måndag 4 juli 2011

H&M:s största marknader


De senaste rapporterna (två senaste åren åtminstone) från H&M har man som jag tidigare skrivit om kunnat se en tydlig tendens till att växa mer på ett par redan ganska stora marknader- USA, UK och Kina även om Kina förstås är ett specialfall eftersom man är såpass ny där.

Nu nämner man också öppet att strategin är att fokusera tillväxten på dessa marknader och informationsansvarige berättade också för mig att siffrorna är lika lovande som de verkar, dvs det finns inga jämförelseförstörande poster förutom för Kina.

Frågan är då vad man kan hoppas på för tillväxt i de största länderna. Att man skulle bli lika stora som i Sverige kanske är högt räknat även på lång sikt (i Norge omsätter de dock mer per person idag) men låt säga att man lyckas att på sikt penetrera marknaden i dessa länder lika mycket som i Tyskland idag.

I Tyskland omsätter H&M idag 325 kr per innevånare (i Sverige 750 kr).

I Storbritannien är siffran 120 kr, i USA bara 28 kr, i Frankrike 115 kr, i Japan 15 kr och i Kina bara 2 kr per person.

Skulle Storbritannien ökas till Tysklands försäljning på sikt lägger det till 13 miljarder, dvs ensamt en ökning med runt 12 % av förra årets omsättning.

Skulle Frankrike komma upp på denna nivå lägger man till 21 miljarder, för Japan är siffran 36 miljarder och för USA ytterligare 90 miljarder kr dvs enbart ny tillväxt i USA skulle kunna fördubbla nuvarande H&M.

Den som tror att detta är osannolikt ska titta på H&M:s långsiktiga (dvs det enda som är intressant) utveckling- man kommer in på en ny marknad och sakta men säkert så växer man, framförallt på prioriterade marknader. Det finns ju ingen anledning till att man är så stora i Norge annat än att det är deras näst äldsta marknad. Sortimentet är ju inte på något sätt skandinaviskt.

Riktigt roligt blir det förstås om man räknar på Kina. Om man tänker sig att den del av Kina som kan jämföras i alla fall på 10 års sikt med den standard vi har i ovanstående länder är kanske 20 % av befolkningen har man en marknad på 260 miljoner människor, dvs ung. ytterligare ett USA och minst 100 miljarder kr i ny omsättning.

Helt oavsett hur man lyckas i dessa stora länder får man heller inte glömma att man nästan inte finns på Södra halvklotet. Där ligger småstater som Indien, Brasilien och övriga Sydamerika samt mängder av andra befolkningstäta länder som sakta men säkert utvecklas med en medelklass som vill klä sig som i Västerlandet. I denna del av världen kommer vi säkert att se ytterligare motsvarande dagensk H&M-omsättning en dag. Hur man än vänder och vrider på det kommer man fram till att framtiden tillhör H&M.

Eller som min dotter brukar säga: H&M är bäst!

7 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  2. Jag gillar också H&M. Dagens värdering kombinerat med den höga utdelningsandelen gör att en årlig tillväxt på 6% räcker långt.

    OT: Förvånas över hur ofta det dyker upp otrevliga kommenterar på den här bloggen. Om man inte håller med skribenten ska man motivera sin ståndpunkt.

    SvaraRadera
  3. Det ser ju onekligen intressant ut. Jag tycker även COS börjar se riktigt intressant ut, även om det fortfarande är en väldigt liten del av HM koncernen.

    SvaraRadera
  4. Jag tycker det är olyckligt att utgå från den mest lyckosamma ickenordiska etablieringen och sedan applicera dessa siffror på resten av världen.

    Ser hellre att man kanske använder något slags genomsnitt för utomnordiska marknader. Då HM är nyetablerade/i utvecklingsfas i många marknader får vi en naturlig säkerhetsmarginal i våra antaganden. I just tillväxtcase vill iaf jag vara väldigt konservativ just pga den ack så ovissa framtiden.

    Men HM ser fint ut oavsett hur man räknar tycker jag...

    /Jock Ewing

    SvaraRadera
  5. Jag tror inte man har haft tur i Tyskland. Det är där de har satsat mest eftersom det är en jättemarknad på nära håll. Detta är resultatet. Hittills...

    SvaraRadera
  6. Säger inte att de haft tur bara att Tyskland är den marknad som fungerar bäst utanför norden (vilket är fallet för de flesta svenska exportbolag).

    Ett återkommande tema och, enligt min åsikt, misstag i dina analyser är att du endast fokuserar på "pros" och glömmer "cons". Dina kalkyler går ut på att räkna in mycket positiva utfall som nästintill garanterade trots en enorm osäkerhetsfaktor (som i inlägg ovan).

    Finns ett oändligt antal saker som kan gå fel längs vägen in i de 10-20 år framöver där du räknar in fantastisk tillväxt.

    /Jock Ewing

    SvaraRadera
  7. Nej de är inte på något sätt garanterade enligt mitt sätt att se det- jag har ju heller inte räknat på något värde för denna fantastiska tillväxt. Det går alltid fel någonstans o.s.v. men detta visar att det i grunden finns utmärkta förutsättningar för fortsatt stark tillväxt (15 % nya butiker per år plus organsikt) många år in i framtiden

    SvaraRadera