onsdag 19 april 2017

Netflix 2017 och framåt


Netflix lämnade i måndags en rapport som de som förstår företaget tyckte om och tvärtom. Antalet nya abonnenter i "utlandet" ökade något mindre än analytikerna trodde men vinsten blev högre än någon trott i förväg. Orsaken är densamma till dessa båda datapunkter- kostnaderna sjönk sekventiellt av att man hade lägre produktionskostnader detta kvartal och färre nyheter betyder färre nya abonnenter. Nästa kvartal kommer det att bli tvärtom. 

Kvartalsrapporter är förstås överskattade och det intressanta är trenden. För Netflix är den precis den omvända mot H&M, dvs väldigt stark. 


Den som är intresserad av Netflix bör lyssna på deras filmade analytikerintervjuer som följer på varje kvartalsrapport. Den senaste visade med all tydlighet att de, rätt förvånande, inte känner någon oro för konkurrensen från Amazon, Google eller lokala nationella konkurrenter. Deras uppfattning är att marknaden är så enorm så samtliga aktörer har hittills bara doppat tårna i den globala streamingmarknaden. 



De jämför sig gärna med Google och Facebook och ser sin milstolpe nu i dagarna om 100 miljoner abonnenter som bara ett första steg mot Youtubes/Facebooks "billion plus" kunder. Det betyder inte att de inte inser skillnaden i att ta betalt för sin tjänst mot att erbjuda den "gratis" (dvs att kunden är produkten som säljs till annonsörerna), men menar att marknaden är väldigt mycket större än det totala antalet prenumeranter som Netflix och deras "TV-konkurrenter" har idag.

Netflix, liksom Amazon, är företag som missförstås av dem som tror att adresserbar marknad är begränsad till några västländer och att allting är ett nollsummespel. Netflix är uttalad motståndare till just denna tanke- många kunder har flera tjänster samtidigt och ju bättre streaming-TV (det är på just TV som dessa tjänster till allra största delen ses även idag) blir desto fler kommer att ansluta sig till den.

Netflix har, precis som Disney, ett fantastiskt schema av bekräftade produktioner detta år och detta kommer att dra in nya kunder världen över. Detta inte minst när de idag så tydligt satsar på lokala produktioner och dessa som en extra bonus av allt att döma blir populära även i andra länder och språkområden.

Om man ska summera så känner jag mig säker idag på att jag fortfarande kommer att äga Netflix om fem år.



1 kommentar:

  1. Netflix är ok. Det positiva är såklart tillväxten med nya kunder. Problemet är att det inte är de relativt nya kunderna som lämnat utan kunder som haft abbonemang ett tag. Dvs de som inte tycker att levererat värde duger. De flesta nämner kass filmutbud. Detta är definitivt inte bra. Kunder ska hellre behållas än att ersättas av ny.

    SvaraRadera