söndag 23 juli 2017

FING forever?


Att döma av de hysteriskt kritiska kommentarer jag fick av diverse sektmedlemmar på Twitter igår och idag kunde man tro att jag igår påstod att Fingerprint kommer att gå i konkurs redan i höst.  

Jag påstår naturligtvis ingenting sånt alls. Vad jag däremot tror är som jag skrev att 2016 kommer att ha varit deras bästa år någonsin när det är dags att summera historien om Fingerprint Cards. 

Givet den stora konkurrensen just nu och att Fingerprint utan tvekan har en förhållandevis god position på marknaden så tror jag att man kommer att de närmaste åren tjäna kanske mellan 10 till 40 % av 2016 års resultat. 

Detta motiverar förstås överhuvudtaget inte dagens värdering utan kanske hälften eller en tredjedel därav.  Det enda som kan göra att dagens resultat vore motiverat är om smarta kort skulle inom ett par år bli en jättestor produkt och Fingerprint skulle kunna upprepa det man gjorde med smartphones för att par år sedan. Det tror jag som nog framgått inte att man kommer att lyckas med. 

Å andra sidan- om man fortsätter att tappa marknadsandelar och priserna fortsätter sjunka snabbt samt smarta kort inte kommer som någon räddning så kan det gå riktigt illa. Detta är idag en aktie som i stor utsträckning köps av personer utan börserfarenhet med bara FING i depån samtidigt som den blankas av amerikanska hedgefonder...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar