måndag 16 maj 2011

H&M:s "succé"


Som ytterligare en påminnelse om marknadens korta minne slås nu H&M:s senaste försäljningsrapport upp stort i pressen och kommenteras av analytiker som vore det en otrolig överraskning att man ökar sin omsättning rejält en viss månad efter att ha haft relativt svaga rapporter under fyra månader.

Förutom de naturliga svängningar månad för månad som beror på väder, helgdagar, reor, slumpen och Gud vat vad så jämför ju som bekant varje månad med samma månad året innan vilket gör att denna månads många försäljningspåverkande parametrar spelar in. Se tabellen i länken för exempel på hur omsättningen hoppar upp och ned hela tiden.

H&M är och verkar att allt att döma förbli ett fantastiskt företag som växer med 10-15 % genom nyöppningar och ytterligare uppåt 10 % organiskt. Försäljning enstaka kvartal för att inte tala om månader har väldigt liten betydelse, liksom tillfälliga förändringar i råvarupriser som nu senast med bomullen som steg till skyarna för att sedan krascha ned igen.

Det är långsiktigt viktiga parametrar, som mycket bra logistik, fantastisk förmåga att pressa inköpspriser och att ständigt ligga rätt i tiden med sitt sortiment som har betydelse, inte när påsken infaller ett visst år eller om sommaren var ovanligt kall på norra halvklotet! Håller man ungefär denna tillväxt och ungefär denna bruttomarginal så kommer H&M:s fantastiska resa att fortsätta ut över resten av världen och i de länder där man ännu har rätt begränsad närvaro som USA.

Ett vinnande koncept och utmärkt ledning har en tendens att åstadkomma detta, se bara på IKEA.

10 kommentarer:

  1. Håller inte riktigt med om dina siffror, HM växer som du skriver 10-15% genom att öppna nya butiker, men det du benämner som "organisk tillväxt" med ytterligare 10%, finns ju inte. Kika på siffrorna i ditt länkade pressmeddelande så ser du ju att sifforna för jämförbara enheter, (vilket jag antar är vad du menar med organisk tillväxt) pendlar kring 0%.

    SvaraRadera
  2. Jag noterade samma sak som Marcus. Fast länken visar ju bara de 3-4 senaste åren. Var den organiska tillväxten kring 10% tidigare? Kan man i så fall förvänta sig att den kommer tillbaks till den nivån?

    SvaraRadera
  3. Jag skrev medvetet "uppåt 10 %", dvs förmodligen lägre men åt 10 % till, jag skrev inte "10 %". Förra året var den 5 %. De två åren dessförinnan påverkades försäljningen kraftigt av finanskrisen så dessa siffror kan inte användas. År 2007, dvs året konjunkturen vände, var den 5 %.

    SvaraRadera
  4. Förklara gärna för mig varför vi ska exkludera de två krisåren?

    SvaraRadera
  5. Antar att det beror på att det var en finanskris som lou skrev. Inte att det gick dåligt för det enskilda bolaget.

    //Jonas

    SvaraRadera
  6. Jonas: Fast om det påverkade HMs organiska tillväxt så var det ju dåligt för det enskilda bolaget.

    SvaraRadera
  7. Det enda rätta är väl att exkludera alla siffror från lågkonjunkturer och bara ta med de från högkonjunkturer...

    SvaraRadera
  8. Min uppskattning är förstås framåtblickande, dvs vilken tillväxt jag tror att HM klarar över tiden med nuvarande förutsättningar, men visst, om det kommer en ny jättelik global finanskris så kommer det att ge ett hack i banan, dock bara temporärt.

    Ett annat sätt att uttrycka det är att jag tror de klarar ung. 20 % resultattillväxt.

    SvaraRadera
  9. Mellan 2000 och 2010 växte HM med i genomsnitt 13,8% vad gäller omsättning. Antalet nya butiker var under samma period i genomsnitt 12,5%. Lite förenklat kan man därmed säga att utöver att öppna nya butiker har HM ganska låg "organisk" tillväxt. Under samma period har vi i Sverige haft ca 1,5% i inflation/år, vilket därmed säger att HM "organiskt" växer i ungefär samma takt som inflationen, och att den verkliga tillväxten består i nyöppnandet av butiker, inget annat.

    Missuppfatta mig inte, jag håller med om att HM är ett mycket bra och välskött bolag, men man bör nog ha realistiska uppfattningar i sin värdering/bedömning.

    SvaraRadera
  10. Marcus: jo, men som sagt drabbades man då också av den värsta lågkonjunkturen sedan Depressionen så underlaget är lite vinklat. Visst, kan man ha olika uppfattning även om man är positiv till bolaget, men att tro på 5-10 % organisk tillväxt tror jag inte alls är osannolikt idag, men visst är de nya butikerna den största tillväxtfaktorn och däri räknas förstås också de nya webmarknanderna.

    SvaraRadera