fredag 16 juli 2010

BP:s kursrusning


Som vanligt är många kommentatorer förvånade (eller rentav upprörda) över BP-aktiens snabba uppgång de senaste två veckorna. "Ännu" verkar vara ett återkommande ord, som i "ännu har man inte...".

Nej, man är inte ute ur skuggan ännu, men det gör som jag skrivit massor av gånger tidigare inte att en aktie står och stampar i väntan på att allting ska bli 100 % säkert. Jag kan helt enkelt inte förstår hur det undgår så många människor att det är förväntningarna om framtida vinster som styr aktiekursen, inte vinsten idag.

Så fort molnen börjar skingras, eller i svåra fall, redan när det inte kommer några fler dåliga nyheter på ett tag, så stiger aktien för företag som råkat i svårigheter. Precis så enkelt är det.

BP är ett enormt företag med lika enorma kassaflöden och egendomar så att tro att ett utsläpp, hur överdrivet publicerat det än är (det sker ju i USA...) skulle kunna knäcka företaget är väldigt alarmistiskt och inte särskilt vettigt. Det är absolut ingenting man kan ägna sig åt om men vill tjäna pengar på aktier. Den som nyktert och kallt, helt utan känslor, analyserar vad som har hänt och huruvida kursnedgången är motiverad eller överdriven tjänar pengar, den som inte gör det förlorar pengar.

Den som däremot gör korrekta analyser men sedan vill vänta tills man "vet mer" hur det kommer att gå o.s.v. missar stora delar av eller hela uppgången. Det kanske låter självklart att man inte kan vänta tills man vet i ett spel som går ut på att bedöma sannolikheter, men uppenbarligen är det inte självklart för många.

Missförstå mig inte, jag är inte alls glad för att BP har stigit så mycket, jag är förstås glad för att saker går åt rätt håll, men jag köpte klart mindre än jag idag skulle ha velat äga (på $29,20), så det hade förstås varit bättre om jag haft mer tid att köpa, men så är det med aktier.

Mer om BP finns här.

4 kommentarer:

  1. Det är bara att gratulera till fin kursutveckling. Själv är jag ofta för försiktig och som du säger, missar ofta stora delar av uppgångar. :)

    SvaraRadera
  2. Undrar om det är inprisat i kursen 38-40$ att hättan funkar och att man stoppat läckan temporärt. Sitter själv med BP, snittat ner mig till ca 32$, och undrar om vi får se kursen gå över 40-45 detta år. Får tacka för tipset förresten, din blogg är en av de få som är värda att följa.
    Kul att se hur masspsykologin fungerar på börsen. Kursen rusar som en raket när glada nyheter kommer om att läckan är (temp) stoppad och alla varit fokuserade endast på detta. När folk kommer ur glädjeruset och inser att det nu är en lång väg att gå och inget att se fram emot längre droppar den hårt.

    SvaraRadera
  3. Kan du inte skriva ett inlägg om din syn på Swedbanks och Bolidens rapporter. Alltid väldigt givande läsning tycker jag.

    SvaraRadera
  4. Vad har hänt med aktiviteten på bloggen? Känner att några fler inlägg skulle passa alldeles utmärkt. V I L L H A F L E R I N L Ä G G N U!

    SvaraRadera