tisdag 21 mars 2017
Apple going for the kill
Apple har som bekant prissatt sina produkter högt och långt över de allra flesta konkurrenter. Problemet med detta är förstås att man fjället upp ett "price umbrella" under vilket lågprisbolag kan ta vinster ifrån ledaren genom att många kunder har lägre budget. Även om man tjänar väldigt lite per såld enhet tar dessa igen det på att de säljer väldigt stora mängder.
Androidmobilerna har varit ett bra exempel på detta pga att även om iPhone har varit den utan konkurrens mest åtråvärda modellen på marknaden så har ett antal konkurrenter till Apple kunnat verka under iPhone genom att erbjuda "good enough" till lågpris. Apple har dock försvårat detta med ett par billigare modeller, dels "förra årets" som sålts billigare samt iPhone 5C (nu nedlagd i tysthet) och, betydligt mer effektivt, iPhone SE från förra våren. Även om iPhone har sålts så dyrt så har Apple tagit över 90 % av vinsterna i smartphonesegmentet och visat alla belackare att det viktiga var marginalerna, inte att man har en modell till alla kundsegment.
Apple har dock haft en lite mindre extrem prispolitik för iPad som visserligen på senare tid börjat säljas i betydligt dyrare versioner (Pro) men har modeller, framförallt iPad mini, som sälj mycket billigare. Härigenom har Apple i princip dödat all konkurrens och ingen utom dem tjänar idag några pengar på tablet-datorer.
Som Apple-analytikern Neil Cybart har påpekat senaste veckan har Apple nu tagit denna brända jordens taktik till sin fulländning i sin senaste produkt Air Pods. Som jag skrivit tidigare är detta en betydligt viktigare produkt än bara "ett nytt headset". I och med denna kan man helt oberoende av mobilen (så länge man bara har den med sig förstås) kommunicera med den och andra utan att hantera den. Med utbyggd funktionalitet för iPhone kommer detta att bli väldigt betydelsefullt i en alltmer röststyrd värld.
Apples konkurrenter har sålt trådlösa headset för 250-300 dollar hittills. Apple lade sina på 159 dollar och har enligt uppgift skapat kaos i hela produktsegmentet med detta. Man kan göra det tack vare att man har lägre komponentpriser och, att döma av den enorma efterfrågan och väntetiden för nya köpare, betydligt fler sålda enheter.
Viktigast är dock att se hur detta visar att Apple har en betydligt brutalare strategi för nya produkter idag. De väntar inte på att sakta men säkert svälta ut sina konkurrenter som man gjort med PC och smartphones. Man går direkt mot strupen och drar undan mattan för konkurrenterna.
Om detta, vilket jag tror, är deras framtida strategi för de segment de kommer att gå in i så kan vi troligen se fram emot en fin utveckling för både vinsten och aktien.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar