fredag 19 februari 2010

Diamydaktien


En storm verkar ha brutit ut på Avanza-chatten m.fl. sidor beroende på att Diamydaktien äntligen faller igen. Det kan inte vara lätt att sitta med ett stort innehav om man har köpt på toppen och nu känner blåslampan i rumpan. Det är fascinerande hur en del människor lyckas förlora pengar på företag som går bra alt. verkar utvecklas mot en vinstmaskin.

Jag har fått massor av frågor om när jag tänker öka mitt innehav, vilket jag har tvekat att göra sedan den stora kursrusningen började. Ungefär såhär tänker jag:

Absolut allting talar idag för att Diamyd kommer att bli en hit. Ergo: det är motiverat att köpa fler aktier, även ganska många i förhållande till sin depåstorlek.

Aktien har drivits upp av spekulationer efter flera positiva nyheter, men även icke-vinstpåverkande "nyheter" som splitten. Ergo: det gäller att vara försiktig med den nivå man köper aktier på för att slippa risken att kraftigt begränsa sin uppsida samt öka sin potentiella förlust. (Läs mer här för fler räkneexempel om prisets betydelse.)

Förmodligen blir nästa kursdrivande nyhet att man har slutit avtal om utlicensiering av Diamyd-vacccinet. VD har meddelat att man hoppas göra det under detta halvår. Ergo 1: innan detta avtal har slutits kommer kursen förmodligen inte att stiga, utan förmodligen falla. Ergo 2: om det inte kommer under utsatt tid kan kursen falla rejält.

Min sammanfattande slutsats är att det kan löna sig rejält att vänta och se. Risken finns att det kommer en kraftigt kursdrivande nyhet, men uppsidan är enorm om vi återigen får tillfälle att köpa mycket billigt.

Jag tänker inte köpa på någon förutbestämd nivå utan gå på känsla istället. Jag har som sagt svårt att tro att aktien har fallit klart om det dröjer ytterligare några månader utan något nytt. Risken finns förstås också att ledningen återigen kommer med ganska intetsägande nyheter som driver upp aktien, men den risken tar jag.

Dessutom: skulle det komma verkliga, goda nyheter är loppet inte för den skull kört att köpa fler aktier. Diamyd har fortfarande en lång resa framför sig.

Exempel på prisets betydelse:

Om man hade köpt Diamyd för 100 000 kr den 1 september 2009 (kursen omräknad efter split och NE) för 38 kr hade man fått 2630 aktier. Den 11 september (60 kr) hade man fått 1667 aktier och den 15 oktober (70 kr) hade man bara fått 1429 aktier för att redan den 2 november återigen få 1667 aktier.

Detta har förstås enorm betydelse för en framtida vinst. Dels får man många fler aktier ju billigare man köper och dels får man mycket bättre vinstmöjligheter (aktien steg ju till 144 kr som mest).

När aktien kostade 144 kr fick man bara 697 aktier för 100 000 kr...

När den hade sjunkit till 120 kr fick man 833 st. och när den just nu handlas för 98 kr får man 1020 aktier, dvs ung. 30 % fler än när den stod som högst.

Skulle den återigen sjunka till t.ex. 70 kr så får man 40 % fler aktier än idag och dubbelt så många som när den stod som högst.

Tålamod är bra att ha!



4 kommentarer:

  1. vÄNTAR MAN TILLRÄCLIGT LÄNGE blir det FÖRSENT, du missade racet VA. bARN EXEMPEL

    SvaraRadera
  2. Nej, jag köpte på 70 kr, dvs typ 30 kr omräknat till dagens aktie, för tre år sedan. Men jag vill ha mer, mycket mer.

    /LM

    SvaraRadera
  3. Girigheten har/tar alltid sitt pris!

    SvaraRadera
  4. Ett alternativ är ju att dela upp köpet till flera tillfällen. Går allt som förmodat så är det ändå en god affär, oavsätt om det sjunker ytterliggare eller inte. Ska bli kul att om några år tänka tillbaka på inköpet av Diamydaktierna. Antingen gör man det med ett stort leende på läpparna, eller så sitter man där med dyrt förtjänad visdom =)

    Aldrig funderat på Activ Biotech? Har själv varit väldigt intresserad av denna med tappade suget då jag missade en rejäl uppgång. (Något som normalt inte brukar stoppa mig, men denna gången var magkänslan annorlunda).

    SvaraRadera