fredag 28 juli 2017

Starbucks tickar på


Gårdagskvällens rapport från Starbucks var trevlig läsning för oss långsiktiga ägare men också för mig som numera har dragit ned rätt mycket på mitt innehav. Jag köpte SBUX sommaren 2012 (ökade sedan under flera år) efter att aktien fallit bisarrt på ett par svaga rapporter, men måste liksom andra inse att Starbucks ä en om de växer imponerande så är det inte samma tillfälle som när marknaden inte tyckte om företaget 2012-15.

Bra att man lägger ned Teavana när de inte har blivit den kompletterande tillväxtmotor man hoppats på. Bra också att man fortsätter bygget av "upmarket" i takt med att kunderna blir alltmer kräsna. Även om SBUX som sagt är ett litet innehav för mig så kommer jag att äga det om inget oförutsett dåligt inträffar. Jag skulle öka om den skulle falla överdrivet i framtiden. 

För att kommentera en tokig jämförelse som ibland görs på Finanstwitter: Starbucks har allt det som H&M saknar- trogen kundkrets, starkt prestigefyllt varumärke som kunderna gärna vill förknippas med och uthålligt fina marginaler tack vare detta. H&M:s stora styrka har varit låg priser, men de som söker OK kvalitet till lågt pris är till sin natur inte trogna vilket brukar leda till fallande marginaler i en bransch, vilket är precis vad vi ser inom klädbranschen. 


1 kommentar: