onsdag 19 maj 2010

Får det vara lite nano?


Det enda innehav jag har som jag inte funderar så mycket över är mina ganska många aktier i nanoteknik-bolaget Obducat (tidigare inlägg här). Anledningen till mitt relativa ointresse är absolut inte att jag har börjat ge upp hoppet för bolaget när allting drar ut på tiden och aktien sjunker stadigt, utan för att mitt intresse är väldigt långsiktigt, minst fem års sikt. Dock är det förstås också så att även om jag äger många aktier så är ju investeringen mycket begränsad jämfört med mina andra bolag och det påverkar förstås också hur mycket tid man lägger på ett företag.

Idag blev jag i alla fall påmind om mitt intresse för nanoteknik i och med att Lars Leijonborg har utsetts till ordförande för föreningen Swednanotech som ska främja svensk nanoteknik.

Nano är framtiden, det verkar alla vara överens om eftersom både behovet av att kunna bygga "mindre" och viljan att kunna påverka materials egenskaper på atomnivå är naturliga utvecklingssteg. Dock är det förstås svårare att tro att nanoteknik kan bli en affärsidé för företag, dvs att man så att säga säljer nanoteknik i olika former på det sätt som företag säljer IT av olika slag. Jag tror däremot att de företag kommer att lyckas som på ett kostnadseffektivt sätt kan sälja tillämpningar på nanonivå till andra företag för att förbättra de senares produktion och produkter. Detta är precis vad Obducat gör.

Obducat, liksom Diamyd, är inte value investment i dagsläget. Det är chansningar på att som det verkar rimliga affärsidéer ska bära frukt och i så fall väldigt mycket frukt. Obducat är omöjligt att värdera idag. Värdet ligger i att man verkar i en bransch (displayteknik och liknande) som är väldigt stor idag och blir större för varje dag och det är rimligt att tro att det finns enorm potential i förminskandet och förbättrandet av denna teknik.

Värdet ligger också i att Obducat är ett mycket väletablerat företag på marknaden med väldigt många stora, kända kunder som uppenbarligen ser värdet i Obducats teknik.

Om man lyckas slå igenom innan pengarna en vacker dag är slut är förstås omöjligt att veta, men att nanoteknik kommer att bli stort i framtiden är det som jag ser det ingen tvekan om. En väldigt spekulativ förhoppning är också att nano en dag kan bli hett och Obducat kan rida på denna våg, vilket skulle kunna ge utdelning tidigare med lite tur.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar