onsdag 28 juli 2010

Tillbaka och BP


Tekniska problem gjorde att jag inte hade någon internetåtkomst på min semester t.o.m. igår varför jag inte kunde återuppta bloggandet förrän nu. Nu kommer jag att skriva regelbundet igen.

BP lämnade som bekant sin rapport igår samtidigt som man sparkade (vi går inte på den, Svanberg) VD och resultatet blev 17 miljarder dollar back... Det sämsta kvartalsresultat ett brittiskt företag har redovisat.

Detta är förstås smart bokföring på hög nivå- VD avgår, man tar alla kostnaderna för utsläppet hittills (drygt tre miljarder) och alla uppskattade framtida kostnader (30 miljarder) på ett bräde och därmed är de kommnade resultatrapporterna rensade från detta under överskådlig tid. Precis lika enkelt som det är smart.

Som jag tidigare flera gånger tjatat om blir "olyckor" som dessa ofta snarlikt behandlade av marknaden och företagen oavsett företag och bransch. Det finns t.ex. flera likheter med Swedbanks baltiska problemhantering och BP. Swedbank bytte också VD och har hittills tagit enorma reservationer för kreditförluster (över 25 miljarder kr). Dessa kunde man förstås inte ta alla på en gång eftersom man ju är en bank och måste ha trovärdiga finanser, men principen är densamma.

Det fina i kråksången är inte bara att man kan redovisa sina framtida resultat trovärdigt utan att tyngas av de problem man har haft, utan också att man senare kan återta de pengar som reserverats men sedan visar sig inte behövas som en extra intäkt. (Som bekant är jag övertygad om att Swedbank har reserverat mycket mer än de verkliga kreditförlusterna kommer att bli.) Dessutom blir ju fler än VD alltid utbytta och den nya ledningsgruppen kan ta nya tag utan att fläckas av företagets solkiga förflutna.

Det enda jag kan ångra med BP är att jag inte köpte mer, för BP värderas betydligt mer korrekt än Swedbank varför jag itne tror att den kommer ned till de nivåer som gällde då och nuvarande kurs innebär inte någon betydande säkerhetsmarginal.

Mer om Swedbank i morgon.

1 kommentar:

  1. Hehe, så sant som det är sagt, men om man vill hålla sin risknivå någorlunda i schack så tror jag att vi alla känner som du när det gäller hur mycket BP man köpte. Själv fegade jag och köpte för ca 7% av portföljen. =)

    Ska bli intressant att se vad en amerikansk VD kan göra för att snabbt och effektivt förbättra affärerna i USA.

    SvaraRadera