onsdag 4 maj 2011

Boliden dag för dag


Fler gånger än jag vill komma ihåg har jag skrivit att Bolidens resultat av helt naturliga skäl svänger upp och ned kvartal för kvartal men riktningen är sedan ett par år tydligt uppåt, vilket också gårdagens rapport visar. Jag ska därför inte gå in mer på dessa tramsiga reaktioner utan bara påpeka att för ett år sedan var det stora orosmolnet i alla analyser och krönikor om Boliden den "låga halten" koppar i brytningen de senaste månaderna, idag är det inköprningsproblem i den utbyggda Aitik-gruvan och om ett år är det med all sannolikhet något annat.

Det finns alltid massor av skäl att oroa sig för företags problem och den som låter det bli skäl att sälja kommer aldrig att bli rik.

Så länge världen efterfrågar zink och koppar på dessa eller högre nivåer kommer Boliden att vara en underbar investering med allt större produktion, högre utdelning och säkert också extrautdelningar med tiden.

3 kommentarer:

  1. Är det inte som vanligt .

    Analys effrer analys och rek går ut på från bankerna att sälj boliden .
    Sedan på rapportdagen så missade BOLIDEN analytikernas skyhöga mål .

    Hur kan de ha höga förväntningar på deras sälj favorit ?

    Vinsten är dock stigande fortsätter det så så blir det högre utdelning nästa år ; )

    Mvh / Fabrikörn .

    SvaraRadera
  2. Man får en del att tänka på när man köpte Boliden för 17 kr för drygt två år sen och utdelningen hittills varit nio kr (1+3+5). Om mindre än två år, kanske redan om ett, har jag fått pengarna tillbaka.

    SvaraRadera
  3. Gav 18 kr här ; ) Så samma sitts och målsättningen för mig var att få i gen pengarna med utdelningen . Nu är vi inne i månad 05 på det som ska delas ut 2012 . Vad vi kan se är att vinsten är ännu stigande och kanske det blir 6-7 kr utdelat nästa år då . Man delar ut 1/3 så värdet på bolaget bör ju stiga med ; ) .
    Jag bryr mig således inte så mycket i vad kursen är utom mera för hur det går för bolaget och vinsten och den är som sakt stigande . Inte så hög som analytikerna väntat sig men ändå stigande

    Mvh / Fabrikörn .

    SvaraRadera