tisdag 6 juli 2010

Köpte H&M i torsdags


Jag har glömt att meddela att jag köpte H&M i torsdags strax innan börsens stängning. Att den aktien kunde gå under 210 kr så bra som företaget går idag är ytterligare ett exempel på marknadens manodepressiva läggning. Bara för värdeinvesteraren att passa på m.a.o., även om jag fick göra det med lånade pengar denna gång. Inte bra, men i alla fall bättre än att inte kunna köpa när aktien är så billig.

Jag har nu fyrdubblat min ursprungliga investering i slutet av april och snittat ned kostnaden per aktie rejält. Bara ett otroligt rally, dvs ett som tar aktien klart över dess långsiktiga värde kommer att få mig att sälja dem under i alla fall de närmaste fem åren, förmodligen mycket längre.

En tanke slår mig apropå dem som sålt sina H&M till mig... Har någon som sålt H&M varit nöjd med det beslutet på lite längre sikt? Någonsin? Visst, om aktien sjunker de följande månaderna (eller om man köper den igen) kan man nog vara glad ett tag att man sålde, men att studera kursen något år senare eller 10 år senare? Förmodligen ingenting man vill bli påmind om.

3 kommentarer:

  1. Jag köpte själv HM löpande under den gångna veckan för lång tid framöver. Tror det är ett ypperligt fint läge att köpa på sig som sagt.

    Dock köpte jag på mig innan rapport och sen sista lasset i Torsdags, precis som dig.

    SvaraRadera
  2. Säkert ett bra och säkert köp, om än ej det mest kursstegrande alternativet dock.
    Såvida inte dubbeldippen inträffar (vilket är ytterst osannolikt) så var det nog ett bra strategiskt val.
    Törs man fråga om ditt GAV på H&M?
    (Själv har jag 229:-)

    Några åsikter om andra (i mina ögon) köpvärda aktier - så som Ratos och Billerud?

    SvaraRadera
  3. Hej "Anonym".

    Mitt GAV är 228 sedan senaste (förmodligen sista) köpet.

    Dessvärre håller jag inte koll på Ratos och Billerud så jag kan nog inte komma med några kloka råd där, tiden är begränsad när man inte har detta som jobb så jag koncentrerar mig i stället på de ganska få aktier som jag har bedömt som mest intressanta för mig.

    SvaraRadera