torsdag 26 maj 2011

Warrantköp ett år senare


Jag köpte två små poster warrants för ett år sedan, se här för mer info, och det är dags att redovisa det som jag lovade då. Resultatet blev rätt bra, tjugo tusen blev 32 500 kr (+63 %), men ingenting mot hur bra det hade blivit om jag hade suttit still i båten.

14 000 st. HM 1E 360SWE köptes för 0,69 kr (bytte sedan namn efter splitten till "180") och såldes idag för 1,10 dvs  59 % (den löper ut i morgon så när börsen började falla i morse fick jag passa på).

8000 st. SWE1B 66CAR @ 1,27 kr sålde jag dessvärre i höstas när reglerna för kapitalförsäkringar ändrades och man kunde äga derivat i dem. Priset var 2,09, vilket förstås är en fin vinst, men när jag sedan skulle köpa om dem s.a.s. i kapitalförsäkringen hade de tvärt stigit med typ 20 % varför jag avvaktade och sedan och köpte dessvärre inte tillbaka dem. Vinsten blev 65 %, men hade blivit flera hundra procent även om jag hade köpt dem på den högre nivån.

Det är svår nybörjarstämpel på att tro att man kunde ha träffat in alla bottnar och toppar och gräma sig en massa över det, men lärdomen för min del är som många gånger tidigare att man inte ska bry sig det minsta om vad man köpte för förra gången (eller för den delen sålde för tidigare). Talar fundamenta för köp eller sälj så är det det som gäller.

Derivat är och förblir en randföretelse för mig, det är alldeles för mycket slump och trading över det för att jag skulle satsa några större summor på det. Dock är det absolut någonting man kan göra vid sidan av när kursen sjunkit helt sanslöst och (!) löptiden är mycket lång.

3 kommentarer:

  1. hej,
    jag skulle gärna vilja veta vad du har för åsikt om HQ, kursen har ju stigit kraftigt, kan det var en intressant investering på lång sikt?

    mvh

    SvaraRadera
  2. "Calling a daytrader an investor is like calling someone who engages in one night stands a romantic". /WB

    SvaraRadera