fredag 18 augusti 2017

Catena Medias rapport


Det är omöjligt att undgå tanken när man lyssnar på Catenas kvartalspresentation att hade man inte satsat så mycket på att bygga för framtiden så hade aktien stått klart högre idag. Hade de inte lagt om intäktsmodellen för Paid Media (med förseningen av intäkter till senare i år medan kostnaderna kom som vanligt som följd), lånat för att genomföra många stora förvärv (med höjda ränte- och personalkostnader innan resultatet visar sig) samt hade man inte satsat stort på att bygga upp nya, väldigt ambitiösa domäner som Askfans så hade vinsten och antalet nya kunder stigit i samma takt som tidigare. 

Eftersom vi lever i en kvartalsfokuserad värld så hade marknaden slickat i sig siffrorna och handlat upp aktien. Hade man heller inte sagt något om ett listbyte, något som förstås gynnar ägarna på sikt, hade man heller inte måst skjuta på det för att man prioriterat förvärven. Även detta hade kortsiktigt gynnat aktien. 

Jag har inga tvivel alls om att ledningen prioriterar rätt och att dessa initiativ som pressar lönsamheten idag kommer att ge fin utdelning senare i år och nästa. Inga alls! 

Jag tvivlar heller inte på hållbarheten i affärsmodellen. Affiliateindustrin är vad som gjort Google, Facebook och Amazon till vad de är idag. Amazon, t.ex., redovisar inte detta men uppskattningsvis (enl. WSJ) hälften av deras intäkter kommer idag från affärer som de genererar för andra mot ersättning, dvs som affiliate. Det Catena levererar till sina kunder är helt enkelt omsättning och de tar till största delen betalt genom en andel av den vinst detta genererar för kunden, nu till 64 % och snabbt stigande av totalen.

Det är omöjligt att se att detta inte är hållbart i en industri där omsättning (för alla större operatörer) är detsamma som vinst eller att inte en stor del av vinsten för "lead generation" inom gamblingsektorn kommer att hamna hos den som blir störst. Catenas mål är precis detta. 

5 kommentarer:

  1. Nytt kök! Härliga nyheter. Kanske dock borde satsa mer på mediaträning. På en Q-pres är det själförtroende som gäller. Hoppas det blir bättre.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, de borde så tidigt som möjligt släppt info om omläggningen, varför, vinster på sikt och ffa kortsiktig press på resultatet. Svag kommunikation.

      Radera
  2. Ja, lite som när Amazon började växa snabbt, att investeringar för framtiden tog mycket i anspråk, vilket nu minst sagt betalat av sig oerhört väl. Märklig kursreaktion idag, men det blir ofta så i mindre bolag. Som om folk inte begriper verksamheten och dess förutsättningar alls, alternativt inte litar på ledningen.
    Mvh https://investera-pengar.blogspot.se/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Marknaden känner inte denna ledning eller ftg så väl vilket gör att de har bevisbördan.

      Radera
  3. Jag tror ju dock Qviberg har helt rätt i sitt köpbeslut av detta bolag. Mvh

    SvaraRadera