tisdag 11 januari 2011

H&M:s marginal


DI inledde dagen med lite sedvanlig H&M-bashing genom rubriken "Därför tappar H&M" med undertexten "Oslagbara" Hennes & Mauritz har till skillnad från börsen i övrigt backat de senaste tre månaderna. Vi vet varför - och har prognosen för klädjättens framtid.



Budskapet är det föga sensationella att "oro" för minskade marginaler gör att H&M-aktien har fallit från sin tidigare topp. Förutom att det är idiotiskt att alltid jämföra med en akties kursrekord så har man utan tvekan rätt i att analytiker och marknad fäster en mycket stor vikt vid H&M:s marginal. Det påminner om när oljepriset har brukat skicka PA Resources upp och ned hela tiden, med den enorma skillnad att H&M på inget sätt är beroende av att ha en bruttomarginal över otroliga 60 %.

Visst är det jätteviktigt att ha en bra relation mellan kostnader och intäkter, bruttomarginalen blir som en växel på verksamheten där en hög sådan får lönsamheten att explodera när försäljningen ökar. Dock har marknaden helt snöat in på företagets bruttomarginal och bara "risken" för att den (VE OCH FASA) skulle sjunka under sin nuvarande, som sagt jättehöga, nivå uppfattas som närmast katastrof.
Låt och lägga vissa fakta på bordet:

H&M är oerhört lönsamt. H&M växer med ung. 20 % per år. H&M prioriterar uppenbarligen tillväxt framför marginal, men utan att för den skull hamna en i närheten av sina konkurrenters (låga) nivåer.

Om vi tänker oss att H&M:s bruttomarginal sjunker från 60 till 55 % pga ökade kostnader och oförändrade utpriser, men försäljningen samtidigt ökar med 15 %. Bruttovinsten ökar då med 5 % allt annat lika. Skulle omsättningen öka med 20 % fördubblas vinstökningen och vid +25 % tredubblas den.

Vad jag menar med detta är förstås inte att marginalen inte är viktig, för det är den, men så länge den håller sig ens i närheten av nuvarande nivåer och försäljningen ökar fint så fortsätter H&M:s vinst att öka. Den som inte ser detta missar skogen för alla träd, men det är ingenting jag har någonting emot för ju billigare den är desto mer kan jag köpa och snart är den väldigt köpvärd igen.

15 kommentarer:

  1. Några undringar:

    Kommer du behålla dina aktier när vi någon gång framöver verkar gå in i nästa lågkonjunktur?
    Eller kommer du sälja av allt/en del och köpa in dig på billigare nivåer? Hur resonerar du kring detta?

    Jag förstår att det är svårt att avgöra när man är på väg in i lågkonjunktur, men trots allt verkar det ju finnas en viss regelbundenhet genom åren (upp 3-4 år, ner ca 2 år osv enligt gamle räven Aktiestinsen t ex).

    SvaraRadera
  2. När anser du att den är väldigt köpvärd igen?
    Kursnivå?
    Och kommer den dit månntro?
    Kommer aktien att fortsätta sjunka tills rapport kommer 27 jan eller?

    SvaraRadera
  3. Hej Lou,

    Tråkigt att du har slutat svara på kommentarer.
    Varför detta?

    Mvh Alex

    SvaraRadera
  4. Jag känner också i grund och botten att H&M är ett fantastiskt bolag. Och jag har köpt på mig aktier i nedgången.

    Men, ärligt talat, om vi nu ska försöka se det objetivt så sjunker faktiskt aktien mest hela tiden, i skrivande stund efter börsstängning så är aktien ned 1,94% när börsen steg 0,1%. Vad är verkligheten egentligen? Är alla blinda eller är det vi?

    SvaraRadera
  5. Anonym 18:35: Det stora problemet är ju att expansion ligger inprisat i kursen. P/E 19 jämfört med P/E 12 som är någon slags tumregel för stagnerade bolag. De vinster som H&M visar upp idag motiverar alltså i sig själva bara en aktiekurs på ungefär 140kr resten av mervärdet upp till rådande aktiekurs kommer ifrån att folk är så säkra på att H&M kommer öka sina vinster med mer än 36% (marginalen upp 222kr) den närmaste tiden att dom är beredda att betala det priset redan nu för att vara säkra på att inte missa tåget.

    Så frågan som styr kursen i dagsläget är hur mycket H&M kommer att kunna expandera i framtiden? Kommer dom att klara att upprätthålla en expansionstakt på 10% om året i tre och ett halvt år? För om dom inte kommer kunna det så är dagens kurs omotiverat hög. 36% ökning om det ska ske genom nya butiker innebär ungefär 700 nya butiker på en treårsperiod. Finns det plats för det? Finns kundunderlaget för att fylla ytterligare 700 butiker? I kvartals rapporten nu senast så meddelades det att antalet nyöppnade butiker blev lite lägre än förväntat eftersom utsättning av byggande av köpcenter innebar en begränsning på antal attraktiva nyetableringsplatser. Finns det 700 köpcentran / shoppinggator i världen där H&M ännu inte etablerat sig?

    Jag tror det... Så jag har hoppat på tåget

    SvaraRadera
  6. Vi ska inte heller glömma att vid 229 kr (kursen just nu) så får man en direktavkastning på 3,5% räknat med 8kr i utdelning. Räknar man på 9-10 kr i utdelning så får vi ca 4% eller lite mer vilket inte är dåligt precis. Speciellt inte som det kan förväntas öka framöver.
    Med 140 kr kurs skulle vi få en direktavkastning på över 7%, vilket knappast är rimligt/sannolikt för ett så stabilt och dessutom växande företag.

    SvaraRadera
  7. Jörgen: Jag ska absolut sälja när aktierna verkar bli övervärderade eller det finns goda skäl att tro att börsen kommer att börja gå ned, men det är som bekant mycket lättare sagt än gjort. Vad gäller i alla fall Boliden så bör man i alla fall minska sin exponering om den skulle nå väldigt höga nivåer eftersom den som alla råvarubolag faller som en sten när man ens anar en lågkonjunktur.

    SvaraRadera
  8. 4020: Jag tror du är väl försiktig- expanderar man med 10-15 % nya butiker årligen måste man lyckas bättre än så tycker jag.

    SvaraRadera
  9. Peter: jag har ingen aning om hur den komemr att gå, lustigt nog påverkas H&M mycket av analytikers galna gissningar. Jag tycker den är köpvärd redan nu, mycket köpvärd t.o.m., men ju lägre desto bättre förstås.

    SvaraRadera
  10. Alex: jag har bara haft så mycket att göra, ska bättra mig.

    SvaraRadera
  11. Anonym 12 jan: ja, de är dumma ute på marknaden i detta fall. H&M är ett utmärkt bolag oavsett aktiekurs och mycket köpvärt på dessa nivåer, hoppas dock att marknaden driver ned kursen ytterligare. Det är på låååång sikt som gäller, inte några månader!!

    SvaraRadera
  12. Anonym 13 januari: jag förstår inte riktigt hur du har räknat. Ett P/E på 19 för ett bolag som i år har ökat sin vinst med 29 % är absolut inte högt. Ja, det finns absolut plats för 700 butiker till, man kommer säkerligen att kunna öka med 10-15 % nya butiker då en stor del av världen finns kvar att etblera sig meningsfullt i och de allra flesta är långt ifrån den täthet som man har på sina äldsta marknader, dvs Skandinavien, Tyskland, Holland och GB.

    SvaraRadera
  13. Anonym 13e januari skriver:
    Jonas: 7% direktavkastning är rimligt för ett bolag med över 80% utdelningsandel och ingen vinsttillväxt.

    Lou: Nä jag är helt enig i att p/e 19 inte är mycket för ett företag som växer så att det knakar. Men man ska vara uppmärksam att på att expansion är inprisat i kursen och att expansionstakten måste upprätthållas för att den höga värderingen ska upprätthållas. Företaget är alltså inte prissatt efter sina nuvarande vinster utan på förhoppningar om framtida vinster, tror allmänheten att expansionen avtar inom den närmaste framtiden så sjunker kursen.

    Gällande den fortsatta expansionen så tror jag också att den kan hålla i sig med 10-15% i 3 år till. Men sen efter det kan det börja bli svårt kanske. Det handlar ju trots allt inte enbart om att man ska slänga upp 700 butiker till utan man ska hitta massa människor med mycket pengar som idag inte bor i närheten av en H&M butik. Räknade nu bara som snabbast på den senaste kvartalsrapporten och siffrorna för sverige. Om vi antar att mellan 25 och 50% av sveriges befolkning handlar på H&M så får jag fram att varje kund bränner runt 2000kr per år hos H&M. Har den genomsnittlige kines råd att lägga 2k om året på kläder? Har den genomsnittlige sydamerikanen det? Kan man kompencera för mindre pengastinna kunder genom att locka fler kunder? Hur går det med expansion in i varma länder där folket inte behöver handla vinterjackor och mössor? Handlar folket i dess länder mer sommarkläder så att det kompenceras?

    Är som sagt var själv ägare till H&M aktier men tycker bara att man ska se lite nyktert på värderingen och riskerna. Kan H&M verkligen växa med bibehållen lönsamhet i all evighet? Och om inte, när kommer utplaningen i expansion? Kan H&M ta över hela världen?

    SvaraRadera
  14. Fortsättning på min ovanstående kommentar:
    För att sätta lite perspektiv på hur mycket 700 butiker är. Så i Sverige som har en mogen marknad så går det 61300 personer per H&M butik. Ta det gånger 700 så får vi fram H&M behöver täcka in ett nytt landområde befolkat av 43 miljoner människor som är lika shoppingintresserade som svenskar de närmaste tre åren.

    H&M satsar 2011 på att öppna ca 200 butiker. Det betyder att dom i år ska hitta och etablera en ny marknad som är större än den som dom redan har i Sverige.

    SvaraRadera
  15. Re senaste anonym.
    En liten reflektion...
    - En amerikan har i snitt ca 18% större köpkraft än en svensk.
    - De är ca 33 ggr fler än oss svenskar.
    - I Sverige fanns 2009 ca 160 butiker.
    - I USA fanns 2009 ca 190 butiker.
    - 160*33*1,18 ger drygt 6230 butiker
    - Det innebär att HM kan växa 10-15% i 10-14 år endast i USA då HM totalt skulle ha ca 8000 butiker, under denna period har nog många nya intressanta marknader etablerats i asien, australien, syd- och nordamerika och Europa.

    Det är en bra investering att köpa idag, ju längre man väntar ju högre pris och ju lägre blir den framtida avkastningen. Om 10-14 år en vinst/aktie kring 48kr och utdelning/aktie 38kr. Det innebär en värdering mellan 600-1200kr beroende på om man väljer att värdera till PE 12 eller 25. Direktavkastningen till dagens värdering skulle bli 38/225 = ca 17%. Mycket attraktivt, jag återkommer 2024 så får vi se hur det gick.

    SvaraRadera