torsdag 27 april 2017

Hur har det gått för mina rekar sedan 2009?


Jag har aldrig tidigare gjort någon sammanställning över alla mina rekar och "anti-rekar" så det är hög tid. Alla betyg gäller kursen från första inlägget fram till idag eller det datum då jag skrivit att jag inte längre ser potential i aktien eller liknande. 

Jag ger betygen en till fem stjärnor (*). För de aktier jag börjat reka i år använder jag bara plus, noll eller minus.

Generellt kan man väl säga att träffsäkerheten föga förvånande har blivit klart bättre med tiden och om jag får säga det själv så har det gått mycket bra.

Så... från starten för åtta år sedan:


Swedbank *****

Min första rek som också blev en mycket bra affär för mig med en kursresa på 642 % från 28 kr till 208 idag plus utdelningar på sammanlagt långt över det initiala köpbeloppet.


Ericsson (neg.) ****

Mitt första säljråd var Ericsson som gått från 73 till 56 dessa åtta år samtidigt som börsen har stigit med 93 %.


Micro Systemation ***

MSAB var min andra rek på bloggen. Jag hittade visserligen en vinnare på sikt men sålde av då jag slutade att tro på dem och mina senare rekar om att deras affärsidé inte håller på sikt kanske kommer att visa sig stämma men aktien har varit ett bra köp för den långsiktige. Jag saknade dock detta tålamod.


Boliden *****

Denna min tredje rek på bloggen köpte jag mer än ett halvår innan jag började blogga på långt bättre nivåer men aktien stod vid första inlägget i 77 kr och sedan har den i princip konstant stigit och delat ut. Dessvärre sålde jag själv för några år sedan.


Obducat *

Detta lilla förhoppningsbolag köpte jag en liten post i och rekade dessvärre också på bloggen. Det blev inget vidare kan man lugnt säga.


SSAB ***

Ett företag som jag trodde för mycket på och fick skämmas lite för när det bara gick ned i eftersvallet av deras galna förvärv i USA och andra faktorer. Min första rek gick bra men sedan började aktien falla men betyget dras upp av att meddelade att jag sålt av hela innehavet i början av 2011 på 87 kr vilket måste ses lite som en säljrek som blev mycket bra med tiden.


PA Resources (neg.) *****

Jag hade ägt PARE innan jag startade bloggen och skrev lite om den i augusti men sade då att jag inte tyckte den var köpvärd. I november 2009 började jag bli riktigt negativ och började sedan reka den som blankningsaktie, vilket förstås hade varit en utmärkt trade för den som följt rådet då aktien rasade som en sten tills konkursen var ett faktum.


Countermine (neg.) ****

Ett företag jag skrev lite om och varnade för att det skulle gå åt skogen, vilket det utan tvekan gjorde. Dock var det ett litet förhoppnignsbolag med dålig track record vilket förstås gör det enklare att få rätt så något MVG är det inte.


Diamyd *

Jag rekade köp i denna aktie när allt såg ut att gå deras väg men sedan gick det illa för deras läkemelelskandidat och aktien föll rejält. Dock har ju aktien inte kvaddat helt, men reken var usel.


Facebook (neg.) *

Ett enda inlägg skrev jag våren 2012, men rätt ska vara rätt, detta var fel. Visserligen föll Facebook i början efter att jag skrivit inlägget men sedan gick det åt andra hållet och jag insåg snabbt att jag haft fel och skrev som sagt ingenting mer om detta företag, vilket väl drar upp betyget lite ivf.


H&M ***

Jag började reka köp av H&M 2010 och höll ut till 2016 då jag bytte fot (se nedan). Detta var en hyfsad rek under denna period då aktien gick från 216 kr till 257 när jag första gången meddelade att jag hade sålt det mesta (dock med en tur upp till 364) plus utdelningar men slog knappast börsen.


Fingerprint (neg.) *****

Även om aktien steg efter att jag börjat varna för att utvecklingen inte var hållbar har den ju som bekant sedan tokrasat till allt lägre nivåer. Sedan mitt mycket negativa inlägg den 11 oktober 2016, ett år efter mitt då senaste inlägg, har aktien fallit med 63 %.


Nokia (neg.) ****

Att jag var så negativ till Nokia var att jag ansåg det uppenbart att deras satsning på Windows Phone skulle bli ett gediget fiasko. I detta fick jag rätt och företaget höll på att gå i konkurs på detta absurda misstag men de som trodde på aktien under denna period räddades något av att Microsoft köpte hela mobileländet och lämnade kvar kvalitetsdelen av företaget.


BP ****

Jag rekade BP som jag ansåg hade straffats för hårt efter olyckan i Mexikanska gulfen. Det blev bara ett inhopp på åtta månader eftersom aktien steg ganska snabbt, men caset gav fin utdelning från 36 till 47 dollar.


Apple *****

Jag började reka Apple i början av 2011 och aktien steg sedan fram till hösten 2012 varpå den föll rejält. Jag fortsatte att reka den hela vägen ned till 55 dollar (omräknat efter split) och sedan botten sommaren 2013 har den bara stigit. Aktien är upp exakt 200 % sedan första inlägget.


Starbucks*****

Jag började reka och köpa Starbucks efter att den hade fallit på dåliga rapporter första halvåret 2012. Mitt första inlägg var precis vid botten och aktien har sedan dess stigit med 183 %.


Disney ***

Jag köpte och rekade Disney när aktien hade fallit från 120 ned till 97 dollar. Även om aktien har stigit 17 % plus utdelningarna sedan dess så är det väl ungefär i linje med börsen som helhet.


LVMH *****

Under förra året var kursen skakig på oro för Kina mm men idag är aktien är upp 47 % sedan mitt första inlägg i februari 2016 och idag tack vare det nu ett av mina största innehav.


Kopparbergs **

En aktie som jag ligger minus på i år sedan jag började köpa den i maj 2016 på 254 kr och idag står den i 212. Företaget går mycket bra och utdelningen har höjts varför nedgången beror till 100 % på Brexit-omröstningen. Den som följt rådet har idag ett minus på 16 %. Eftersom jag själv sålde H&M för att kunna köpa så är jag väl runt nollan totalt mot om jag suttit kvar med H&M.


H&M (neg.) ****

Sedan jag meddelade att jag sålt 70 % av innehavet i maj 2016 och sedan började alltmer rekommendera sälj har aktien gått från 257 till 220 (jag sålde mellan 280 och 290) vilket utan tvekan har gjort att jag fått rätt. Tiden är dock kort och fallet har inte varit så dramatiskt och vi får se hur det går i framtiden.


Nya under 2017:


Netflix +

Netflix går rätt bra och är upp 8,5 % sedan jag skrev mitt första inlägg.


LeoVegas 0

Ny rek som idag ligger på samma nivå som när jag skrev första gången.


Catena Media +

Jag började reka denna i januari och den är 9 % upp idag, men som de andra nytillskotten så får framtiden utvisa.


Summan för rekarna fram till 2016:

Fem stjärnor: 7 företag
Fyra stjärnor: 5 företag
Tre stjärnor: 4 företag
Två stjärnor: ett företag
En stjärna: tre företag





6 kommentarer:

  1. Fint sammanställning. Du har ju ett slagkraftigt språk som ibland kan ta över en aning, men här är facit svart på vitt, bra jobbat, att reka bolag är en svår konst.

    SvaraRadera
  2. Intressant läsning. En fråga: Rekommenderar du köp av LVMH även på dessa nivåer? Om vi pratar mer långsiktigt ägande? Såg att Schweiz börjar få fart på sin export av lyxklockor igen vilket förmodligen talar för en ökning i global lyxkonsumtion närmsta tiden. //Staffan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, ökade nyligen själv med 1/3. Tror extremt mycket på LVMH på lååååång sikt.

      Radera