation och mina påståenden om att deras kreditförluster i slutändan inte alls skulle bli så höga som marknaden trodde. Idag har jag en för privatpersoner mycket stor post i Swedbank och kommer man en dag upp i närheten av tidigare värderingar så kommer jag att sälja och ha gjort en mindre förmögenhet bara på denna aktie (jag har en vinst på pappret just nu som gör att jag skulle kunna köpa en väldigt bra bil).

    Jag förstår att om man inte är intresserad av mobilrevolutionen så blir det mycket om det just nu, men å andra sidan, investera gör man för att tjäna pengar. Den som hade tagit rygg på mig när jag meddelat att jag har köpt och köpt procentuellt samma "mängd" appleaktier hade man på knappt ett år haft 38,7 % förräntning (mot 31,9 % för Apple under denna period). Inte så dåligt för en blogg som är gratis att läsa.

    SvaraRadera
  7. Joacim: Som Karl så vältaligt just påpekat är Apple sjukt undervärderat. För ett år sedan låg de på PE 18-19, nu under 13 på förra (!) årets vinst. Håller man stilen från förr kvartalet ligger man om ett år på runt 6, med en kassa på mer än 160 miljarder dollar. PE 6 för ett företag som fördubblas varje år kommer marknaden inte alls att tillåta så dina pengar är nog ganska säkra i Apple.

    Jag kan egentligen inte rekommendera andra aktier än mina stora innehav (A, H&M, Swed, och Boliden) just nu. De kommer att växa och dela ut massor om inget väldigt oförutsett inträffar den närmaste decennierna.

    Det är spännande att blicka decennier framåt. Tänk om man köpt Apple vid börsintroduktionen. Eller Boliden eller H&M som är typ 3600-dubblat sedan 1973. Visst, tänk om. Men tänk på att vi om 30 år kan sitta och tänka på våren 2012 och säga "tänk om man hade köpt ett hus då, vad sjukt billigt, aktier, vilka som helst osv".

    "The future doesn't belong to the faint-hearted, it belongs to the brave. " /Ronald Reagan

    SvaraRadera
  8. Anders:

    Att marknaden inte "vågar" värdera upp Apple är århundradets understatement. Det som absolut ingen (inklusive Mr Market) verkar har förstått hittils är att så här har det varit sedan många år tillbaks. Mr Market har i princip väntat på att tillväxten skall sakta ner till slow-motion sedan början av 2000-talet och har också värderat bolaget efter de färväntningarna. Kolla in följande genomgång (länk nedan) för att se vilka extremt låga förväntningar analytikerna har ställt på Apple sedan 2005 tex. Och hur Apple har konsistent *krossat* dessa förväntningar sedan dess. Uppvärderingen är inte alls i närheten av att hålla samma takt som omsättnings- och vinsttillväxt sedan dess:

    http://www.asymco.com/2011/12/15/why-apple-is-cheap/

    Och *trots* detta fortsätter man att förvänta sig att Apple i praktiken skall bromsa in ordentligt nästa år (året då iPad 3 pch iPhone 5 troligen lanseras) med förväntad tillväxt på 44% 2012 och 40% för 2013. Så låg tillväxt hade Apple senast mitt under finanskrisens värsta år tio kvartal bakåt. Framåt 2015 förväntar man sig endast 20%...

    Och även om man skulle tro på dessa (låga) siffror så borde det ändå innebära en investering som kommer att vara svår att slå om man inte letar på smålistor efter guldkorn.

    Samtidigt tar Apple för julkvartalet 75% av den totala vinsten på den globala mobilmarknaden med bara 8.7% av försäljningen (!). Apple själva sade dessutom i sitt "earnings-call" (som jag lyssnade på själv för första gången) att man var supply-constrained på iPhone 4S. Dvs trots att man sålde 37 miljoner iPhones så hade man kunnat sälja fler om man hade hunnit tillverka dem!

    Jag tror helt enkelt att det är/har varit för bra för att vara sant. Alltså är det helt enkelt inte det för marknaden och analytiker. Trots att alla bevis finns mitt framför näsan på folk!

    SvaraRadera
  9. Jag vill åtminstone tacka dig Lou! Jag avfärdade länge Apple som överhypat och var en 100% PC-kille. Tack vare dina inlägg växte mitt intresse för bolaget och nu spenderar jag timmar varje vecka på att läsa på om Apple och den mobila revolution vi är inne i. Sedan skadar det förstås inte att ha fått en fin avkastning på aktierna (detta är dock bara början!) samt att ha upptäckt Apple som kund!

    SvaraRadera
  10. "Jag tror helt enkelt att det är/har varit för bra för att vara sant. Alltså är det helt enkelt inte det för marknaden och analytiker. Trots att alla bevis finns mitt framför näsan på folk!"

    Jo, det låter sannolikt Karl. De finansiella marknadernas historik talar verkligen för det. Investerare tenderar att baissa bolag som glittrar och haussa sånt som ser lite solkigt ut - jag kan följa din tanketråd.

    SvaraRadera
  11. Graham: you're quite welcome...

    Apple blir bara bättre och bättre ju mer man läser. Apples kvalitet och användarvänlighet är inte ens på samma planet som övriga tillverkare. Det är bara att inse liksom så många andra gör just nu.

    I takt med att marknaden börjar inse att det inte är troligt att man snart får normal tillväxt för bolag i deras bransch så kommer uppvärderingen. Just nu verkar vi ju vara inne i en sån period, bara i kväll nästan 4 % upp. Jag har en bra bit över 40 % upp på ett år, inte illa alls.

    SvaraRadera