tisdag 18 maj 2010

H&M tappar fart nu igen


Igår kunde vi återigen läsa i affärspressen om hur Sveriges bästa företag "missar målet", "tappar fart" och liknande. Orsaken till sådana rubriker är denna gång inte kvartalskapitalism (that is sooo 2009...), utan nu är det månadskapitalism som gäller. H&M rapporterar ju månatligen sin försäljning och detta sprider året runt ömsom glädje och förtvivlan på den maniska marknaden. Denna gång rapporterades att man ökat sin "aprilförsäljning" med bara 4 % mot förra året och försäljningen sjönk med 6 % mot april 2009 i jämförbara butiker (dvs borträknat dem som öppnats de senaste 12 månaderna).

Såna här reaktioner är bara larv! Jämförelser av detta slag påverkas enormt av huruvida jämförelsemånaden året innan råkade vara stark eller svag. För april var det 2009 största månatliga ökningen under hela 2009 med 19 % försäljningsökning och hela 8 % bättre försäljning i jämförbara butiker, medan maj 2009 hade nolltillväxt och -9 % i jämförbara butiker. Tillåt mig göra en djärv gissning att rubrikerna kommer att vara omvända om en månad när majsiffrorna presenteras.

Istället för att stirra sig blind på nåt så tramsigt som en månadsrapport som påverkas stort av detaljer som när påsken infaller och ska vi lyfta blicken och se vart företaget är på väg!

Lågkonjunkturen kostade förstås försäljning för H&M, men tappet var mycket mindre än hos de flesta andra och jag undrar om den att döma av kommnunikation från företaget snarast har varit till fördel för H&M, då man har kunnat flytta fram sina positioner mot konkurrenterna.

Under lågkonjunkturen har H&M kunnat använda sin enorma finansiella styrka (INGEN belåning, eat that ZARA och GAP!) på en hyresmarknad som är nedpressad, fräscha upp en massa gamla butiker när inredare, hantverkare m.fl. har haft dåligt med jobb o.s.v.

År 2009 ökade man med 250 butiker netto (+14 %) vilket var 25 butiker fler än planerat, vilket förstås var rekord. Samtidigt ökade försäljningen p.g.a. den dåliga konjunkturen med endast 4 % (mätt i lokala valutor, förstås). Detta innebär rimligen att en stor del av den omsättningsökning som vid normal konjunktur skulle ha kommit i fjol kommer detta år och nästa när konjunkturen förbättras.

Siffrorna för framförallt december (+15 %) och mars (+21 %) där jämförelsemånaden året innan var "normal" antyder dessutom detta.

När man till detta lägger en rekordhög bruttomarginal och vinstökningen på 42 % för första kvartalet så borde vi i princip kunna utgå från att detta år kommer att slå alla rekord.

H&M ska bara missa målet några gånger till så är vi där.

5 kommentarer:

  1. Vilka anser du är HM's nackdelar och största svagheter?

    SvaraRadera
  2. Att det bara finns en värld att växa i är förstås ett problem på sikt, men mer allvarligt talat är det nog att lönerna i Asien förstås kommer att stiga, men detta uppvägs till en del av att alla konkurrenter har samma problem nu och på sikt.

    Det är svårt att se alltför många nackdelar och svagheter i ett företag vinst ökar med i snitt 20 % per år sedan länge på en marknad som är mycket rörlig och ombytlig med en bruttomarginal och ROE som ingen av konkurrenterna kommer i närheten av och vars butiksöppningar är stora events var än de sker, runt hela världen.

    Kom gärna med förslag på nackdelar och svagheter.

    SvaraRadera
  3. Enda nackdelen med HM just nu är att jag inte har råd att köpa..

    SvaraRadera
  4. En nackdel är att det är så starkt familjeförknippat (en stark fördel i det korta perspektivet). Vad händer om Persson Sr råkar ut för något? Kommer släktingar att förstöra allt? Hur kommer K-J att hantera HM, även om han får hjälp av Sr bakom kulisserna än ett tag.

    Det är nackdelar som jag ser. Andra hot kan vara kinesiska pirater, som köper samma plagg från samma fabriker och säljer billigare då de via "släktband" kan få lägre marginaler än HM.

    Någon annan som har något? Bra blogg det här!

    SvaraRadera
  5. Jag tror att i det stora hela är familjekopplingen en stor fördel, även om det förstås finns nackdelar som med allt annat.

    Det dominerande ägandet har varit grunden för den extremt långsiktiga strategin och därmed grunden för framgångssagan. Precis som Kamprad säger att han inte tror att han hade fått igenom många av de satsningar han gjort om han hade haft ett aktiebolag så kan Perssons driva en linje som de med sin mycket långa erfarenhet.

    SP är ju fortfarande inte så gammal och K-JP har ju fötts in i företaget, vilket jag inte tror ska underskattas, och kommer med all sannolikhet att ha pappa vid sin sida i många år till.

    Visst kan arvstvister göra att företag förstörs men personer som har lyckats med ett så fantastiskt företagsbygge lär ju inte misslyckas med detta och det tycker jag redan vi har sett bevis på. Erling Persson lämnade ju över mycket skickligt till SP som då både var ung och hade haft mindre uppdrag i företaget (jämfört med riktigt seniora positioner, vilket förstås är mer vanligt innan man blir VD).

    För att sammanfatta: om inte SP trillar av pinn den närmaste tiden så kommer generationsskiftet troligen att gå utmärkt och då kommer det koncentrerade ägandet att fortsätta vara en fördel i det stora hela.

    SvaraRadera