fredag 16 mars 2018
H&M-aktiens framtid
När jag började följa H&M intensivt för åtta år sedan så ökade försäljningen alltid tvåsiffrigt. Med tiden började det inträffa att enstaka månader kunde ha hög ensiffrig försäljningsökning. Detta blev sen alltmer vanligt och sedan slutade man växa tvåsiffrigt mer eller mindre helt. När man sedan i somras slutade rapportera man månadsvis har bilden inte precis förbättrats och sista kvartalet i fjol redovisade man för första gången ett kvartal med fallande försäljning (-2 % i lokal valuta, -4 % i kronor).
Trenden är ganska uppenbar och det hjälper lika uppenbart inte att man flyttar en del (12 %) av den online eller att man startat en mängd olika koncept som tydligen säljer ganska bra. Man har sedan denna förra året ökat antalet butiker med 8 % men hade likväl oförändrad omsättning totalt. H&M:s butiksnät blöder omsättning.
Jag skrev för snart ett år sedan ett blogginlägg med tre huvudscenarier för hur H&M:s aktie skulle utvecklas och trodde att det mest negativa med ett kursmål runt 160 kr på ett år var det mest sannolika. Detta slog förstås in med råge nu när aktien står i 130 kr. Jag ska nu försöka göra en uppdaterad version.
Champagnescenario
H&M lyckas 2018 trots att man nu ska börja bjuda på frakt och returer att höja sina marginaler och försäljningen vänder mot att stadigt växa igen om än måttligt. Butiksstängninganra hålls tack vare det på en låg nivå som inte pressar marginalerna nämnvärt. Investerarna blir glada och handlar upp aktien mot 180 kr.
Detta går förstås helt emot den trend vi sett i flera år nu och jag skulle inte ge det större sannolikhet än max 10 %.
Mellanmjölk
H&M lyckas stoppa fallet och ligger ganska stilla omsättningsmässigt under 2018. Butiksstängningarna ökar under året men inte till några dramatiska nivåer men leder likväl til fortsatt press på rörelsemarginalen. Kursen pendlar mellan 100 och 130 under året.
Knappast mer än 20 % sannolikhet för detta.
Ricinolja
H&M:s försäljning fortsätter att falla och 2018 blir ett katastrofår för bolaget. Samtidigt som man måste fortsätta investera i online och IT måste man lägga en hel del pengar på att stänga hundratals butiker. Nettot för butiksstängningar och -öppningar för året blir bara svagt positivt och därmed försvinner hela den dragkraft som butiksöppningarna har givit på resultatet. Vinsten faller kraftigt under året. Detta förvärras även av att lagret måste börja skrivas av när det blir uppenbart att delar av det inte kan säljas. Eftersom H&M trots sin nedgång fortfarande är värderat för tillväxt blir slakten av aktien allt hårdare i och med att tillväxtcaset helt försvinner och PE sjunker under 10 och aktien faller en bra bit under 100-lappen.
Detta scenario täcker förstås in flera möjliga nyanser av elände och allt blir förstås inte skräp. Jag tror dock att sannolikheten för fortsatt rejäl nedgång för resultatet och aktien är typ 70 %.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Köp vid 125 kr är mitt råd...
SvaraRaderaBolaget har ju själv redan guidat att 2018 blir ytterligare ett svagt år.
SvaraRaderaDet -r väl främst första halvåret man har talat om?
RaderaLite så:
Radera---klipp---
Som en följd av det pågående skiftet i branschen och H&M-gruppens pågående förändringsarbete bedöms 2018 att bli fortsatt utmanande. H&M:s försäljning i jämförbara butiker förväntas bli fortsatt negativ med en gradvis förbättring under året. En tuff start med ett stort ingående varulager från Q4 2017 med obalanser i sortimentet leder till höga prisnedsättningskostnader som ger en negativ effekt på resultatet i början av året. H&M-gruppens onlineförsäljning förväntas öka med minst 25 procent och New Business försäljning förväntas öka med minst 25 procent. Försäljning i nyöppnade butiker netto förväntas ge ett tillskott om cirka 4 procent till H&M-gruppens försäljning under 2018. Sammantaget bedöms det finnas goda möjligheter till ett något bättre resultat för helåret jämfört med föregående år.
---/klipp---
Det är intressant info de ger men sammantaget tror jag de är väldigt optimistiska. Att lita på nyöppnade butiker är rent önsketänkande från deras sida.
Raderahttps://instagram.com/p/BgXIUQLDTJR/
SvaraRaderaUndrar varför H&M slutat satsa på reklamkampanjer och samarbeten med stora namn inom mode. Det borde ju vara självklart att satsa ännu hårdare i den vägen, när det nu gäller att få folk att beställa deras paltor på nätet.
SvaraRadera