torsdag 1 mars 2018

Storytels 2017


Storytel äger jag sedan i våras men minskade det ganska lilla innehavet i höstas då jag tror att resultatet kan tyngas mer än marknaden skulle vilja pga de stora investeringar i global expansion man nu gör. Rapporten som kom i dagarna påminner lite om Fortnox rapport som jag skrev om igår även om Fortnox ju tjänar pengar. En ibland mindre lyckad sak under tillväxtfasen kan ju tilläggas eftersom man som bekant måste betala skatt på vinster. Men marknaden tycker ju om vinster utan tvekan.

Storytels förlust för streamingverksamheten fortsätter men totalen dras upp till blåa siffror tack vare den rätt stora förlagsverksamhet i fysiska böcker man har genom Norstedts idag. Mycket mer viktigt är dock att man fortsätter att växa antalet prenumeranter väldigt bra och med dem intäkterna (+48 % för båda).



Man ökar således från 360 000 till 533 000 abonnenter på nio marknader och lägger målet för 2018 till 800 000 abonnenter (+50 %) på 15 marknader. Minst sagt ett ambitiöst mål.

Jag tror att Storytel är helt rätt ute och håller på att alltmer befästa sin dominans på sina större marknader och deras intåg i potentiella jättemarknader som Ryssland och Indien är minst sagt intressanta. Jag tror också att man kommer att ha låg lönsamhet under en tid. Man talade om att det tog 3-4 år att nå lönsamhet i Holland och något liknande är väl att vänta på andra marknader.

Detta ska dock inte avskräcka den långsikige. Detta är troligen ännu mer skalbart än Fortnox eftersom de senare måste ha mer support hela tiden när man får fler användare och detta knappast är ett lika stort problem för Storytel. Påminner lite om Evolution Gaming tycker jag- man tar kostnader för att bygga upp idag men sedan kan man enkelt addera massor av höglönsamma kunder under en längre tid.

Jag avvaktar dock med att öka eftersom marknaden som sagt är rätt seg på att uppskatta tillväxt som inte omedelbart ger avtryck på sista raden. Följer dock med spänning och är nöjd kund till dem sedan mer än ett år.

Ett tips är att alltid lyssna på deras videointervju/presentation av rapporten:



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar